Культура медіа-споживання як засіб забезпечення медіа-безпеки та особливості розвитку медіа-освіти

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2019

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Теорія та практика державного управління. – 2019. – № 1 (64). – С. 39-47

Анотація

Надано аналіз основних проблем упровадження медіа-освіти за результатами комплексного дослідження в загальноосвітніх школах України. Основними пріоритетами медіа-освіти є формування: критичного самостійного мислення, культури медіа-споживання як засобу забезпечення медіа-безпеки, здатності протистояти маніпуляціям. Комплексне вирішення цієї проблеми можливе на базі науково-методологічного забезпечення розроблення індивідуальних стратегій безпечного медіа-споживання (діагностичного інструментарію, спеціалізованих елективних курсів, комплексу психолого-педагогічних заходів).
In the context of the intensive development of the media space, when information  ows are exponentially increasing in a changing social environment, the information security of the younger generation as a social-age group becomes the most important one, the most vulnerable to the risks of the information society. At present, the need to formulate individual strategies for safe media consumption has risen. Today, other paradigms must come to replace the paradigm of media security. In international documents, the most often it is the formation of competences (knowledge, skills, skills), united by the term “media-information literacy” Among the main problems of the implementation of media education is determined: the lack of scienti c guidance; lack of methodological support; lack of suf cient volume of hours of the variable component of educational programs for the implementation of teaching of media education; lack of opportunity to take part in seminars, trainings for better preparation; problems with logistics of schools. A feature of the last year was the successful integration of media education in various subjects, the inclusion of elements of the course of media literacy in the educational process, the dissemination of media education to different age groups, from junior to senior. The analysis of the main problems of the implementation of media education by the results of comprehensive research in secondary schools of Ukraine is given. The main priorities of media education are the formation of: critical independent thinking, the culture of media consumption as a means of ensuring media security, the ability to resist manipulations. Comprehensive solution of these problems is possible on the basis of scienti c and methodological support for the development of individual strategies for safe medical consumption (diagnostic tools, specialized elective courses, a set of psychological and pedagogical measures).

Опис

Спасібов, Д. В. Культура медіа-споживання як засіб забезпечення медіа-безпеки та особливості розвитку медіа-освіти / Спасібов Дмитро Вікторович, Клімушин Петро Сергійович, Колеснік Тетяна Петрівна // Теорія та практика державного управління. – 2019. – № 1 (64). – С. 39-47.

Ключові слова

медіа-простір, media space, media education, media consumption, media connectivity, media communications, media unity, media technology, media ecology, медіа-освіта, медіа-споживання, медіа-залежність, медіа-комунікації, медіа-нерівність, медіа-технології, медіа-екологія

Бібліографічний опис