Освітня послуга як об’єкт цивільних прав

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2018

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. – 2018. – № 2 (81). - С.55-65

Анотація

Розглянуто особливості освітньої послуги як об’єкта цивільних прав. Зазначено, що власне освітньою послугою слід розцінювати правову поведінку виконавця цієї послуги, спрямовану на формування певних соціальних якостей у суб’єкта навчально-виховного впливу.
The author has studied the features of educational service as an object of civil rights. It has been noted that social benefits should not be understood as the object of civil rights, as some researchers insist on, the object of civil rights must be perceived as a legal behavior of the participants in legal relations. The main argument in favor of such a conclusion is the indication that the right as a regulator of public relations can affect only the volitional conduct of the participants, but not directly the benefits. The benefits are not capable of perceiving the legal requirements of legislative acts or contracts. Consequently, the educational service should be regarded as the legal behavior of the provider of this service, aimed at forming certain social qualities of the subject of educational influence. Behavior of educational services’ providers is a series of interrelated and purposeful acts of conduct (operation), and when such operational actions are carried out over a long period of time, they become the nature of activity. The legal form of providing educational services is a contractual obligation. The object of such binding legal relations is the requirement of the customer of the educational service in relation to the execution of the relevant subject actions by the provider and the subsequent positive reaction of the latter to the fulfillment of his duty. The object of the considered legal relations and the object of the subjective right of the customer of the educational service, according to the author of the article, coincide in their volume. It has been emphasized that the providers of educational services cannot have civil and legal obligation to guarantee the effectiveness of training, since the achievement of such an effect depends on the intellectual capacity of the subject of training and other factors. The eligibility criteria for the performance of educational services are regulatory requirements that determine the content of a particular level of education, the volume and sequence of teaching disciplines, etc. Based on this, one of the features of educational services is the implementation of public control over the compliance of the substantive conduct of the providers of such services with the requirements of the law.
Рассмотрены особенности образовательной услуги как объекта гражданских прав. Указано, что собственно образовательной услугой необходимо расценивать правовое поведение исполнителя данной услуги, направленное на формирование у субъекта учебно-воспитательного воздействия определённых социальных качеств.

Опис

Чалий, Ю. І. Освітня послуга як об’єкт цивільних прав / Ю. І. Чалий // Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. – 2018. – № 2 (81). - С.55-65.

Ключові слова

Цивільне право. Civil Law. Гражданское право, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, освітня послуга, образовательная услуга, об’єкт права, образовательные правоотношения, объект права, освітнє правовідношення, educational services, зобов’язання з надання освітніх послуг, object of law, obligations on providing educational services, обязательство о предоставлении образовательных услуг

Бібліографічний опис