З метою підвищення ефективності виконання завдань кримінального судочинства розглянуто
актуальні питання щодо правозастосування окремих положень інституту негласних слідчих
(розшукових) дій (далі – НСРД). Проблему законодавчого закріплення НСРД розглянуто у
двох аспектах: по-перше, як метод реалізації державного і суспільного контролю за діяльністю працівників поліції; по-друге, як ефективний засіб отримання доказів у випадку вчинення
тяжких чи особливо тяжких злочинів. Крізь призму буквальної інтерпретації положень Кримінального процесуального кодексу України проаналізовано проблему неможливості проведення НСРД з метою попередження вчинення злочину, зокрема в таких сферах, як національна безпека та національна оборона, а також досліджено доцільність закріплення окремих
положень глави 21 КПК України як публічно доступної інформації.
In order to improve the efficiency of fulfilling the tasks of criminal justice the authors have studied
the urgent issues concerning enforcement of certain provisions of the institution of secret investigative (search) actions (hereinafter – SISA). The problem of legislative consolidation of SISA has been
considered in the light of two issues: first, taking into account the implementation of the state and
public control over the activities of police officers regarding the possibility to violate human rights
and freedoms during the SISA; secondly, as an effective mean of obtaining evidence in case of
committing serious or especially serious crimes. It has been noted that the literal interpretation of the provisions of the Criminal Procedural Code indicates a problem of inability to conduct SISA in order
to prevent crime commission, particularly in such areas of social activities as national security and
national defense. The authors have also studied the feasibility of consolidating certain provisions of
the Chapter 21 of the Criminal Procedural Code of Ukraine as openly available information; special
attention has been focused on the relevant provisions of p. 2, the Art. 271 of the Criminal Procedural
Code of Ukraine, which are reasonably offered to excluded from the Code and refer them to information that is the state secret as information in the field of national security and law enforcement,
namely the data on means, content, planning, organization, forms, methods and results of operative
and search, intelligence and counterintelligence activities.
С целью повышения эффективности выполнения задач уголовного судопроизводства рассмотрены актуальные вопросы правоприменения отдельных положений института негласных
следственных (розыскных) действий (далее – НСРД). Проблема законодательного закрепления НСРД рассмотрена в двух аспектах: во-первых, как метод реализации государственного и
общественного контроля за деятельностью сотрудников полиции; во-вторых, как эффективное средство получения доказательств в случае совершения тяжких или особо тяжких преступлений. Через призму буквальной интерпретации положений Уголовного процессуального
кодекса Украины проанализирована проблема невозможности проведения НСРД с целью
предупреждения совершения преступления, в частности в таких сферах как национальная
безопасность и национальная оборона, а также исследована целесообразность закрепления
отдельных положений главы 21 УПК Украины как публично доступной информации.