KhNUIAIR(Institutional Repository of KhNUIA) ISSN 2524-0501

Minimization of power losses by traction-transportation vehicles at motion over a bearing surface that undergoes deformation

Show simple item record

dc.contributor.author Mozhaiev, O. O.
dc.contributor.author Можаєв, О. О.
dc.contributor.author ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1412-2696
dc.contributor.author Kuchuk, H.
dc.contributor.author Кучук, Г. А.
dc.contributor.author Shvets, D. V.
dc.contributor.author Швець, Д. В.
dc.contributor.author ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1999-9956
dc.contributor.author ResearcherID: B-9071-2018
dc.contributor.author Tretiak, V. M.
dc.contributor.author Третяк, В. М.
dc.contributor.author Tretiak, M. V.
dc.contributor.author Третяк, М. В.
dc.contributor.author Ostropilets, V. R.
dc.contributor.author Остропілець, В. Р.
dc.contributor.author Markov, V. V.
dc.contributor.author Марков, В. В.
dc.contributor.author ORCID: http://orcid.org/0000-0003-2024-657X
dc.contributor.author Mozhaiev, M. O.
dc.contributor.author Можаєв, М. О.
dc.contributor.author Kolisnyk, T. P.
dc.contributor.author Колісник, Т. П.
dc.contributor.author ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7442-8136
dc.contributor.author Nechausov, A.
dc.contributor.author Нечаусов, А. С.
dc.date.accessioned 2019-06-13T11:32:37Z
dc.date.available 2019-06-13T11:32:37Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156721
dc.identifier.uri http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5442
dc.description Minimization of power losses by traction-transportation vehicles at motion over a bearing surface that undergoes deformation / O. Mozhaiv, H. Kuchuk, D. Shvets etc. // Eastern-European Journal of Enterprise Technologies = Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2019. – № 1 (97), Vol 1. – P. 69-74. – DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2019.156721. uk_UA
dc.description
dc.description.abstract Дослідження присвячено розробленню методу мінімізації втрат потужності тягово-транспортних засобів при русі по опорній поверхні з утворенням колії. Метою даного дослідження є підвищення тягового коефіцієнту корисної дії позашляхових тягово-транспортних засобів шляхом визначення та мінімізації втрат потужності на утворення колії на опорній поверхні під впливом ходових частин засобу. Підвищення коефіцієнту корисної дії тягово-транспортних засобів, котрий складає 55÷65 %, є пріоритетним напрямом розвитку механізації сільського господарства. Частина втрат, які залежать від конструкції засобу, в процесі експлуатації майже не контролюється. Але на суттєві втрати в ходових системах, які доходять до 20 %, можна впливати. Суть впливу полягає в узгоджені налаштування ходових систем тягово-транспортних засобів із станом опорної поверхні. Зокрема, в процесі даного дослідження був проведений аналіз величин потужностей, що витрачаються на переміщення елементів системи «остов машини – підвіска – ходова система – опорна поверхня, яка деформується» на підставі визначення силових та кінематичних факторів. На підставі прямих вимірювань визначаються втрати потужності ходовими системами на утворення колії на опорній поверхні та переміщення елементів ходової системи. Запропоновано визначати потужність, яка витрачається на утворення колії здійснювати шляхом множення частки сили ваги, яка припадає на відповідний рушій на швидкість руйнування опорної поверхні. На підставі отриманих результатів та аналізу експериментальних даних зроблено такий висновок. Запропонована методика визначення втрат потужності на утворення колії тягово-транспортними засобами на опорній поверхні дозволяє обґрунтовувати вибір параметрів ходових систем з метою підвищення тягового коефіцієнту корисної дії. uk_UA
dc.description.abstract The paper reports the construction of a method aimed at minimizing power losses by traction-transportation vehicles at motion over a bearing surface resulting in the formation of ruts. The purpose of this study is to improve a traction efficiency coefficient for the off-road traction-transportation vehicles by determining and minimizing power losses related to forming a rut over a bearing surface under the action of a vehicle’s running gear. Improving the traction-transportation vehicles efficiency coefficient, which is 55÷65 %, is a priority in the development of agricultural mechanization. Part of the losses that are associated with the structure of a vehicle is almost not controlled in the process of operation. However, those substantial losses in running systems that reach 20 % can be managed. Control over them implies adjusting the settings of running systems in the traction-transportation vehicles to the condition of a bearing surface. Specifically, in the course of the study we analyzed the magnitudes of power required to displace elements in the system «a vehicle’s frame ‒ suspension ‒ running system ‒ deformed bearing surface» based on determining the force and kinematic factors. Based on direct measurements, we determine power losses when running systems form a rut over a bearing surface and when the running system’s elements are displaced. It has been proposed to determine the power spent to form a rut by multiplying the share of gravity force related to the respective engine by the destruction rate of the bearing surface. Based on the derived results and an analysis of experimental data, we concluded that the proposed procedure for determining the power losses related to the formation of a rut by traction-transportation vehicles on a bearing surface makes it possible to substantiate the choice of parameters for running systems in order to improve the traction efficiency coefficient. en
dc.description.abstract Исследование посвящено разработке метода минимизации потерь мощности тягово-транспортных средств при движении по опорной поверхности с образованием колеи. ru
dc.language.iso en uk_UA
dc.publisher Eastern-European Journal of Enterprise Technologies = Східно-Європейський журнал передових технологій. – 2019. – № 1 (97), Vol 1. – P. 69-74
dc.subject Техніка. Технічні науки. Machinery. Engineering. Техника. Технические науки uk_UA
dc.subject Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации uk_UA
dc.subject publikatsii u Scopus uk_UA
dc.subject тягово-транспортний засіб uk_UA
dc.subject ходова система uk_UA
dc.subject втрати потужності uk_UA
dc.subject сніговий покрив uk_UA
dc.subject тягово-транспортное средство uk_UA
dc.subject ходовая система uk_UA
dc.subject потери мощности uk_UA
dc.subject снежный покров uk_UA
dc.subject traction-transportation vehicles uk_UA
dc.subject running system uk_UA
dc.subject power losses uk_UA
dc.subject snow cover uk_UA
dc.title Minimization of power losses by traction-transportation vehicles at motion over a bearing surface that undergoes deformation uk_UA
dc.title.alternative Мінімізація втрат потужності тягово-транспортних засобів при русі по опорній поверхні, яка деформується uk_UA
dc.type Article uk_UA
dcterms.bibliographicCitation REFERENCES Motrycz, G., Stryjek, P., Jackowski, J., Wieczorek, M., Ejsmont, J., Ronowski, G., Sobieszczyk, S. (2015). Research on operational characteristics of tyres with run flat insert. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 19 (3), 319–326. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1138141 Borkowski, W., Motrycz, G. (2015). Analysis of IED charge explosion on carrier road safety. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 19 (4), 75–82. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1138310 Panowicz, R., Barnat, W., Niezgoda, T. (2011). Numerical survey of the effect of a pressure pulse on selected types of vehicles and their crews. Mechanik, 5-6, 532–534. Gorshkov, Yu. G., Starunova, I. N., Kalugin, A. A., Gal'yanov, I. V. (2016). The study of hysteris loss caused by pneumatic wheel mover interaction with the bearing surface. Izvestiya Orenburgskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta, 3 (59), 74–77. Podzorov, A., Prytkov, V., Cherkashina, E. (2011). The vehicle ride comfort increase at the expense of semiactive suspension system. Journal of KONES. Powertrain and Transport, 18 (1), 463–470. Lozia, Z., Zdanowicz, P. (2016). Optimization of damping in the passive automotive suspension system with using two quarter-car models. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 148, 012014. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/148/1/012014 Smith, M. C., Swift, S. J. (2016). Design of passive vehicle suspensions for maximal least damping ratio. Vehicle System Dynamics, 54 (5), 568–584. doi: https://doi.org/10.1080/00423114.2016.1145242 Bekker, M. G. (1969). Introduction to Terrain-Vehicle Systems. The University of Michigan Press, 846. Malenkov, M. I., Volov, V. A., Guseva, N. K., Lazarev, E. A. (2015). Increasing the mobility of Mars rovers by improving the locomotion systems and their control algorithms. Russian Engineering Research, 35 (11), 824–831. doi: https://doi.org/10.3103/s1068798x1511012x Gorelov, V., Maslennikov, L., Tropin, S. (2012). Forecasting of curvilinear motion’s characteristics of multi-axis vehicle at different laws of all wheel steering. Science and Education of the Bauman MSTU, 5, 75–96. doi: https://doi.org/10.7463/0512.0403845 Tretyak, V. M., Boldovskiy, V. N., Potapov, N. N. (2007). Metod opredeleniya vozdeystviya hodovyh sistem tyagovo-transportnyh sredstv na pochvu. Vestnik nacional'nogo tekhnicheskogo universiteta “KhPI”, 12, 58–62. Gorelov, V. A., Padalkin, B. V., Chudakov, O. I. (2016). The Development of Power Distribution Law in Transmission of Active Road Based on the Analysis of the Power Factors in the Coupling Device. Science and Education of the Bauman MSTU, 12, 1–17. doi https://doi.org/10.7463/1216.0852826 Troianovska, I. P., Pozhydaiev, S. P. (2013). Modeliuvannia kryvoliniynoho rukhu kolisnykh i husenychnykh traktornykh ahrehativ. Kyiv: AhrarMediaHrup, 303. Mozhaev, O., Kuchuk, H., Kuchuk, N., Mozhaev, M., Lohvynenko, M. (2017). Multiservice network security metric. 2017 2nd International Conference on Advanced Information and Communication Technologies (AICT). doi: https://doi.org/10.1109/aiact.2017.8020083 Verros, G., Natsiavas, S., Papadimitriou, C. (2005). Design Optimization of Quarter-car Models with Passive and Semi-active Suspensions under Random Road Excitation. Modal Analysis, 11 (5), 581–606. doi: https://doi.org/10.1177/1077546305052315 Tretiak, V. M. (2002). Zchleneni tiahlovo-transportni zasoby. Traktornaya energetika v rastenievodstve, 5, 48–52. GOST STYLE CITATIONS Research on operational characteristics of tyres with run flat insert / Motrycz G., Stryjek P., Jackowski J., Wieczorek M., Ejsmont J., Ronowski G., Sobieszczyk S. // Journal of KONES. Powertrain and Transport. 2015. Vol. 19, Issue 3. P. 319–326. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1138141 Borkowski W., Motrycz G. Analysis of IED charge explosion on carrier road safety // Journal of KONES. Powertrain and Transport. 2015. Vol. 19, Issue 4. P. 75–82. doi: https://doi.org/10.5604/12314005.1138310 Panowicz R., Barnat W., Niezgoda T. Numerical survey of the effect of a pressure pulse on selected types of vehicles and their crews // Mechanik. 2011. Issue 5-6. P. 532–534. The study of hysteris loss caused by pneumatic wheel mover interaction with the bearing surface / Gorshkov Yu. G., Starunova I. N., Kalugin A. A., Gal'yanov I. V. // Izvestiya Orenburgskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta. 2016. Issue 3 (59). P. 74–77. Podzorov A., Prytkov V., Cherkashina E. The vehicle ride comfort increase at the expense of semiactive suspension system // Journal of KONES. Powertrain and Transport. 2011. Vol. 18, Issue 1. P. 463–470. Lozia Z., Zdanowicz P. Optimization of damping in the passive automotive suspension system with using two quarter-car models // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2016. Vol. 148. P. 012014. doi: https://doi.org/10.1088/1757-899x/148/1/012014 Smith M. C., Swift S. J. Design of passive vehicle suspensions for maximal least damping ratio // Vehicle System Dynamics. 2016. Vol. 54, Issue 5. P. 568–584. doi: https://doi.org/10.1080/00423114.2016.1145242 Bekker M. G. Introduction to Terrain-Vehicle Systems. The University of Michigan Press, 1969. 846 p. Increasing the mobility of Mars rovers by improving the locomotion systems and their control algorithms / Malenkov M. I., Volov V. A., Guseva N. K., Lazarev E. A. // Russian Engineering Research. 2015. Vol. 35, Issue 11. P. 824–831. doi: https://doi.org/10.3103/s1068798x1511012x Gorelov V., Maslennikov L., Tropin S. Forecasting of curvilinear motion’s characteristics of multi-axis vehicle at different laws of all wheel steering // Science and Education of the Bauman MSTU. 2012. Issue 5. P. 75–96. doi: https://doi.org/10.7463/0512.0403845 Tretyak V. M., Boldovskiy V. N., Potapov N. N. Metod opredeleniya vozdeystviya hodovyh sistem tyagovo-transportnyh sredstv na pochvu // Vestnik nacional'nogo tekhnicheskogo universiteta “KhPI”. 2007. Issue 12. P. 58–62. Gorelov V. A., Padalkin B. V., Chudakov O. I. The Development of Power Distribution Law in Transmission of Active Road Based on the Analysis of the Power Factors in the Coupling Device // Science and Education of the Bauman MSTU. 2016. Issue 12. P. 1–17. doi https://doi.org/10.7463/1216.0852826 Troianovska I. P., Pozhydaiev S. P. Modeliuvannia kryvoliniynoho rukhu kolisnykh i husenychnykh traktornykh ahrehativ. Kyiv: AhrarMediaHrup, 2013. 303 p. Multiservice network security metric / Mozhaev O., Kuchuk H., Kuchuk N., Mozhaev M., Lohvynenko M. // 2017 2nd International Conference on Advanced Information and Communication Technologies (AICT). 2017. doi: https://doi.org/10.1109/aiact.2017.8020083 Verros G., Natsiavas S., Papadimitriou C. Design Optimization of Quarter-car Models with Passive and Semi-active Suspensions under Random Road Excitation // Modal Analysis. 2005. Vol. 11, Issue 5. P. 581–606. doi: https://doi.org/10.1177/1077546305052315 Tretiak V. M. Zchleneni tiahlovo-transportni zasoby // Traktornaya energetika v rastenievodstve. 2002. Issue 5. P. 48–52.


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account