Перегляд за Автор "Shmelov, Yu. M."
Зараз показуємо 1 - 16 з 16
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A neuro-fuzzy expert system for the control and diagnostics of helicopters aircraft engines technical state(ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer: Proceedings of the 17th International Conference (Kherson, Ukraine, September 28 - October 2, 2021). - Volume I: Main Conference, PhD Symposium, and Posters. - P. 40-52, 2021) Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Petchenko, M. V.; Петченко, М. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1104-5717У роботі висвітлено актуальну науково-практичну проблему побудови нечіткої експертної системи для контролю та діагностики технічного стану двигунів вертольотів авіації в режимах польоту. На основі модифікованого методу діагностичних матриць та нечіткої логіки, який відрізняється від існуючих, за рахунок введення нечітких експертних правил, відповідних до фізичних процесів, що відбуваються в авіаційних двигунах з вільною турбіною, дозволило підвищити коефіцієнт довіри прийняття рішення при наявності дефекту в конкретному вузлі траєкторії повітряних двигунів на етапі льотної експлуатації вертольотів. Запропоновано реалізацію нечіткої експертної системи з використанням нечіткої нейронної мережі Ванга-Менделя, що дозволило на тестовому прикладі визначити наявність дефекту в компресорі, наявність якого вказує на ступінь 1 % підвищення тиску в компресорі.Документ Control and diagnostics of TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes using the matrix method for calculating dynamic recurrent neural networks(CMIS-2021: The Fourth International Workshop on Computer Modeling and Intelligent Systems (Zaporizhzhia, Ukraine, 27 April, 2021). - P. 97-109, 2021) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3788-2583У даній роботі розглянуто один із методів використання динамічних рекурентних нейронних мереж для вирішення прикладних задач контролю та діагностики технічного стану авіаційних двигунів, у тому числі ТВ3-117. Запропоновано метод кодування нейронних мереж у сигнальні графи та показано, що їх матриці суміжності можуть бути використані як асоціативна пам’ять у крокових матричних алгоритмах розв’язування динамічних рекурентних нейронних мереж. Показано, що в повнозв’язаних рекурентних нейронних мережах будь-який нейрон може бути вхідним або вихідним, а один нейрон може бути одночасно вхідним і вихідним. Наведено приклади навчання за алгоритмом еволюційної оптимізації мультиекстремальних задач рекуррентних динамічних нейронних мереж, призначених для контролю та діагностики технічного стану двигуна ТВ3-117.Функції блоків активації нейронів у динамічних рекуррентних нейронних мережах у цій роботі використовуються різницевими виразами імітаційних моделей лінійних динамічних зв'язків. Показано, що для ідентифікації у часовій області перехідних процесів у динамічних системах третього порядку досягається задовільна точність на виході будь-якого нейрона рекуррентної динамічної нейронної мережі з чотирма нейронами, при цьому виявлено, що корисна інформація про динамічні властивості досліджуваної динамічної системи можна одночасно отримати з виходу будь-якої нейронної мережі.Документ Identification of rear model of TV3-117 aircraft engine based on the basis of neuro-multi-functional technologies(Innovative technologies and scientific solutions for industries = Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. – 2019. – № 1 (7). – С. 43-49, 2019) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Derevyanko, I. H.; Дерев’янко, І. Г.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0116-1378; Dieriabina, I. O.; Дєрябіна, І. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5164-2976; Chyzhova, L. I.; Чижова, Л. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4105-1520Предметом статті є авіаційний двигун TV3-117 і методи визначення його технічного стану. У статті було вирішене завдання ідентифікації зворотної багаторежимної моделі авіаційного двигуна TV3-117 з використанням нейронних мереж.Документ Modified neural network method for stabilizing multi-rotor unmanned aerial vehicles(COLINS-2023 : 7th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (Kharkiv, Ukraine, 20-21 April 2023), 2023) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; Khebda, A. S.; Хебда, А. С.; Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.Робота присвячена розробці нейромережевого методу стабілізації багатогвинтових безпілотних літальних апаратів за трьома кутами стабілізації (крену, повороту, тангажу), який базується на гібридній нейросхемі керування з емулятором і контролером. Відмінною особливістю розробленого методу від існуючого є використання рекурентного багатошарового персептрона RMLP, що дає змогу розв’язувати задачу в умовах польоту безпілотного літального апарату.Документ Research of the synthesis of radiant intensity indicatrix of multi-component beam diode module(E3S: Web of Conferences: Vol. 280: Second International Conference on Sustainable Futures: Environmental, Technological, Social and Economic Matters (ICSF 2021), 19-21 May 2021, Kryvyi Rih, 2021) Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3788-2583; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Petchenko, M. V.; Петченко, М. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1104-5717; Honchar, S.; Kovalskyi, V.Широке використання напівпровідникових джерел випромінювання в оптико-лектронних приладах різного призначення потребує подальшого вивчення механізмів формування фотометричних характеристик інтегрованого приладу в зоні ближнього освітлення, де порушується закон перевернутих квадратів. Запропоновано математичну модель багатокомпонентного пучково-діодного модуля. На його основі проведено аналіз впливу параметрів окремих джерел променя на деформацію індикатора інтенсивності випромінювання при переході з дальньої зони в ближню. Показано, що визначальним параметром зміни індикатриси довготи та полярної відстані є розподіл у площині модуля добутку інтенсивності випромінювання окремого діода на його полярний радіус-вектор. Зміщення полярного кута максимуму вектора інтенсивності діодного випромінювання є більш значним для широких діаграм діаграми випромінювання, ніж для зосереджених. Для конкретних параметрів діодів та геометрії їх розташування показано придатність запропонованої моделі для апріорного моделювання променевих діодних модулів.Документ Unmanned aerial vehicles. Perspectives. Management. Power supply: Multi-authored monograph(Warsaw, 2019. - 100 p., 2019) Holovenskiy, V. V.; Головенський, В. В.; Shmelova, T. F.; Шмельова, Т. Ф.; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Tymochko, O. I.; Boiko, S. M.; Khebda, A. S.; Chyzhova, L. I.; Чижова, Л. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4105-1520; Kirukhina, M. V.У монографії аналізуються можливі варіанти енергопостачання та управління безпілотними літальними апаратами. Також розглядається питання прийняття рішення оператором безпілотного літального апарату при управлінні у надзвичайних ситуаціях. Рекомендується для фахівців, аспірантів і студентів за спеціальностями 141 - «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка», 173 - «Авіоніка» та інших суміжних спеціальностей.Документ Ways to increase the efficiency of detection of unmanned aerial vehicles by thermal imaging devices(IOP Conference Series: Materials Science and Engineering: 8th International Scientific Conference «Actual Problems of Engineering Mechanics» (APEM 2021), Odesa, Ukraine, 11th - 14th May 2021. – Vol. 1164, 2021) Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6522-8020; Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3788-2583; Petchenko, M. V.; Петченко, М. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1104-5717Математично оцінено можливості підвищення ефективності виявлення повітряних об'єктів за рахунок оптимізованого вибору функціональної області інфрачервоного діапазону електромагнітних хвиль. Показано, що існує необхідність використання приймачів з максимальною видимістю на більших довжинах хвиль, а також необхідність роботи у «вікнах прозорості» атмосфери. При низькій видимості довгохвильові інфрачервоні тепловізійні прилади вигідні на великих відстанях від об’єктів. Пристрої з більшою короткохвильовою чутливістю можуть бути ефективними на коротких відстанях. Методи радіолокаційного виявлення у багатьох випадках не дозволяють виявити невеликі об’єкти з низьким коефіцієнтом відбиття, що є однією з причин малої ефективної площі розсіювання. Відомі способи спостереження за допомогою приладів нічного бачення і тепловізійних приладів, маючи свої переваги, також неефективні за певних умов. Зроблено спробу поєднати переваги виявлення повітряних об’єктів багатопозиційним радіолокаційним методом з перевагами тепловізійних приладів. Запропоновано спосіб освітлення повітряних об’єктів інфрачервоними прожекторами, що передбачає наявність багатьох геометрично розташованих джерел інфрачервоного випромінювання з робочим спектром, поєднаним із зонами «вікон прозорості» атмосфери та максимальною чутливістю тепловізора. У таких умовах приймач реєструє сумарний сигнал теплового випромінювання об'єкта і відбиті промені прожекторів. Дистанційне керування випромінюванням прожектора, від якого лінійно залежить ефективна площа розсіювання, дозволяє довести його до гарантованого рівня з високою ймовірністю виявлення невеликого літаючого об’єкта.Документ Адитивні технології в авіаційній галузі(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 18 трав. 2023 р.). – Кременчук - Харків : ХНУВС, 2023. – С. 64-66, 2023) Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.Наголошено, що актуальними напрямками АМ- технологій, що зараз використовуються в авіації, є виготовлення деталей та елементів двигунів з композиційних матеріалів. Асортимент матеріалів для застосування АМ- технологій постійно розширюється, але не всі вони можуть бути використані для авіаційного виробництва. Тому сьогодні стоїть важливе завдання щодо розширення спектру матеріалів, придатних для застосування у авіаційній галузі на етапі виробництва.Документ Використання технології 3D-друку під час виконання ремонту БПЛА(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». – Харків : ХНУВС, 2022. – С. 64-65., 2022) Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.Зроблено такі висновки: 1. Аналіз основних несправностей БПЛА показав, що характер пошкоджень в більшості випадків пов'язаний з елементами конструкції і силовими механізмами, які виникають внаслідок аварійної експлуатації. 2. Застосування технології 3D-друку дозволяє знизити вартість відновлювальних робіт БПЛА на 74,24 %. 3. Використання програмного забезпечення 3D-моделей елементів конструкцій та запасних частин БПЛА дозволить значно оптимізувати час ремонту та знизити його вартість.Документ До питання модернізації комплексу електропостачання-електроспоживання літальних апаратів(Науково-технічний журнал «Мікросистеми, Електроніка та Акустика». - 2018. - Т. 23. - № 3 С. 36-41, 2018) Бойко, С. М.; Boiko, S. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9778-2202; Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Носач, І. В.; Nosach, І. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0637-7840; Кірюхіна, М. В.; Kiriukhina, M. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2155-8102; Хебда, А. С.; Khebda, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1917-9509У статті розглянуто особливості побудови бортового комплексу електропостачання-електроспоживання літального апарату з використанням відновлюваних джерел енергії та силових установок на базі асинхронних електродвигунів з короткозамкнутим ротором, з можливістю їх використання у генераторному режимі. Встановлено, що впровадження відновлюваних джерел електричної енергії в системи бортового електропостачання літальних апаратів має місце, між тим перспективним та актуальним залишається питання впровадження їх в структуру первинного та аварійного живлення бортових комплексів літальних апаратів. Авторами запропоновано впровадження додаткових джерел електричної енергії в структуру основної бортової системи електропостачання на базі відновлюваних джерел енергії та додаткових, паралельно встановлених авіадвигунам, силових установок на базі електродвигунів, що в свою чергу підвищить надійність та енергетичну ефективність комплексу в цілому. В статье рассмотрены особенности построения бортового комплекса электроснабжения-электропотребления летательного аппарата с использованием возобновляемых источников энергии и силовых установок на базе асинхронных электродвигателей с короткозамкнутым ротором, с возможностью их использования в генераторном режиме. Установлено, что внедрение возобновляемых источников электрической энергии в системы бортового электроснабжения летательных аппаратов имеет место, между тем перспективным и актуальным остается вопрос внедрения их в структуру первичного и аварийного питания бортовых комплексов летательных аппаратов. Авторами предложено внедрение дополнительных источников электрической энергии в структуру основной бортовой системы электроснабжения на базе возобновляемых источников энергии и дополнительных, параллельно установленных авиадвигателям, силовых установок на базе электродвигателей, что, в свою очередь, повысит надежность и энергетическую эффективность комплекса в целом. The article deals with the features of construction of combined airborne power supply of aircraft with the use of renewable energy sources. It has been established that the introduction of renewable energy sources into airborne electrical supply systems of aircraft takes place, however, the issue of their introduction into the structure of the primary and emergency power supply of airborne aircraft complexes remains promising and topical. Thus, due to the complex specific operating conditions, it is necessary to monitor the state of aircraft battery-operated batteries, the authors propose to implement monitoring of the status online of on-board batteries in the block, which will also perform the functions of the charger. From the onboard generators, all the electronics are powered on board aircraft, so if the generators stop working, then all the onboard equipment of the electric system of the aircraft will be blown away. In this case, in some types of aircraft, manufacturers install retractable wind power plants. In the meantime, solar cells are another of the most persistent alternative sources of electric energy in aircraft. Thus, according to the recommended variant of the system of power supply of aircraft, the unit of storage batteries has a capacity sufficient to supply in an emergency during the flight not only responsible consumers (control and navigation), but also the power supply of electromechanical complexes of the power system of electric motors. Proceeding from the fact that the modern concept of the development of aircraft put forward the requirements related to the miniaturization of onboard systems of energy and electronics, as well as requirements for the use of advanced technologies for the manufacture of aircraft design, the implementation is also relevant, if possible, (depending on the design aircraft) as an additional source of the main on-board power supply system for solar panels at level with retractable wind power plants. The article presents the version recommended by the authors of the system of airborne electrical supply of the aircraft using renewable energy sources. The authors propose the introduction of additional power sources into the structure of the main power supply system on the basis of renewable energy sources and additional, electric motors, installed in parallel with aircraft engines, with the purpose of safety-free landing of the aircraft, in the event of failure of aircraft engines and extension of its flight time.Документ Особливості деформації кривих сили світла світлодіодного модуля в ближній зоні освітленості(Шлях успіху і перспективи розвитку (до 26 річниці заснування Харківського національного університету внутрішніх справ) : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 20 листоп. 2020 р.). - Харків : ХНУВС, 2020.- С. 537-538., 2020) Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Базик, О. І.; Bazyk, O. I.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1165-3176Зазначено, що запропонована аналітична модель досить проста для інтерпретації механізмів формування кривих сили світла, а також придатна для апріорного їх моделювання на персональному комп’ютері з введенням паспортних характеристик в матричному вигляді. Отмечено, что предложенная аналитическая модель достаточно проста для интерпретации механизмов формирования кривых силы света, а также пригодна для априорного моделирования на персональном компьютере с введением паспортных характеристик в матричном виде. It is noted that the proposed analytical model is quite simple for interpreting the mechanisms of formation of luminous intensity curves, and is also suitable for a priori modeling on a personal computer with the introduction of passport characteristics in matrix form.Документ Особливості проектування систем освітлення відомчих аеродромів(Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених : тези доп. учасників наук.-практ. конф. з нагоди святкування Дня науки (м. Харків, 15 трав. 2020 р.). – Харків : ХНУВС, 2020. – С. 400-401, 2020) Хебда, А. С.; Khebda, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1917-9509; Голованов, С. Л.; Holovanov, S. L.; Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3942-2003Зазначено, що одним з головних завдань, що стоять перед цивільною авіацією є необхідний рівень безпеки і регулярності польотів повітряних суден . Однією з ланок у ланцюгу забезпечення безпеки є світлосигнальна система аеродрому, яка є єдиним джерелом візуальної інформації для екіпажу повітряних суден на найбільш відповідальному етапі польоту - етапі візуального пілотування. Розглянуто особливості проектування систем освітлення аеродромів.Документ Реалізація компонентних математичних моделей авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі семантичної мережі(Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Сер.: Технічні науки. – 2020. – Т. 31 (70), № 2, ч. 1. - С. 35-43, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Пилипенко, Л. М.; Pylypenko, L. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5221-0921; Назаренко, Н. П.; Nazarenko, N. P.; Тутова, Н. В.; Tutova, N. V.; Дерев’янко, І. Г.; Derevianko, I. H.; Пономаренко, А. В.; Ponomarenko, A. V.Запропоновано метод побудови математичної моделі авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі розширеної семантичної мережі, що дозволяє шляхом реконфігурації математичної моделі й адаптації її характеристик до індивідуального двигуна, розв’язувати широкий набір задач контролю та діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 у польотних режимах. Отримана мережа може розширюватися шляхом залучення нових параметрів у складі додаткових елементарних блоків відповідно до закономірностей, що описують закономірності робочих процесів і взаємозв’язок у вузлах двигуна.Документ Формування діаграми направленості промеводіодного прожектора(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2021 р.) : у 2 ч. – Харків : ХНУВС, 2021. – Ч. 1. – С. 39-40, 2021) Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003Проаналізовано, що конструювання ІЧ-прожекторів під конкретні завдання та призначення потребує прогнозування та розрахунку спеціальних їх параметрів. Розглянуто формування діаграми направленості промеводіодного прожектора.Документ Формування інформаційних ознак ефективності застосування безпілотних літальних апаратів(Радіотехніка. – 2019. – Вип. 199. – С. 75-82, 2019) Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003У даній роботі розглядається питання формування інформаційних ознак ефективності застосування безпілотних літальних апаратів із застосуванням математичного апарату теорії ймовірностей і математичної статистики, а також проводиться аналіз живучості безпілотних літальних апаратів шляхом розробки дворівневої системи управління безпілотним літальним апаратом із використанням нейромережевої системи управління ним.Документ Щодо питання контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 у польотних режимах за допомогою нечіткої експертної системи(Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених : тези доп. учасників наук.-практ. конф. з нагоди святкування Дня науки (м. Харків, 15 трав. 2020 р.). – Харків : ХНУВС, 2020. – С. 332-338, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Шмельов, Ю. М.; Shmelov, Yu. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Курбанов, К. Р.; Kurbanov, K. R.Зазначено, що застосування експертних систем значно підвищує ефективність діагностики авіаційного двигуна ТВ3-117, оскільки дозволяє оперативно аналізувати різноманітну інформацію про особливості польотної ситуації, виробляти необхідні рекомендації про можливість усунення тієї або іншої несправності, враховувати нелінійність і невизначений характер протікають в них процесів і приймати оптимальні рішення по експлуатації даного двигуна.