Організаційно-правові засади діяльності органів державної безпеки УРСР у період Другої Світової війни : автореф. дис.

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2018

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Харків

Анотація

У дисертації комплексно вирішується важлива наукова проблема, пов’язана з нормативно-правовим регулюванням та організаційно-кадровим забезпеченням діяльності органів державної безпеки на території Української РСР в роки Другої світової війни. Аналізується специфіка субординації в управлінській вертикалі, де спецслужби відігравали роль слухняного виконавця волі партійного центру; особливості формування правового поля, в якому вони функціонували, а також мотиваційні чинники, що обумовлювали ті чи інші рішення керівництва СРСР, спрямовані на вдосконалення побудови органів державної безпеки та результативне виконання поставлених перед ними завдань. Простежуються зміни в конструюванні органів держбезпеки, що знайшли вияв у кількаразовій реорганізації Наркоматів державної безпеки і внутрішніх справ; лінії дублювання і накладання їхніх повноважень. Розкриваються підходи вирішення проблеми кадрів шляхом мобілізації працівників та їх підготовки у навчальних закладі на курсах. Характеризуються завдання і компетенція підрозділів НКВС і НКДБ, на які покладалося забезпечення безпеки у різних секторах: політичному, військовому, економічному, правоохоронному, а також організації розвідки і контррозвідки, збереження державної таємниці та інші. Висвітлюються організаційні та нормативно-правові аспекти репресивної діяльності органів держбезпеки у завершальний період війни, зокрема стосовно колаборантів, українського національно-визвольного руху тощо.
A range of issues related to regulatory and legal support and organizational activities aspects of the Soviet special services in 1939-1945 is considered for the first time in historical and legal science in the thesis project. The comprehensive study of this topic in the dissertation format was caused by the lack of researches in this area. Security bodies play the role of one of the most important factors in ensuring the stability of an independent state, instrument for neutralizing the external and internal forces acting against it, as well as means of law enforcement. In the states of the authoritarian and totalitarian model, special services act as punitive and repressive body and go far beyond the constitutional scope. The beginning of the Second World War and the incorporation into the all-union body of the Western Ukrainian region greatly increased the amount of work for state security bodies.One of the main tasks was the preparation of mobilization plans. Another important activity was to fight against anti-Soviet elements in Western Ukraine. In addition, increased attention was given to foreign agents counteracting, intelligence and counterintelligence. By the Resolution of the Politburo of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union of on February 3, 1941, the People’s Commissariat of Internal Affairs was divided into two Commissariats – Commissariat of State Security and Commissariat of Internal Affairs. On February 26, by the order of the People’s Commissariat of National Security of the USSR was announced the creation of similar commissariats in the union and autonomous republics including the USSR. It was due to the need to differentiate the functions of two departments. Appropriate changes were made in the Basic Law of the Union of Soviet Socialist Republics and the Ukrainian Soviet Socialist Republic. The apparatus of the Ukrainian People’s Commissariat of Internal Affairs were formed in the regions of the republic. There were regulations and other documents in which the powers and functions of the various divisions of the People’s Commissariat of National Security were recorded. The paper describes the legal bases and specifics of state security bodies reformation during the Great Patriotic War. At that time the emergency legislation came into force due to the martial law introduction. There were statutory acts controlling the activities of the People’s Commissariat of National Security divisions in the conditions of war. On July 20, 1941, by decree of the President of the Supreme Soviet of the USSR, the People’s Commissariat of Internal Affairs and the People’s Commissariat of National Security were united again into one – the People’s Commissariat of Internal Affairs, although the motivation for this decision was unconvincing. The reorganization in the Ukrainian SSR was held on August 12, 1941. The text reveals the legal regulation of the main directions of activity of the divisions involved in the field of state security. The measures aimed at solving the personnel problem are highlighted. A separate plotline is related to the regulation of repressive functions of state security bodies in the initial phase of the war. The deployment of work on the territory of Ukraine liberated from the enemy caused a further reorganization and as a result separate People’s Commissariat of National Security was restored by the decision of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union on April 14, 1943. The same Commissariats were created in the republics as well. The documents, which registered the competence and tasks of the People’s Commissariat of National Security and regulated the main directions of its structural divisions activity, are analyzed. Staffing measures for the state security bodies, organizational and staff changes are described. The last part of the thesis is devoted to the legal support of the repressive activity of the state security bodies.
В диссертации комплексно решается важная научная проблема, связанная с нормативно-правовым регулированием и организационно-кадровым обеспечением деятельности органов государственной безопасности на территории Украинской ССР в период Второй мировой войны. Анализируется специфика субординации в управленческой вертикали, где спецслужбы играли роль послушного исполнителя воли партийного центра; особенности формирования правового поля, в котором они функционировали, а также мотивационные факторы, обусловившие те или иные решения руководства СССР, направленные на совершенствование строения органов государственной безопасности и результативное выполнение поставленных перед ними задач. Прослеживаются изменения в конструировании органов госбезопасности, что проявились в неоднократном реорганизации наркоматов государственной безопасности и внутренних дел; линии дублирования и наложения их полномочий. Раскрываются подходы к решению проблемы кадров при помощи мобилизации работников и их подготовки в различных учебных заведениях на курсах. Характеризуются задачи и компетенция подразделений НКВД и НКДБ, на которые возлагалось обеспечение безопасности в различных секторах: политическом, военном, экономическом, правоохранительном, а также организации разведки и контрразведки, охрана государственной тайны и другие. Освещаются организационные и нормативно-правовые аспекты репрессивной деятельности органов госбезопасности на завершающем этапе войны, в частности относительно коллаборантов, украинского национально-освободительного движения и т.п.

Опис

Бадахов, Ю. Н. Організаційно-правові засади діяльності органів державної безпеки УРСР у період Другої Світової війни : автореф. дис. ... канд. юрид. наук : 12.00.01 / Ю. Н. Бадахов; МВС України, Харк. нац. ун-т внутр. справ. - Харків, 2018. - 29 с.

Ключові слова

Держава і право. State and Law. Государство и право, Автореферати дисертацій. Abstracts of Theses. Авторефераты диссертаций, 12.00.01, Україна. Ukraine. Украина, Державне адміністративне управління. Адміністративна діяльність. State Administration. Administrative Activity. Государственное административное управление. Административная деятельность, органи державної безпеки, органы государственной безопасности, state security bodies, Історія. History. История, Друга світова війна, Вторая мировая война, Second World War, НКВД, НКВС, Народний комісаріат внутрішніх справ, Народный комиссариат внутренних дел, People's Commissariat of Internal Affairs, нормативно-правове регулювання, нормативно-правовое регулирование, normative and legal regulation, організаційно-правові засади, организационно-правовые основы

Бібліографічний опис