Адміністративно-правові засади діяльності спортивних федерацій в Україні: аналіз поточних проблем

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2017

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Форум права. - 2017. - № 5. - С. 157–163

Анотація

Відмічені відмінності у розумінні спортивних федерацій в Україні та за кордоном. Рекомендовано для спортивних федерацій з числа унікальних, визнаних тільки в Україні, видів фізичної культури і спорту отримувати міжнародне визнання перед надаванням їм статусу національних. Надані пропозиції усунення неприпустимого дублювання спортивних федерацій та дотримання усіма спортивними федераціями завдання розвитку спорту в якості головних статутних вимог, а також відновлення загального принципу існування та організації спорту – вільного доступу до того, що визначено за його предмет. Рекомендовано розглядати умови набуття спортивною федерацією певного (наприклад, національного, Всеукраїнського) статусу як елемент її державної акредитації.
It is shown that the mechanism of administrative-legal regulation of activity of sports federations in Ukraine is determined by the state’s sports policy, by the role of local self-government in this process, as well as by public associations and organizations of sports and sports orientation. The purpose of the article is to deepen understanding of the peculiarities of the legal principles of the specified regulation of social relations in this area and the development of proposals for improving its efficiency. It is determined that the basic principle in the field of physical culture and sports in the state is the Law of Ukraine «On Physical Culture and Sports» of 1993, which defines the general legal, organizational, social and economic foundations of activity in the field of physical culture and sports and regulates social relations in creating conditions for the development of physical culture and sports. Among the subjects of physical culture and sports, sport federations occupy a special place. The differences in the understanding of sports federations in Ukraine and abroad, where foreign sports federations, a system of sports clubs, and the activities of foreign sports federations is really aimed at obtaining sporting results and meeting the sports needs of its members. It is recommended in Ukraine to focus on the third type of organization and activities of sports federations of France, the priority of which is the equation for all sports and multidisciplinary activities among different categories of the population. It is recommended for sports federations among the unique, recognized only in Ukraine, types of physical culture and sports to receive international recognition before granting them the status of national ones. Author provides suggestions to eliminate unacceptable duplication of sports federations and the observance by all sports federations of the task of developing sports as the main statutory requirements, as well as the restoration of the general principle of the existence and organization of sport – free access to what is defined for its subject. It is recommended to consider the conditions for the sports federation to acquire a certain (for example, national, all-Ukrainian) status as an element of its state accreditation. It is concluded that the results only confirm the urgent need for a further revision of some of the fundamental principles of the sports federations’ activity and to improve the current legal framework, which will contribute to the unequivocal improvement of the sphere of physical culture and sports in Ukraine.
Отмечены различия в понимании спортивных федераций в Украине и за рубежом. Рекомендуется для спортивных федераций из числа уникальных, признанных только в Украине, видов физической культуры и спорта получать международное признание перед предоставлением им статуса национальных. Представлены предложения устранения недопустимого дублирования спортивных федераций и соблюдения всеми спортивными федерациями задач развития спорта в качестве главных уставных требований, а также восстановления общего принципа существования и организации спорта – свободного доступа к тому, что определено в качестве его предмета. Рекомендуется рассматривать условия приобретения спортивной федерацией определенного (например, национального, Всеукраинского) статуса как элемент ее государственной аккредитации.

Опис

Зозуля І. В. Адміністративно-правові засади діяльності спортивних федерацій в Україні: аналіз поточних проблем [Електронний ресурс] / І. В. Зозуля, О. І. Довгань // Форум права. - 2017. - № 5. - С. 157–163. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/FP_index.htm_2017_5_24.pdf.
Зозуля І. В., Довгань О. І. Адміністративно-правові засади діяльності спортивних федерацій в Україні: аналіз поточних проблем. Форум права: електрон. наук. фахове вид. 2017. № 5. С. 157–163. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/FP_index.htm_2017_5_24.pdf.
Зозуля І. В., Довгань О. І. "Адміністративно-правові засади діяльності спортивних федерацій в Україні: аналіз поточних проблем." Форум права 5 (2017): 157–163.

Ключові слова

Адміністративне право та процес. Адміністративна діяльність. Administrative Law and Procedure. Administrative Activity. Административное право и процесс. Административная деятельность, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, адміністративно-правові засади, діяльність, спортивні федерації, фізична культура та спорт, адміністративно-правове регулювання, административно-правовые основы, деятельность, спортивные федерации, физическая культура и спорт, административно-правовое регулирование, administrative and legal bases, administrative and legal regulation, activities, sports federations, physical culture and sport

Бібліографічний опис