Перегляд за Автор "Melnyk, Yu. B."
Зараз показуємо 1 - 7 з 7
- Результатів на сторінці
- Налаштування сортування
Документ Dilemma: Quality or quantity in scientific periodical publishing(International Journal of Science Annals, 2021-12-25) Melnyk, Yu. B.; Pypenko, I. S.Journals should be committed to a high standard of editorial ethics. Journals should have a clear and precise procedure for reviewing and selecting papers for publication. Journals should necessarily consider the possible conflict of interest in research between authors, editors, reviewers, funders, etc. Journals should motivate young talented scientists to publish their manuscripts by providing them with editorial support in the preparation of the manuscript and funding for its publication. The implementation of these key principles will contribute both to the development of science in general and the Journal in particular.Документ Medical and psychological support to specialists under conditions of pandemic COVID-19(Minerva Psichiatr. - 2020. - Vol. 61, № 3. - P. 109-112, 2020) Melnyk, Yu. B.; Мельник, Ю. Б.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8527-4638; Стаднік, А. В.; Stadnik, A. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1472-4224Проблеми психологічного здоров’я різних категорій населення під час пандемії COVID-19 розкривають багато дослідників. Вони стверджують, що близько 10,8% населення зараз страждають від посттравматичних стресових розладів, спричинених пандемією COVID-19.Документ Resistance to post-traumatic stress reactions of vulnerable groups engaged in pandemic liquidation.(International Journal of Science Annals, 2020-06-20) Melnyk, Yu. B.; Stadnik, A. V.; Pypenko, I. S.Документ The impact of psychological transformation game “My Dao” on value orientations of participants(International Journal of Science Annals, 2021-12-25) Melnyk, Yu. B.; Stadnik, A. V.Документ The impact of social distancing measures on higher education stakeholders(International Journal of Science Annals, 2020-12-20) Pypenko, I. S.; Maslov, Yu. V.; Melnyk, Yu. B.Abstract Background and Aim of Study: The global CoVID-19 pandemic has affected education systems dramatically. Remote teaching/learning practices have become everyday reality across the globe. The aim of the study: to assess the level of readiness of higher education stakeholders for distance learning/remote teaching, and to evaluate the role of social distancing measures. Material and Methods: 594 stakeholders (216 teachers and 378 students) provided anonymous responses to a questionnaire. Teacher did so during the round table discussion during the 6th International Academic Conference “Psychological and Pedagogical Problems of Modern Specialist Formation” (June 2020). Students responded using Viber, WhatsApp, and Telegram. Validation by Pearson method χ2 produced statistically significant results (df=4, χ22=22.083, р<0.01; df=4, χ23=44.389, р<0.01; df=4, χ24=29.666, р<0.01). Results: 62.9% of teachers and 56.6% of students consider educational institutions ready for distance learning. The majority of teachers/students seem to be prepared for it (81.0% and 93.4% respectively). 68.5% of teachers are positive about educational outcomes (contrasted with 90.0% of students). Only 37.0% of teachers and 21.7% of students assess the impact of social distancing measures on physical and mental health positively. Conclusions: The survey results prove that social distancing measures impact on higher education is significant. The respondents assess highly their individual levels of preparedness and of satisfaction, students displaying higher levels of both. However, the view on social distancing measures impact on physical and mental health is more negative, the trend being more visible in student responses.Документ Психолого-педагогічні засади формування професійних компетентностей майбутніх офіцерів-психологів(International Journal of Education and Science, 3(3), 20–28. doi:10.26697/ijes.2020.3.4 [in Ukrainian], 2020) Бабак, С. А.; Babak, S. A.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2248-454X; Стаднік, А. В.; Stadnik, A. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1472-4224; Мельник, Ю. Б.; Melnyk, Yu. B.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8527-4638Вступ та Мета дослідження: Підготовка майбутніх офіцерів-психологів на військовій кафедрі закладу вищої освіти (ЗВО) передбачає формування низки компетентностей, однією із важливих є професійна компетентність. Це передбачає вирішення певних завдань щодо якісної підготовки офіцерів-психологів, поліпшення викладання у військових ЗВО та покращення організації та методики роботи з особовим складом Збройних Сил України. Мета дослідження: визначити психолого-педагогічні засади формування професійних компетентностей майбутніх офіцерів-психологів під час навчання на військовій кафедрі ЗВО та на цій основі розробити модель формування професійної компетентності. Матеріали і Методи: Методологія дослідження базується на компетентністному підході до формування професійно значущих якостей майбутніх офіцерів-психологів. Аналіз і узагальнення психолого-педагогічної, науково-методичної літератури з проблем організації навчання на військовій кафедрі ЗВО, розробка моделі професійної компетентності майбутнього військового психолога для вирішення компетентністно˗орієнтованих задач в освітньому процесі. Результати: Визначено, що специфіка професійної діяльності майбутніх офіцерів-психологів має стійку та потужну психолого-педагогічну складову, яка містить: психологічну діагностику, психологічну прогностику, психологічну профілактику, психологічне консультування, психологічну корекцію, психологічну реабілітацію, психологічний відбір та розстановку кадрів, просвітницько-пропагандистську та дослідницьку роботу, психологічну експертизу. Уточнено структуру складових професійної компетентності офіцера-психолога. З’ясовано психолого-педагогічні засади формування професійної компетентності офіцера-психолога, які становлять зміст умовної складової моделі професійної компетентності майбутнього військового психолога та містять три взаємопов’язаних між собою блоки: цільовий, змістовий, результативний. Висновки: Визначені психолого-педагогічні засади формування професійної компетентності офіцера-психолога розглядаються як ефективний інструментарій організації системи підготовки офіцера-психолога. Запропонована модель професійної компетентності майбутнього військового психолога є відкритою, постійно розвивається та за необхідністю може бути доповнена новими компонентами. Background: Training of future officers-psychologists at the military department of institution of higher education (IHE) involves the formation of a number of competences, one of the most important is professional competence. All this presupposes the solution of certain tasks concerning the quality training of officers-psychologists, the improvement of teaching in military IHE and the improvement of the organization and methods of work with the personnel of the Armed Forces of Ukraine. The aim of the study: To determine the psychological and pedagogical grounds for the formation of professional competences of future officers-psychologists during training at the military department of IHE and on this basis to develop a model for the formation of professional competence. Materials and Methods: The research methodology was based on competence approach to the formation of professionally significant qualities of future officers-psychologists. Analysis and generalization of psychological-pedagogical, scientific-methodical literature on the problems of organization of training at the military department of IHE, development of a model of professional competence of the future military psychologist for solving competence-oriented tasks in the educational process. Results: It was determined that the specifics of the professional activity of future officers-psychologists has a stable and powerful psychological-pedagogical component, which contains: psychological diagnostics, psychological prognosis, psychological prevention, psychological counseling, psychological correction, psychological rehabilitation, psychological selection and placement of personnel, educational and propaganda, research work, psychological expertise. The structure of the components of the officer-psychologist’s professional competence was specified: general military, psychological-pedagogical, social-communicative, moral-ethical, acmeological,Документ Психологічна трансформаційна гра «My Dao» : навчально-методичні матеріали(Харківська обласна громадська організація “Культура Здоров’я”, 2018) Мельник, Ю. Б.; Melnyk, Yu. B.; Стаднік, А. В.; Stadnik, A. V.Навчально-методичні матеріали “Психологічна трансформаційна гра “My Dao” розкриває особливості використання в психологічній практиці трансформаційної гри “My Dao”, яка є ефективним психотерапевтичним методом, що впливає на ціннісні орієнтації учасників, зміну самооцінки і мотивації, розкриття їхніх особистісних ресурсів для вирішення проблем і подальшого розвитку. Ця методика є достатньо універсальною за віковою категорією учасників і за можливістю вирішення психологічних проблем.