Копінг-поведінка першокурсників зво зі специфічними умовами навчання: гендерний аспект

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2019

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Вісник Національного університету оборони України. - 2019. - № 3 (53). - С. 61-69

Анотація

Подано результати емпіричного дослідження гендерних особливостей використання стратегій і моделей копінг-поведінки у першокурсників закладів вищої освіти зі специфічними умовами навчання під час табірних зборів. Діагностовано, що дівчата частіше, порівняно з юнаками, переживають високий рівень психологічного стресу. Виявлено гендерні відмінності у сприйнятті стрес-факторів табірних зборів. Визначено, що у юнаків переважають просоціальні, пасивні та активні стратегії копінг-поведінки, а у дівчат домінують просоціальні, пасивні і прямі стратегії копінгу.
Introduction Professional training of future policemen, first-year cadets of higher education institution with specific conditions of study begins with the encampment. Taking into account all the difficulties of accommodation of cadets to new living conditions, study process and line of duty is it important to understand which psychological methods possess the young generation of future policemen to cope with difficult stressful situation without loss of mental health. Purpose to define the gender specifics of the use of models and strategies of coping behavior of the first-year cadets of higher education institution with specific conditions in terms of encampment. Methods theoretical – scientific literature analysis, formal and logical – comparison, generalization, systematization and classification of the information received while empirical study of information; empirical – questionnaire “Psychological stress”, methods of psychological testing, methods of mathematical and statistical analysis, φ – Fisher angular transformation criterion, t – Student's test for independent samples. Results There is stated that most of first-year cadets don’t face with significant difficulties during the encampment. Girls, compared to boys, face with high-level distress. There are detected gender differences in perception of stressors of camp assemblies. There is set that young fellows frequently use coping: socializing, seeking of social support, careful actions, assertive actions. Young ladies solve complex problems by copings like: seeking of social support, socializing, careful actions, impulsive actions. Originality the observance of dominative strategies of coping behavior of young generation of different gender law enforcement officers at the beginning of their professional development is rather relevant and is of considerable interest in the sense of predicting the solution of difficult problems and coping with stressful situation in their future professional activity. Conclusion There is stated that in the conditions of encampment in the structure of fellows coping behavior prevail prosocial, passive and active coping strategies. Among girls predominate prosocial, passive and direct coping strategies. Although the prosocial copings prevail among both girls and fellows, is diagnosed that ladies are more inclined to seeking of social support, emotional reactions and impulsive actions than boys. Fellows are more predisposed to hold out against external pressure and effectively insist on their rights than ladies. As well, boys more likely avoid solving problems or switch their attention to something else. Further research of coping behavior of higher education institution with specific conditions cadets will give the opportunity to prognose possible difficulties of some cadets on time and to correct them, which, in turn, will not only help to observe heir health but to increase the effectiveness of educational and service activities.
Представлены результаты эмпирического исследования гендерных особенностей использования стратегий и моделей копинг-поведения у первокурсников высших учебных заведений со специфическими условиями обучения во время прохождения лагерных сборов. Диагностировано, что девушки чаще, по сравнению с юношами, переживают высокий уровень психологического стресса. Выявлено различия в восприятии стресс-факторов лагерных сборов. Определено, что у юношей преобладают социальные, пассивные и активные стратегии копинг-поведения, а у девушек доминируют социальные, пассивные и прямые стратегии копинга.

Опис

Доценко, В. Копінг-поведінка першокурсників зво зі специфічними умовами навчання: гендерний аспект / Доценко В., Макаренко П. // Вісник Національного університету оборони України. - 2019. - № 3 (53). - С. 61-69. - DOI: 10. 33099/2617-6858 – 2019 – 53– 3 – 61-69.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, гендер, копінг, майбутні працівники поліції, опановуюча поведінка, копинг, будущие работники полиции, совладающее поведение, gender, coping, future policemen, coping behavior, psychological stress, вищі навчальні заклади зі специфічними умовами навчання, высшие учебные заведения со специфическими условиями обучения, higher education institution with specific conditions of learning

Бібліографічний опис