Особливості здібностей соціального інтелекту іноземних студентів

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2017

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Право і безпека. – 2017. – № 1 (64). – С. 150-154

Анотація

Проаналізовано особливості здібностей соціального інтелекту студентів з Індії, країн Східної Африки та Близького Сходу. Виявлено подібність рівнів і структури взаємозв’язків окремих здібностей соціального інтелекту іноземних та вітчизняних студентів. Зазначено, що найбільш високий рівень розвитку соціального інтелекту виявлений у студентів з країн Близького Сходу. Наголошено, що наявні відмінності в розвитку здібностей соціального інтелекту обстежених не повинні їм заважати в успішній міжкультурній комунікації.
It has been indicated that social intelligence is an important component of successful interpersonal communication and is formed in the process of socialization of a person that takes place in certain cultural and social conditions. In modern psychology there are few studies of other abilities of social intelligence of the representatives of different cultures, besides the studies of the features of expressing emotions in accordance with the norms that exist in different cultures, and their perception. The authors of the presented work have analyzed the features of the abilities of social intelligence of students from India, Eastern Africa and the Middle East studying in Kharkiv. The study was conducted by the method of diagnosis of social intelligence of J. P. Guilford and M. O’Sullivan. The authors have demonstrated the similarity of levels and structure of the abilities of social intelligence of foreign and domestic research participants. It has been found out that international students have somewhat less developed abilities to foresee the consequences of behavior in certain situations, logically conclude, generalize, distinguish common essential features in various nonverbal reactions of a person to understand the change of the values of such verbal reactions of a person depending on the context of the situation that caused them. The highest level of social intelligence development was found out in students from the Middle East countries. We diagnosed the highest level of the ability to understand the inner motives of people in this group. There were also significant differences between men and women regarding the abilities of social intelligence in this group. The ability to foresee the consequences of the behavior of persons in a particular situation is best developed in students from West Africa, but they are worse than others understand the inner motives of the behavior of people. The lowest level of social intelligence, the worst developed ability to understand the changing values of such verbal reactions of a person depending on the context of the situation that caused them were diagnosed in students from India. It is alleged that the existing differences in the development of abilities of social intelligence of the studied persons should not prevent their successful intercultural communication.
Проанализированы особенности способностей социального интеллекта студентов из Индии, стран Восточной Африки и Ближнего Востока. Выявлено сходство уровней и структуры взаимосвязей отдельных способностей социального интеллекта иностранных и отечественных студентов. Отмечено, что наиболее высокий уровень развития социального интеллекта выявлен у студентов из стран Ближнего Востока. Утверждается, что имеющиеся различия в развитии способностей социального интеллекта обследованных не должны им мешать в успешной межкультурной коммуникации.

Опис

Харченко С. В. Особливості здібностей соціального інтелекту іноземних студентів / С. В. Харченко, Д. В. Штриголь // Право і безпека. – 2017. – № 1 (64). – С. 150-154.
Харченко С. В., Штриголь Д. В. "Особливості здібностей соціального інтелекту іноземних студентів." Право і Безпека 1 (2017): 150-154.
Kharchenko, S.V. and Shtryhol, D.V. (2017), “Features of the abilities of social intelligence of foreign students” [“Osoblyvosti zdibnostei sotsialnoho intelektu inozemnykh studentiv”], Pravo i Bezpeka, No. 1, pp. 150–154.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, соціальний інтелект, спілкування, етнокультурні відмінності, міжкультурна комунікація, студенти, іноземні студенти, social intelligence, communication, cultural differences, intercultural communication, foreign students, социальный интеллект, общение, этнокультурные отличия, межкультурная коммуникация, иностранные студенты, коммуникация, комунікація, communication

Бібліографічний опис