KhNUIAIR(Institutional Repository of KhNUIA) ISSN 2524-0501

Вплив соціального інтелекту на особливості поведінки курсантів ЗВО зі специфічними умовами навчання в ситуаціях фрустрації та стресу

Show simple item record

dc.contributor.author Харченко, С. В.
dc.contributor.author Kharchenko, S. V.
dc.contributor.author ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5149-7892
dc.date.accessioned 2019-09-26T08:32:39Z
dc.date.available 2019-09-26T08:32:39Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri https://doi.org/10.32631/pb.2019.1.15
dc.identifier.uri http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/5806
dc.description Харченко, С. В. Вплив соціального інтелекту на особливості поведінки курсантів зво зі специфічними умовами навчання в ситуаціях фрустрації та стресу / Світлана Вячеславівна Харченко // Право і безпека. – 2019. – № 1 (72). – С. 111-116. - DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2019.1.15. uk_UA
dc.description.abstract Висвітлено результати дослідження взаємозв’язків здібностей соціального інтелекту й особливостей поведінки курсантів закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання в ситуаціях фрустрації та стресу. Виявлено, що більш високий рівень соціального інтелекту курсантів сприяє перешкодно-домінантному реагуванню в ситуації фрустрації та прояву стратегії «імпульсивні дії» в стресовій ситуації. З’ясовано, що знижений рівень соціального інтелекту курсантів пов’язується з екстрапунітивною реакцією в ситуації фрустрації й такими стратегіями поведінки в стресовій ситуації, як «непрямі дії» та «асоціальні дії». uk_UA
dc.description.abstract Professional communication of a police officer often occurs in complicated conditions, frustration and stress. The influence of the factor of “social intelligence” on the features of communication in ordinary conditions of future specialists in the professions “man – man” is actively studied in psychological science. The objective of this study was to summarize empirical data on the interrelationships between social intelligence abilities and behavior patterns in the frustration and stress situation of cadets of higher educational institutions with specific learning conditions. The following psycho-diagnostic methods were used in this work: J. Guilford’s social intelligence method, S. Rosenzweig’s test, and S. Hofball’s SACS personal questionnaire. Statistical processing of the results was carried out by using the Spearman’s rank correlation criterion. The research was conducted on the basis of Kharkiv National University of Internal Affairs. 40 freshmen cadets were surveyed. It has been clarified that the level of development of social intelligence in general positively influences the behavior of surveyed cadets in a frustration and stress situation. It has been demonstrated that cadets with a higher level of social intelligence are not inclined to react to accuse other people and circumstances (extra-punitive reaction) in a frustration situation. The most marked is the reaction of concentrating on an obstacle and the expectation that someone else should resolve the frustration situation. But some abilities in the surveyed group of cadets that are part of the social intelligence were differently related to the character of the reaction in a frustration situation. In our opinion, this indicates that the domination of certain ability within the structure of social intelligence to some extent determines behavior in a frustration situation. It has been determined that cadets with a higher level of social intelligence tend to use in the stress situation such a strategy to overcome it as “impulsive actions” and to avoid a manipulative strategy of “indirect actions” and anti-social strategy of “anti-social action”. en
dc.description.abstract Представлены результаты исследования взаимосвязей способностей социального интеллекта и особенностей поведения курсантов учреждений высшего образования со специфическими условиями обучения в ситуациях фрустрации и стресса. Выявлено, что более высокий уровень социального интеллекта курсантов способствует препятственно-доминантному реагированию в ситуации фрустрации и стратегии «импульсивные действия» в стрессовой ситуации. Определено, что сниженный уровень социального интеллекта курсантов связан с экстрапунитивной реакцией в ситуации фрустрации и такими стратегиями поведения в стрессовой ситуации, как «непрямые действия» и «асоциальные действия». ru
dc.language.iso other uk_UA
dc.publisher Право і безпека. – 2019. – № 1 (72). – С. 111-116 uk_UA
dc.subject Психологія. Рsychology. Психология uk_UA
dc.subject Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации uk_UA
dc.subject Україна. Ukraine. Украина uk_UA
dc.subject Юридична психологія. Legal psychology. Юридическая психология uk_UA
dc.subject соціальний інтелект uk_UA
dc.subject здібності соціального інтелекту uk_UA
dc.subject курсанти uk_UA
dc.subject поведінка в ситуації фрустрації uk_UA
dc.subject поведінка в ситуації стресу uk_UA
dc.subject фрустрація uk_UA
dc.subject стрес uk_UA
dc.subject заклади вищої освіти зі специфічними умовами навчання uk_UA
dc.subject social intelligence uk_UA
dc.subject abilities of social intelligence uk_UA
dc.subject cadets uk_UA
dc.subject behavior in a frustration situation uk_UA
dc.subject behavior in a stress situation uk_UA
dc.subject frustration uk_UA
dc.subject stress uk_UA
dc.subject higher education institution with specific conditions of learning uk_UA
dc.subject социальный интеллект uk_UA
dc.subject способности социального интеллекта uk_UA
dc.subject курсанты uk_UA
dc.subject поведение в ситуации фрустрации uk_UA
dc.subject поведение в ситуации стресса uk_UA
dc.title Вплив соціального інтелекту на особливості поведінки курсантів ЗВО зі специфічними умовами навчання в ситуаціях фрустрації та стресу uk_UA
dc.title.alternative The influence of social intellect on the features of the behavior of cadets studying at Institutions with specific learning conditions in frustration and stress situations uk_UA
dc.title.alternative Влияние социального интеллекта на особенности поведения курсантов учреждений высшего образования со специфическими условиями обучения в ситуациях фрустрации и стресса uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account