Завдання та функції педагога та психолога у кримінальному провадженні

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2015

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2015. - № 1 (68). - С. 64-71.

Анотація

Розглянуто завдання та функції педагога та психолога у кримінальному провадженні з участю малолітніх та неповнолітніх. Обґрунтовано вибір психолога – фахівця з дитячої, підліткової або юнацької психології.
The need to involve a teacher or psychologist to investigative and judicial actions involving minors or juveniles is outlined in the Criminal Procedural Code of Ukraine. However, the law does not mention the tasks, when the teacher or psychologist is involved in the criminal justice; there are no special requirements that they must meet; their rights and obligations are not regulated. The author belongs to those scholars, who believe it mandatory to involve a teacher (psychologist) to proceedings with the participation of a minor and junior regardless of his procedural status and age. The author believes that it is necessary to distinguish between ultimate goal and intermediate objectives for determining the function of a teacher, psychologist. The ultimate goal of involving professionals coincides with the purpose of legal proceedings and is achieved by solving the intermediate objectives. We distinguish two groups of tasks: 1) procedural that are to facilitate the full and truthful testimony; assistance in establishing the circumstances to be proved in criminal proceedings; assist in securing evidence, including control over testimony accuracy in the interrogation protocol; 2) tactics that are associated with the study of personality and individual characteristics of a teenager (before interrogation), assistance in establishing psychological contact with an interrogatee, selecting the most appropriate methods of psychological influence (during interrogation); fixation and evaluation of the testimony received from the interrogatee (after interrogation). According to the author’s point of view, to accompany a minor or a juvenile in criminal proceedings there should be not a teacher, but a specialist having the education in the field of individual’s psychology. Depending on the age of a minor or a juvenile it is necessary to involve a psychologist – a specialist in the field of child, adolescent or youth psychology.
Рассмотрены задачи и функции педагога и психолога в уголовном производстве с участием малолетних и несовершеннолетних. Обоснован выбор психолога – специалиста по детской, подростковой или юношеской психологии.

Опис

Kurilenko, D.V. (2015), “Tasks and functions of a teacher and psychologist in criminal proceedings” [“Zavdannia ta funktsii pedahoha ta psykholoha u kryminalnomu provadzhenni”], Visnyk Kharkivskoho Natsionalnoho Universytetu Vnutrishnikh Sprav, No. 1, pp. 64-71.
Куриленко, Д. В. Завдання та функції педагога та психолога у кримінальному провадженні // Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2015. - № 1 (68). - С. 64-71.

Ключові слова

Кримінально-процесуальне право. Criminal and Procedure Law. Уголовное процессуальное право, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, кримінальне провадження, criminal proceedings, уголовное производство, педагог, психолог, слідчі дії, неповнолітні, малолітні діти, teacher, psychologist, investigative actions, juveniles, minors, психолог, следственные действия, несовершеннолетние, малолетние дети

Бібліографічний опис