Динаміка системи ставлень курсантів внз МВС у кризові періоди професійного навчання

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2017

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Право і безпека. – 2017. – № 2 (65). – С. 140–146

Анотація

Досліджено зміни базових ставлень курсантів внаслідок впливу на них нормативних вікових криз, пов’язаних із навчанням у ВНЗ МВС. Розглянуто позиції різних науковців щодо систематизації, виокремлення в загальні смислові групи ставлень, які можуть виникати в людини стосовно предметів, явищ, навколишніх умов, інших людей, усього, що оточує особистість. Спираючись на класифікацію О. Ф. Лазурського, зроблено спробу навести власний варіант поділу ставлень на групи та наповнити кожну категорію найбільш загальними, притаманними кожній особистості прикладами конкретних ставлень. Описано нормативні психологічні кризи кожного року професійного навчання у ВНЗ, охарактеризовано їх передумови та прояви. Проведено аналіз впливу тієї чи іншої кризи на ставлення особистості та зроблено висновок щодо того, які з перелічених ставлень неодмінно зазнають впливу та змін в умовах переживання особистістю кризових явищ, пов’язаних із конкретним роком професійного навчання.
The article is focused on changes in the underlying relations of cadets, due to the exposure to normative age crises related to studying at the University of the Ministry of Internal Affairs. The author has considered the positions of different scholars on the classification, selection in general semantic groups and relations that can occur in humans in relation to objects, events, environment, other people, everything that surrounds a person. Based on the classification of A. F. Lazursky, the author has presented an attempt to separate relations of the following groups: attitude to things, attitude to animals and natural phenomena, attitude of the individuals relationship to the state (the relations of the individual as a citizen representative of certain people, nation), to social (legal, moral, religious) norms, and relations characterizing the way of life, the ordinariness of the personality, attitude towards science, knowledge and arts relevant to the information space relevant to the activities, and as a kind of last respect to professional training, attitude to oneself. After that, each of these categories fleshed out, filled with the most common examples of relationships inherent to each individual. This article provides a description of the psychological crisis of each year of professional training at the University, details of prerequisites and manifestations. It has been proved that such crises are normative, that is, those that accompany the professional development of each individual and is not a pathology. While working on the article, the author has also analyzed the impact of a crisis on the attitude of the individual, and made a conclusion as to which of the following, the most common relations certainly influenced and the changes in the conditions of the experience personality crisis events associated with a specific year of vocational training. The results of the study are outlined in the table.
Исследованы изменения базовых отношений курсантов вследствие воздействия на них нормативных возрастных кризисов, связанных с обучением в вузе МВД. Рассмотрены позиции разных учёных относительно систематизации, выделения в общие смысловые группы отношений, которые могут возникать у человека к предметам, явлениям, другим людям, всему, что окружает личность. Опираясь на классификацию А. Ф. Лазурского, сделана попытка представить собственный вариант разделения отношений на группы и наполнить каждую категорию наиболее общими, присущими каждой личности примерами конкретных отношений. Описаны нормативные психологические кризисы каждого года профессионального обучения в вузе, охарактеризованы их предпосылки и проявления. Проведён анализ влияния того или иного кризиса на отношения личности и сделан вывод о том, какие из перечисленных отношений непременно подвергаются воздействию и изменению в условиях переживания личностью кризисных явлений, связанных с определённым годом профессионального обучения.

Опис

Гончарова, Г. О. Динаміка системи ставлень курсантів внз МВС у кризові періоди професійного навчання / Г. О. Гончарова // Право і безпека. – 2017. – № 2 (65). – С. 140–146.
Гончарова Г. О. "Динаміка системи ставлень курсантів ВНЗ МВС у кризові періоди професійного навчання." Право і Безпека 2 (2017): 140-146.
Goncharova, G.O. (2017), “Dynamics of the relations system of the cadets of higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs within the crisis periods of professional training” [“Dynamika systemy stavlen kursantiv VNZ MVS u kryzovi periody profesiinoho navchannia”], Pravo i Bezpeka, No. 2, pp. 140–146.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, вищі навчальні заклади Міністерства внутрішніх справ України, высшие учебные заведения Министерства внутренних дел Украины, higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, ставлення, система ставлень, професійний розвиток, курсанти, attitude, system of relations, professional development, cadets

Бібліографічний опис