Перегляд за Автор "Dovhan, O. I."
Зараз показуємо 1 - 3 з 3
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Публікація Legal regulation of foreign affairs governance: foreign experience for Ukraine(DIXI. – 2023. – Vol. 25, № 2. – P. 1-16, 2023) Zozulia, O. I.; Зозуля, О. І.; Zozulia, I. V.; Зозуля, І. В.; Dovhan, O. I.; Довгань, О. І.; Олександр ЗозуляThe organization of foreign affairs governance in different countries reveals differences in approaches to legal regulation in the status, competence, structure and principles of interaction of foreign affairs governance bod-ies. This is primarily due to the peculiarities of the form of government and the state system, the practice of public administration and current foreign policy goals. The advantages and shortcomings of the organization of foreign affairs governance in different countries should be one of the main sources of optimizing the foreign affairs governance of Ukraine. That is why the purpose of this article is to analyze the advantages and disad-vantages of different approaches to the legal regulation of foreign affairs governance, to determine features of the legal status of subjects of foreign affairs governance in different countries, as well as to substantiate the priority areas for improving the Organization of foreign affairs governance in Ukraine. This leads to the use of dialectical, formal-legal, comparative-legal, system-structural, logical-semantic and other scientific methods. Effective implementation of foreign policy requires a modern constructive organization of foreign affairs gov-ernance, taking into account the peculiarities of the state system, foreign policy interests and potential of the state, as well as progressive trends and positive experience of other states. Proper legal organization of foreign affairs governance should provide for its integration into a single system of public administration, centralization and hierarchical of the system of foreign affairs governance bodies, the system-forming role of the Ministry of Foreign Affairs, clear division of powers between it and higher authorities, professional diplomatic service etcДокумент Війна та дезертирство: засади правового регулювання в Україні(Форум Права. – 2022. – № 2 (73). – С. 60-79, 2022) Зозуля, І. В.; Zozulia, I. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3507-0012; Довгань, О. І.; Dovhan, O. I.Наголошено, що військове дезертирство є всесвітньою проблемою, яка незалежно від обов'язковості чи ні військової служби розглядається як кримінальний злочин і переважно прирівнюється до зради. Здебільшого військовослужбовців до дезертирства спонукають причини, які відносяться до соціально-психологічної сфери діяльності людини, що особливо загострюються під час війни. З введенням в Україні правового режиму воєнного стану та початком широкомасштабної військової агресії росії проти нашої держави особливій увазі надається кримінально-правова складова військового дезертирства, кваліфікуючі ознаки якого закріплені у статті 408 Кримінального кодексу України. Визначено засади правового регулювання в Україні дезертирства як військового злочину напередодні й під час воєнного стану. Встановлено значення бойових та воєнних дій як чинника впливу на рівень дезертирства, досліджено ґенезу інтерпретації дезертирства у вітчизняному законодавстві, визначено особливості військового дезертирства за міжнародною правовою базою та національна правова кваліфікація та сутність військового дезертирства напередодні й під час воєнного стану.Документ Особливості механізму системи управління якістю в діяльності органів внутрішніх справ України(Право і безпека. - 2010. - № 5 (37). - С. 112-116, 2010) Довгань, О. І.; Dovhan, O. I.Розглянуто механізм запровадження системи управління якістю в діяльність ОВС України з врахуванням можливостей задоволення потреб населення. Визначено особливості стадій та етапів формування системи управління якістю, що обумовлені специфічними завданням ОВС та їх місцем в системі державних органів.