Теорія і практика формування психологічної компетентності працівників Державної кримінально-виконавчої служби України : автореферат дисертації

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2019

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Харків

Анотація

У дисертації здійснено комплексний аналіз психологічних досліджень формування психологічної компетентності та з’ясовано сучасний стан розробленості у психології проблеми формування психологічної компетентності пенітенціарних працівників. Запропоновано теоретичні положення формування психологічної компетентності працівників органів та установ виконання покарань. Побудовано теоретичну модель психологічної компетентності працівника Державної кримінально-виконавчої служби України. Представлено емпіричний аналіз сформованості психологічної компетентності працівників і майбутніх працівників органів та установ виконання покарань. Порівняно сформованість критерії сформованості психологічної компетентності працівників та майбутніх пенітенціарних працівників. Запропоновано типологію сформованості психологічної компетентності працівників і майбутніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби України. Розкрито специфіку структури психологічної компетентності працівників і майбутніх працівників органів та установ виконання покарань. Доведено необхідність доповнення психологічного забезпечення пенітенціарного персоналу психологічним супроводом формування психологічної компетентності працівників і майбутніх працівників Державної кримінально-виконавчої служби України. Розроблено та апробовано програму психологічного супроводу формування психологічної компетентності працівників та майбутніх пенітенціарних працівників.
In the dissertation the complex analysis of psychological studies of formation of psychological competence was made and the present state of development in psychology of the problem of formation of psychological competence of penitentiary staff is clarified. The theoretical positions of formation of psychological competence of employees of bodies and penal institutions are offered: psychological competence is the structural unit of professional competence of employees of the State Criminal-Executive Service of Ukraine; psychological competence is a holistic dynamic system; the psychological competence of the employees of the bodies and penal institutions is a prerequisite for the achievement of professionalism; the formation of psychological competence is the process of generating a new one, something that previously did not exist; manifestations of the formation of psychological competence of employees of bodies and penal institutions complex and diverse; the source of the formation of psychological competence is the interaction of the internal and external environment; the formation of the psychological competence of the employees of the State Criminal-Executive Service of Ukraine can only be positive, that is, there is no negative value; the formation of psychological competence can be quantified (quantitative changes) and qualitatively (qualitative changes); the formation of the psychological competence of the employee of the State CriminalExecutive Service of Ukraine can be managed by another or self-directed process; the formation of psychological competence can be weakened or strengthened, and also directed through the creation of certain conditions. The important role of psychological competence in the professional activity of the employees of the State Criminal-Executive Service of Ukraine is revealed. The theoretical model of psychological competence of the employee of the State Criminal-Executive Service of Ukraine is constructed, where the main criteria for the formation of psychological competence are creative potential, value orientations, motivation, orientation, individual-personality features, communication skills, empathy, anxiety, aggressiveness, self-esteem, internality. The actual stages of formation of psychological competence of penitentiary staff are presented. For the organization and implementation of psychological work with employees of the State Criminal-Executive Service of Ukraine, the stages of formation of psychological competence are united. The peculiarities of the formation of psychological competence of employees of future employees of the State Criminal-Executive Service of Ukraine are empirically studied. There are significant differences in the formation of psychological competence of employees and future employees of the State Criminal-Executive Service of Ukraine. Compared to cadets, employees are worse realize their creative potential, for them, more important is «materially secured life», «self-confidence», «productive life», «knowledge», «public recognition», «efficiency in affairs», «high great requests», but less important is «life wisdom», «the beauty of nature and art», «education», «accuracy», «responsibility», more oriented to process, result, altruism, labor and freedom, and less - to selfishness, power, money, are more closed, characterized by the specificity and rigidity of the thinking, propensity to obey, expressiveness, dependence on feelings, rigor, practicality, diplomacy, and tension. The ability to communicate in employees is better developed, but they are less empathic, more disturbing and aggressive. Regarding internality, employees are less accused of various troubles and suffering. These differences indicate the need to identify the types of formation of psychological competence of employees and future employees. The typology of the formation of psychological competence of employees and future employees of the State Criminal Execution Service of Ukraine is proposed. The specifics of the structure of psychological competence of employees and future employees of penitentiary bodies and institutions are revealed. The necessity of supplementing the psychological provision of the penitentiary staff with the psychological accompaniment of the formation of psychological competence is proved. The author developed and tested a program of psychological support for the formation of psychological competence of employees and future employees of the State Criminal-Executive Service. This program has three modules (theoretical, practical, psychodiagnostic) and provides: 1) activation of creative potential, which will ensure its implementation; 2) harmonization of the system of values; 3) raising the level of motivation, as well as the desire for self-improvement in professional (educational) activities; 4) development of communication skills; 5) development of empathy; 6) reduction of emotional burnout; 7) increase the academic achievement of students. The analysis of the effectiveness of psychological provision for the formation of psychological competence of employees and future employees of the State CriminalExecutive Service is carried out. It is proved that after the formation of the influence the participants become more psychologically competent, which is reflected in the activation of creative potential, harmonization of the value system, increasing the level of motivation to achieve the goal, improving the ability to communicate and increasing the level of empathy. As well, the program of psychological provision for the formation of psychological competence provides prevention of destructive mental states of penitentiary staff and cadets. Also, the academic success of the cadets increases after participating in the formative experiment. The obtained results make it possible to state the discovery of a causal relationship between corrective work and the formation of the psychological competence of penitentiary employees. Thus, the use of appropriate measures in the specially created conditions makes it possible to purposefully influence the formation of psychological competence.
В диссертации осуществлен комплексный анализ психологических исследований формирования психологической компетентности и выявлено современное состояние разработанности в психологии проблемы формирования психологической компетентности пенитенциарных работников. Предложены теоретические положения, касающиеся формирования психологической компетентности работников органов и учреждений исполнения наказаний. Построена теоретическая модель психологической компетентности работника Государственной криминально-исполнительной службы Украины. Представлен эмпирический анализ сформированности психологической компетентности работников и будущих работников органов и учреждений исполнения наказаний. Исследованы критерии сформированности психологической компетентности работников и будущих пенитенциарных работников. Предложена типология сформированности психологической компетентности работников и будущих работников Государственной криминально-исполнительной службы Украины. Раскрыта специфика структуры психологической компетентности работников и будущих работников органов и учреждений исполнения наказаний. Доказана необходимость дополнения психологического обеспечения пенитенциарного персонала психологическим сопровождением формирования их психологической компетентности. Разработана и апробирована программа психологического сопровождения формирования психологической компетентности работников и будущих пенитенциарных работников.

Опис

Ятчук, М. С. Теорія і практика формування психологічної компетентності працівників Державної кримінально-виконавчої служби України : автореф. дис. ... д-ра психол. наук : 19.00.06 / М. С. Ятчук; МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ. - Харків, 2019. - 45 с.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Юридична психологія. Legal psychology. Юридическая психология, Автореферати дисертацій. Abstracts of Theses. Авторефераты диссертаций, 19.00.06, психологічна компетентність, формування психологічної компетентності, критерії сформованості психологічної компетентності, теоретична модель психологічної компетентності, психологічний супровід професійної діяльності, пенітенціарні працівники, Державна кримінально-виконавча служба України, Україна. Ukraine. Украина, психологическая компетентность, формирование психологической компетентности, критерии сформированности психологической компетентности, теоретическая модель психологической компетентности, психологическое сопровождение профессиональной деятельности, пенитенциарные работники, Государственная криминально-исполнительная служба Украины, psychological competence, formation of psychological competence, criteria of formation of psychological competence, theoretical model of psychological competence, psychological provision, penitentiary staff, State Criminal-Executive Service of Ukraine

Бібліографічний опис