KhNUIAIR(Institutional Repository of KhNUIA) ISSN 2524-0501

Процедурний аспект прийняття та затвердження Державного бюджету України

Show simple item record

dc.contributor.author Перерва, Ю. М.
dc.contributor.author Pererva, Yu. M.
dc.date.accessioned 2019-08-22T07:29:11Z
dc.date.available 2019-08-22T07:29:11Z
dc.date.issued 2014
dc.identifier.uri http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5672
dc.description Перерва, Ю. М. Процедурний аспект прийняття та затвердження Державного бюджету України / Ю. М. Перерва // Право і безпека. – 2014. – № 3 (54). – С. 13-18. uk_UA
dc.description.abstract Досліджено процедури прийняття та затвердження Державного бюджету України. Зокрема, визначено стадії процедури та розглянуто їх особливості. Встановлено, що процедура розгляду бюджету у парламенті відрізняється від звичайної процедури розгляду законопроектів. Це стосується чіткої регламентації термінів розгляду та прийняття законопроекту про бюджет. Визначено, що встановлено обмежене коло суб’єктів законодавчої ініціативи та змісту цієї ініціативи. Підкреслено специфічну роль комітетів (комісій) парламенту у процесі попереднього опрацювання законопроекту про бюджет та підготовки його до читань, а також звернуто увагу на особливий характер дебатів у самому парламенті та обмежене коло пропозицій, які виносяться на голосування. Вказано на необхідність прийняття закону про бюджет протягом однієї сесії парламенту. uk_UA
dc.description.abstract The object-matter of the article is special procedures in the Parliament of Ukraine. The subject of the article is the procedural aspect of the Ukrainian governmental budget adoption and approval. The aim of the article is special complicate procedures investigation regarding the legislative process peculiarities during the consideration of the Ukrainian government budget draft law. The Ukrainian government budget draft law procedure has much similar characteristics with common laws adoption legislative procedures. On the other hand the government budget adoption decision by the Verhovna Rada of Ukraine is being accepted with due regard for particular special technologies. The scientific novelty of the article lies in the fact it includes complex analysis for Ukrainian government budget adoption procedural aspect based on the new methodological perspectives in national legal science and some peculiarities of the budget process are being highlighted. Besides the procedural stages and its peculiarities are being considered. It is being stated that the parliament budget adoption procedure differs from the basic draft laws consideration procedure. It concerns the definite regulation of the budget draft law consideration and adoption time frames. The article states that the limited circle of subjects of legislative initiative and initiative contents is being determined. The special role of parliament committees work scope during preliminary budget draft law preparations and also reading stages preparation is being emphasized. Besides special attention is being paid to the parliament debates peculiar character and the limited number of proposals for voting. The drawn conclusion emphasizes that the budget law should be adopted during one parliament session. The conducted investigation has a practical character as it highlights the drawbacks of budget adoption procedure. The consideration of the results on the legislative level will help to improve and simplify the budget adoption and approval procedure in Ukraine. en
dc.description.abstract Исследованы процедуры принятия и утверждения Государственного бюджета Украины. В частности, определены стадии процедуры и рассмотрены их особенности. Установлено, что процедура рассмотрения бюджета в парламенте отличается от обычной процедуры принятия законопроектов. Это касается чёткой регламентации сроков рассмотрения и принятия законопроекта о бюджете. Определено, что установлены ограниченный круг субъектов законодательной инициативы и содержание этой инициативы. Подчеркнута специфическая роль комитетов (комиссий) парламента в процессе предварительного рассмотрения законопроекта о бюджете и подготовки его к чтениям, а также обращено внимание на особый характер дебатов в самом парламенте и ограниченный круг предложений, которые выносятся на голосование. Указано на необходимость принятия закона о бюджете в течение одной сессии парламента. ru
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher Право і безпека. – 2014. – № 3 (54). – С. 13-18 uk_UA
dc.subject Конституційне право. Constitutional Law. Конституционное право uk_UA
dc.subject Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации uk_UA
dc.subject Україна. Ukraine. Украина uk_UA
dc.subject парламент uk_UA
dc.subject parliament uk_UA
dc.subject Державний бюджет України uk_UA
dc.subject Государственный бюджет Украины uk_UA
dc.subject State budget of Ukraine uk_UA
dc.subject процедура прийняття бюджету uk_UA
dc.subject процедура принятия бюджета uk_UA
dc.subject зарубіжний досвід uk_UA
dc.subject зарубежный опыт uk_UA
dc.subject foreign experience uk_UA
dc.subject Верховна Рада України uk_UA
dc.subject Верховная Рада Украины uk_UA
dc.subject Verkhovna Rada of Ukraine uk_UA
dc.subject законопроект uk_UA
dc.subject bill uk_UA
dc.title Процедурний аспект прийняття та затвердження Державного бюджету України uk_UA
dc.title.alternative Procedural aspects of the adoption and approval of the State budget of Ukraine uk_UA
dc.title.alternative Процедурний аспект принятия и утверждения Государственного бюджета Украины uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account