Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2017

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Філософія освіти. Philosophy of Education. - 2017. Т. 21 (№ 2). - С. 240-257

Анотація

В статті аргументовано, що у ХХІ столітті запити на критичне мислення визначаються потребами як політичної надбудови, так і продуктивних сил конкурентноздатного суспільства. Феномен критичного мислення потрібно вивчати і осмислювати як один з суттєвих елементів складніших утворень – мислення вищого порядку, сукупності серцевинних для праці вмінь тощо. Вміння критично мислити слід розвивати у зв’язку з відповідними когнітивними і афективними диспозиціями. Тож наголошено, що правильнішим є не обмежуватися навчанням критичному мисленню, а виховувати критично мислячу особу, в якої вміння критично мислити спиратиметься на підвалини відповідних диспозицій. Процес виховання критично мислячої особи, а вірніше – особи, яка матиме критичне мислення, наприклад, у складі сукупності серцевинних для її праці вмінь, має охоплювати, щонайменше, дошкільну, шкільну й університетську освіту. Обґрунтовано, що за умов української вищої школи в процесі виховання критичного мислення доцільно використовувати зв’язку двох курсів: логіки з елементами критичного мислення – у межах бакалаврату – і критичного мислення на основі логіки – у межах магістратури.
It is argued in this paper that demands for critical thinking (CT) will be determined by needs both of political superstructure and productive forces of a competitive society in the 21st century. Phenomenon of CT has to be studied and understood as one of the essential elements of some more complex entities – higher-order thinking, core of work-related skills, etc. CT skill need to be developed in connection with relevant cognitive and affective dispositions. It is pointed out, therefore, that it is more correct not to be limited by teaching CT but to educate a critical thinker, whose CT skill is relied on base of relevant dispositions. The process of educating a critical thinker, or rather – a person who will have CT, for instance, as element of a set of the core work-related skills, should continue during the kindergarten, school and university education at least. It is substantiated that under conditions of Ukrainian higher education it is expediently to use two interconnected courses in the process of CT education: logic with elements of critical thinking – in frame of the bachelor’s degree studies – and critical thinking on base of logic – in frame of the master’s degree studies.

Опис

Тягло, О. Досвід засвоєння критичного мислення в українській вищій школі / Олександр Тягло// Філософія освіти. Philosophy of Education. - 2017. Т. 21 (№ 2). - С. 240-257.

Ключові слова

критичне мислення, критично мисляча особа, мислення вищого порядку, серцевинні для праці вміння, вища школа України, критическое мышление, higher order thinking, критически мыслящая личность, мышление более высокого порядка, сердцевинные для работы умения, высшая школа Украины, critical thinking, critical thinking personality, core competencies, high school of Ukraine, ,

Бібліографічний опис