Перегляд за Автор "Vladov, S. I."
Зараз показуємо 1 - 20 з 35
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
Документ A neuro-fuzzy expert system for the control and diagnostics of helicopters aircraft engines technical state(ICT in Education, Research and Industrial Applications. Integration, Harmonization and Knowledge Transfer: Proceedings of the 17th International Conference (Kherson, Ukraine, September 28 - October 2, 2021). - Volume I: Main Conference, PhD Symposium, and Posters. - P. 40-52, 2021) Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Petchenko, M. V.; Петченко, М. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1104-5717У роботі висвітлено актуальну науково-практичну проблему побудови нечіткої експертної системи для контролю та діагностики технічного стану двигунів вертольотів авіації в режимах польоту. На основі модифікованого методу діагностичних матриць та нечіткої логіки, який відрізняється від існуючих, за рахунок введення нечітких експертних правил, відповідних до фізичних процесів, що відбуваються в авіаційних двигунах з вільною турбіною, дозволило підвищити коефіцієнт довіри прийняття рішення при наявності дефекту в конкретному вузлі траєкторії повітряних двигунів на етапі льотної експлуатації вертольотів. Запропоновано реалізацію нечіткої експертної системи з використанням нечіткої нейронної мережі Ванга-Менделя, що дозволило на тестовому прикладі визначити наявність дефекту в компресорі, наявність якого вказує на ступінь 1 % підвищення тиску в компресорі.Документ Algorithms for diagnostic and parameter of failures of channels of measurement of TV3-117 aircraft engine automatic control system in flight modes based on neural network technologies(Proceedings of the National Aviation University. - 2020. - N3 (84). - P. 26–37, 2020) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254Запропоновано розв’язання задачі підвищення надійності системи автоматичного управління авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі введення алгоритмічної надмірності. Розроблено алгоритми діагностики та парирування відмов вимірювальних каналів для вхідних параметрів вбудованої в САУ лінійної адаптивної бортової математичної моделі авіаційного двигуна ТВ3-117 (LABEM). Наведено основні співвідношення LABEM. В якості основи статичної моделі двигуна використовується дросельна характеристика індивідуального двигуна, отримана на здавальних випробуваннях або на «гонці» в експлуатації після проведення обслуговування. Динамічна лінійна модель авіаційного двигуна ТВ3-117 нижнього рівня будується за методом простору станів. Технічні і теоретичних проблем практичної реалізації резервування за допомогою моделі пов’язані з високою розмірністю простору станів двигуна, що істотно перевищує розмірність вектору вимірюваних на борту параметрів. Виникає проблема ідентифікації відмови датчика з подальшим заміщенням інформації модельним значенням. Обґрунтовано необхідність побудови алгоритмів виявлення і локалізації відмов вимірювальних каналів двоканальних датчиків, що діють в умовах перешкод. Для підвищення надійності вхідної інформації по контуру витрати палива застосовуються алгоритми Калман-фільтрації з вбудованою логікою виявлення та локалізації відмови вимірювального каналу. Описано алгоритми виявлення та локалізації відмов датчиків в контурі дозуючої голки на основі фільтрів Калмана. Алгоритми будуються на обчисленні сигнатури відмови як зваженої суми квадратів відхилень (WSSR), яку порівнюють з обраним пороговим значенням. Результати випробувань на моторному стенді і моделювання в середовищі MatLab показали, що застосування запропонованих алгоритмів в складі LABEM дозволяє досягти високих показників надійності і якості автоматичного управління.Документ Control and diagnostics of TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes using the matrix method for calculating dynamic recurrent neural networks(CMIS-2021: The Fourth International Workshop on Computer Modeling and Intelligent Systems (Zaporizhzhia, Ukraine, 27 April, 2021). - P. 97-109, 2021) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3788-2583У даній роботі розглянуто один із методів використання динамічних рекурентних нейронних мереж для вирішення прикладних задач контролю та діагностики технічного стану авіаційних двигунів, у тому числі ТВ3-117. Запропоновано метод кодування нейронних мереж у сигнальні графи та показано, що їх матриці суміжності можуть бути використані як асоціативна пам’ять у крокових матричних алгоритмах розв’язування динамічних рекурентних нейронних мереж. Показано, що в повнозв’язаних рекурентних нейронних мережах будь-який нейрон може бути вхідним або вихідним, а один нейрон може бути одночасно вхідним і вихідним. Наведено приклади навчання за алгоритмом еволюційної оптимізації мультиекстремальних задач рекуррентних динамічних нейронних мереж, призначених для контролю та діагностики технічного стану двигуна ТВ3-117.Функції блоків активації нейронів у динамічних рекуррентних нейронних мережах у цій роботі використовуються різницевими виразами імітаційних моделей лінійних динамічних зв'язків. Показано, що для ідентифікації у часовій області перехідних процесів у динамічних системах третього порядку досягається задовільна точність на виході будь-якого нейрона рекуррентної динамічної нейронної мережі з чотирма нейронами, при цьому виявлено, що корисна інформація про динамічні властивості досліджуваної динамічної системи можна одночасно отримати з виходу будь-якої нейронної мережі.Документ Development of a complex of functional models for the process of control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state at flight modes(Proceedings of the National Aviation University. - 2019. - no. 4 (81). - pp. 19–28, 2019) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Shmelоv, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Samoilenko, M. V.; Самойленко, М. В.; Podhornykh, N. V.; Подгорних, Н. В.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1503-6896; Shmelova, T. F.; Шмельова, Т. Ф.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9737-6906Purpose: The purpose of this article is to develop a set of functional models for control and diagnostics of TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes based on IDEF0 notation. Methods: The article applies the system modeling method at the stage of designing an information system for control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes. Results: An approach is proposed to formalize the processes of information control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes based on the methodology of system analysis and IDEF-technologies. A set of functional models for the control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes based on IDEF0 technology has been developed, which made it possible to single out the optimization problem and formulate the requirements for its implementation as part of the expert system. Discussion: The results obtained are applied within the framework of the concept of intellectualizing the process of control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes, one of the points of which is the intellectual processing and storage of information about the results of flight tests and operation of the TV3- 117 aircraft engine based on the requirements of modern databases and knowledge bases, with the possibility of their integration into modern CASE-technologies. Мета: Метою даної статті є розробка комплексу функціональних моделей контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах на основі нотації IDEF0. Методи: У статті застосовано метод системного моделювання на етапі проектування інформаційної системи контролю та діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах. Результати: Запропоновано підхід щодо формалізації процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі методології системного аналізу і IDEFтехнологій. Розроблено комплекс функціональних моделей процесу контролю і діагностики авіаційного двигуна на основі технології IDEF0, що дозволило виділити основний спектр завдань і сформулювати вимоги щодо їх реалізації в складі експертної системи контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117. Обговорення: Отримані результати застосовуються в рамках концепції інтелектуалізації процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах, одним з пунктів якої є інтелектуальна обробка і зберігання інформації результатів льотних випробувань та експлуатації авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі вимог сучасних баз даних і баз знань, з можливістю їх інтеграції в сучасні CASE-технології. Цель: Целью данной статьи является разработка комплекса функциональных моделей контроля и диагностики технического состояния авиационного двигателя ТВ3-117 в полетных режимах на основе нотации IDEF0. Методы: В статье применен метод системного моделирования на этапе проектирования информационной системы контроля и диагностики технического состояния авиационного двигателя ТВ3-117 в полетных режимах. Результаты: Предложен подход к формализации процессов контроля и диагностики технического состояния авиационного двигателя ТВ3-117 на основе методологии системного анализа и IDEF-технологий. Разработан комплекс функциональных моделей процессов контроля и диагностики авиационного двигателя на основе технологии IDEF0, что позволило выделить основной спектр задач и сформулировать требования к их реализации в составе экспертной системы контроля и диагностики технического состояния авиационного двигателя ТВ3-117. Обсуждение: Полученные результаты применяются в рамках концепции интеллектуализации процесса контроля и диагностики технического состояния авиационного двигателя ТВ3-117 в полетных режимах, одним из пунктов которой является интеллектуальная обработка и хранение информации о результатах летных испытаний и эксплуатации авиационного двигателя ТВ3-117 на основе требований современных баз данных и баз знаний, с возможностью их интеграции в современные CASE-технологии.Документ Development of an information system for decision support and automation of control of TV3-117 aircraft in critical situations based on knowledge engineering(Proceedings of the National Aviation University. - 2020. - no. 1 (82). - pp. 38–50., 2020) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Shmelоv, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Dieriabina, I. O.; Дерябина, І. О.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5164-2976; Podhornykh, N. V.; Подгорних, Н. В.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1503-6896; Shmelova, T. F.; Шмельова, Т. Ф.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9737-6906Purpose: The purpose of this article is to develop an information system for decision support and automation of control of the aircraft engine TV3-117 in critical situations based on knowledge engineering. Methods: The following methods are applied in the article: simulation modeling method at the stage of designing an information system for decision support; special methods and means of object-oriented modeling of the subject area, which are developed for the design of information systems in order to recreate the conceptual model of experts in a formalized model of knowledge representation; hierarchical search method to search for use cases; ontological analysis with the aim of identifying and combining relevant information-logical and functional aspects of the system under study. In the modeling process, paradigmatic relationships are established between the cognitive elements of the process of controlling a complex dynamic object in critical situations (cause-effect, similarities), as well as generalization, association, depending on the implementation, necessary for the development of a complex of object-oriented models of the control process. Results: The conducted studies show that an additional analysis of all the possibilities of the applied knowledge representation models is needed to solve specific problems in the considered problem area. The methodology of object-cognitive analysis is the basis for creating an information system for decision support, including the intellectual component of the acquisition, accumulation, processing, provision, updating and dissemination of knowledge. The obtained objectoriented models of the subject area and ontology of the decision support system are the basis for the development of methods and algorithms for finding management solutions in critical situations. Discussion: The results obtained are applied within the framework of the concept of intellectualizing the process of control and diagnostics of the TV3-117 aircraft engine technical state in flight modes, one of the points of which is the intellectual processing and storage of information about the results of flight tests and operation of the TV3-117 aircraft engine based on the requirements of modern databases and knowledge bases, with the possibility of their integration into modern CASE-technologies. Мета: Метою даної статті є розробка інформаційної системи підтримки прийняття рішень і автоматизації управління авіаційним двигуном ТВ3-117 в критичних ситуаціях на основі інженерії знань. Методи: У статті застосовано наступні методи: метод імітаційного моделювання на етапі проектування інформаційної системи підтримки прийняття рішень; спеціальні методи і засоби об’єктна-орієнтованого моделювання предметної області, що розроблені для проектування інформаційних систем з метою відтворення концептуальної моделі експертів у формалізованій моделі представлення знань; метод ієрархічного пошуку задля пошуку прецедентів; онтологічний аналіз з метою визначення та об’єднання релевантних інформаційно-логічних і функціональних аспектів досліджуваної системи. У процесі моделювання встановлюються парадигматичні відносини між когнітивними елементами процесу управління складним динамічним об’єктом в критичних ситуаціях (причинно-наслідкові, відносини подібності), а також відносини узагальнення, асоціації, залежно та реалізації, необхідні для розробки комплексу об’єктно-орієнтованих моделей процесу управління. Результати: Проведені дослідження показують, що необхідно додатковий аналіз всіх можливостей застосовуваних моделей подання знань для вирішення конкретних завдань в даній проблемній області. Методологія об’єктно-когнітивного аналізу є основою розробки інформаційної системи підтримки прийняття рішень, що включає інтелектуальну компоненту придбання, накопичення, обробки, надання, поновлення і поширення знань. Отримані об’єктно-орієнтовані моделі предметної області і онтології системи підтримки прийняття рішень є основою для розробки методів і алгоритмів пошуку рішень з управління в критичних ситуаціях. Обговорення: Отримані результати застосовуються в рамках концепції інтелектуалізації процесу контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 в польотних режимах, одним з пунктів якої є інтелектуальна обробка і зберігання інформації результатів льотних випробувань та експлуатації авіаційного двигуна ТВ3-117 на основі вимог сучасних баз даних і баз знань, з можливістю їх інтеграції в сучасні CASEтехнології. Цель: Целью данной статьи является разработка информационной системы поддержки принятия решений и автоматизации управления авиационным двигателем ТВ3-117 в критических ситуациях на основе инженерии знаний. Методы: В статье применены следующие методы: метод имитационного моделирования на этапе проектирования информационной системы поддержки принятия решений; специальные методы и средства объектно-ориентированного моделирования предметной области, которые разработаны для проектирования информационных систем с целью воссоздания концептуальной модели экспертов в формализованной модели представления знаний; метод иерархического поиска с целью поиска прецедентов; онтологический анализ с целью определения и объединения релевантных информационно-логических и функциональных аспектов исследуемой системы. В процессе моделирования устанавливаются парадигматические отношения между когнитивными элементами процесса управления сложным динамическим объектом в критических ситуациях (причинно-следственные, отношения сходства), а также отношения обобщения, ассоциации, в зависимости от реализации, необходимые для разработки комплекса объектноориентированных моделей процесса управления. Результаты: Проведенные исследования показывают, что необходим дополнительный анализ всех возможностей применяемых моделей представления знаний для решения конкретных задач в рассматриваемой проблемной области. Методология объектно-когнитивного анализа является основой создания информационной системы поддержки принятия решений, включающей интеллектуальную компоненту приобретения, накопления, обработки, предоставления, обновления и распространения знаний. Полученные объектно-ориентированные модели предметной области и онтологии системы поддержки принятия решений являются основой для разработки методов и алгоритмов поиска решений по управлению в критических ситуациях. Обсуждение: Полученные результаты применяются в рамках концепции интеллектуализации процесса контроля и диагностики технического состояния авиационного двигателя ТВ3-117 в полетных режимах, одним из пунктов которой является интеллектуальная обработка и хранение информации о результатах летных испытаний и эксплуатации авиационного двигателя ТВ3-117 на основе требований современных баз данных и баз знаний, с возможностью их интеграции в современные CASE-технологииДокумент Identification of rear model of TV3-117 aircraft engine based on the basis of neuro-multi-functional technologies(Innovative technologies and scientific solutions for industries = Сучасний стан наукових досліджень та технологій в промисловості. – 2019. – № 1 (7). – С. 43-49, 2019) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Derevyanko, I. H.; Дерев’янко, І. Г.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0116-1378; Dieriabina, I. O.; Дєрябіна, І. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5164-2976; Chyzhova, L. I.; Чижова, Л. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4105-1520Предметом статті є авіаційний двигун TV3-117 і методи визначення його технічного стану. У статті було вирішене завдання ідентифікації зворотної багаторежимної моделі авіаційного двигуна TV3-117 з використанням нейронних мереж.Документ Modified neural network method for stabilizing multi-rotor unmanned aerial vehicles(COLINS-2023 : 7th International Conference on Computational Linguistics and Intelligent Systems (Kharkiv, Ukraine, 20-21 April 2023), 2023) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; Shmelov, Yu. M.; Шмельов, Ю. М.; Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; Khebda, A. S.; Хебда, А. С.; Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.Робота присвячена розробці нейромережевого методу стабілізації багатогвинтових безпілотних літальних апаратів за трьома кутами стабілізації (крену, повороту, тангажу), який базується на гібридній нейросхемі керування з емулятором і контролером. Відмінною особливістю розробленого методу від існуючого є використання рекурентного багатошарового персептрона RMLP, що дає змогу розв’язувати задачу в умовах польоту безпілотного літального апарату.Документ Neural network method for identifying potential defects in complex dynamic objects(CITI’2024: 2nd International Workshop on Computer Information Technologies in Industry 4.0 ( Ternopil, Ukraine, 12-14 June 2024). – Ternopil, 2024. – Vol. 3742. – Paper 4, 2024) Vysotska, V.; Lytvyn, V.; Vladov, S. I.; Владов, С. І.; Yakovliev, R. P.; Яковлєв, Р. П.; Volkanin, Ye. Ye.; Волканін, Є. Є.Робота присвячена розробці нейромережевого методу ідентифікації потенційних дефектів складних динамічних об'єктів, таких як, наприклад, турбовальні двигуни вертольотів.Публікація Neural Network Signal Integration from Thermogas-Dynamic Parameter Sensors for Helicopters Turboshaft Engines at Flight Operation Conditions(Sensors. – 2024. – Vol. 24, № 13. – Art. 4246, 2024) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; Scislo, L.; Sokurenko, V. V.; Сокуренко, В. В.; Muzychuk, O. M.; Музичук, О. М.; Vysotska, V.; Osadchy, S.; Sachenko, A.; Valerii SokurenkoОсновними положеннями статті є розробка та застосування методу нейронної мережі для інтегрування сигналів термогазодинамічних параметрів гелікоптерних турбовальних двигунів. Це дозволяє ефективно коригувати дані датчика в режимі реального часу, забезпечуючи високу точність і надійність показань. Розроблено нейронну мережу, яка об’єднує замкнуті цикли для параметрів турбовального двигуна вертольота, які регулюються на основі методу фільтрації. Це дозволило досягти майже 100% (0,995 або 99,5%) точності та знизило функцію втрат до 0,005 (0,5%) після 280 епох навчання. Розроблено алгоритм навчання нейронної мережі на основі помилок зворотного розповсюдження для замкнутих циклів, інтегруючи параметри турбовального двигуна вертольота, регульовані на основі методу фільтрації. Він поєднує в собі підвищення точності набору валідації та контроль переобладнання, враховуючи динаміку помилок, що зберігає здатність до узагальнення моделі. Адаптивний тренувальний курс покращує адаптацію до змін даних і умов навчання, підвищуючи продуктивність. Математично доведено, що параметри турбовального двигуна вертольота, які регулюють замкнуту нейронну мережеву інтеграцію методом фільтрації, порівняно з традиційними фільтрами (медіанно-рекурсивним, рекурсивним і медіанним), значно підвищують ефективність. Крім того, це дозволяє зменшити помилки 1-го і 2-го типів: у 2,11 рази порівняно з медіанно-рекурсивним фільтром, у 2,89 рази порівняно з рекурсивним фільтром і в 4,18 рази порівняно з медіанним фільтром. Досягнуті результати значно підвищують точність показань датчиків турбовального двигуна вертольота (до 99,5%) і надійність, забезпечуючи ефективну і безпечну роботу літака завдяки вдосконаленим методам фільтрації та інтеграції даних нейронної мережі. Ці досягнення відкривають нові перспективи для авіаційної промисловості, покращуючи ефективність експлуатації та загальну безпеку польотів вертольотів за допомогою передових технологій обробки даних.Документ Neuro-mechanical methods of control and diagnostics of the technical state of aircraft engine TV3-117 in film regions(Вісник Херсонського національного технічного університету. - 2020. - № 1(72), ч. 1. - С. 141-154, 2020) Vladov, S. I.; Владов, С. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Kotliarov, K. H.; Котляров, К. Г.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1109-6381; Hrybanova, S. A.; Грибанова, С. А.; ORCID:https://orcid.org/0000-0001-5831-2363; Husarova, O. V.; Гусарова, О. В.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9823-0044; Derevyanko, I. H.; Дерев’янко, І. Г.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0116-1378; Hvozdik, S. D.; Гвоздік, С. Д.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4105-1520Обґрунтовано доцільність застосування нейронних мереж у задачі контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117. Визначено доцільність розробки нейронних мереж на базі на базі нейрорегулятора NN Predictive Controller. З'ясовано застосування градієнтного методу навчання нейронних мереж, а також розроблено метод навчання нейрорегулятора на основі нейромодулятора із застосуванням методу зворотного поширення помилки. Отримано розв’язок задачі контролю параметрів технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117, який підтверджує доцільність застосування нейронних мереж у задачі контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117.Документ Аналіз динаміки авіаційного двигуна ТВ3-117 із використанням нейронної мережі Елмана(Вісник Херсонського національного технічного університету. - 2020. - № 4(75). - С. 42-52, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4916-3102; Сіора, А. С.; Siora, A. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2934-7281; Дєрябіна, І. О.; Dieriabina, I. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5164-2976; Гвоздік, С. Д.; Hvozdik, S. D.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4105-1520Розроблено динамічну модель авіаційного двигуна ТВ3-117 в складі його системи автоматичного управління в польотних режимах з використанням нейромережевих технологій. Наголошено, що використання динамічних рекурентних нейронних мереж, зокрема, нейронної мережі Елмана, у процесі розробки математичної моделі об’єкта управління (авіаційного двигуна ТВ3-117) дозволяє істотно прискорити цей процес, причому, отримані моделі придатні для розв’язання задач синтезу законів управління і структури системи автоматичного управління у відповідності з відомою концепцією. Відзначено, що точність динамічної ідентифікації параметрів двигуна на основі нейронної мережі Елмана у 1,5 рази вище порівняно з методом найменших квадратів. Визначено, що точність динамічної ідентифікації параметрів двигуна в умовах шумів (адитивної складової перешкоди) на основі нейронної мережі Елмана також у середньому у два рази вище порівняно з методом найменших квадратів.Документ Аналіз потенціалу застосування нейромережевих технологій в авіаційній галузі(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали V міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 16 трав. 2024 р.). – Харків : ХНУВС, 2024. – С. 222-227, 2024) Владов, С. І.; Vladov, S. I.Розглянуто основні напрямки застосування нейромережевих технологій в авіаційній галузі. Показано приклад розв’язання задачі ідентифікації багаторежимної моделі ГТД вертольотів (на прикладі шести вихідних параметрів, що обчислюються за математичною моделлю). Показано, що похибка ідентифікації параметрів ГТД вертольотів за допомогою нейромережевих моделей не перевищує 1 %.Документ Багатовимірна система автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 на базі нейромережевого регулятора(Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. - 2020. - Вип. 2(121). - С. 79-84, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Назаренко, Н. П.; Nazarenko, N. P.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9745-2430; Тутова, Н. В.; Tutova, N. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5609-5502; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4916-3102; Пономаренко, А. В.; Ponomarenko, A. V.Розроблено багатовимірну систему автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 на базі нейромережевого регулятора із застосуванням рекурентної нейронної мережі архітектури персептрон. Це дозволило забезпечити виконання широкого комплексу вимог до процесів управління (астатизм – нульова статична помилка, фізична реалізація нейромережевого регулятора, стійкість і задану якість процесів управління на фіксованій множині режимів роботи двигуна, мінімальна складність багатовимірного нейромережевого регулятора) заприн ципом мінімальної складності регулятора, що формує можливості вибору мінімальної за складністю системи автоматичного управління при заданому рівні якості процесів управління. Проведено моделювання системи автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 із синтезованим нейромережевим регулятором, результати якого свідчать про те, що перехідні процеси в системі управління задовольняють поставленим вимогам, а їх відмінність від еталонних значень не перевищує декількох відсотків. Підкреслено, що метод мінімальної складності інтелектуальних систем управління складними технічними об’єктами набув подальшого розвитку. Він відрізняється від існуючих тим, що за рахунок використання рекурентної нейронної мережі архітектури персептрон у нейромережевому регуляторі створено систему автоматичного управління авіаційним двигуном ТВ3-117 з високою точністю відтворювання перехідних процесів у двигуні.Документ Використання нейромережевих технологій для контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117(Об’єднанi наукою: перспективи міждисциплінарних досліджень: матеріали VII Всеукр. наук.-практ. конф. студентів, аспірантів та молодих вчених (к. Київ, 12-13 листоп. 2020 р.). – Київ, 2020. – С. 179-181, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Васильєв, Д. О.; Vasyliev, D. O.; Бражник, О. О.; Brazhnyk, O. O.Розглянуто розробки сучасних інформаційних систем контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 із застосуванням методів штучного інтелекту, в тому числі, й нейромережевих технологій.Документ Використання нечітких нейронних мереж в задачах контролю і діагностики технічного стану авіаційного двигуна ТВ3-117 у польотних режимах(Вісник Херсонського національного технічного університету. – 2021. – № 1 (76). – С. 77–86, 2021) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Москалик, В. М.; Moskalyk, V. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4916-3102; Подгорних, Н. В.; Podhornykh, N. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1503-6896; Гусарова, О. В.; Husarova, O. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9823-0044; Назаренко, Н. П.; Nazarenko, N. P.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9745-2430Предметом дослідження в статті є авіаційний двигун ТВ3-117 та методи контролю і діагностики його технічного стану. Мета роботи – обґрунтування використання нечіткої нейронної мережі Ванга-Менделя задля практичної реалізації нечітких експертних систем контролю і діагностики технічного стану авіаційних газотурбінних двигунів, зокрема, ТВ3-117, що ґрунтуються на використанні нечіткої логіки. Використовуються такі методи: методи теорії ймовірностей і математичної статистики, методи нейроінформатики, методи теорії інформаційних систем та обробки даних. Висновки: Результати проведених досліджень показали, що штучні нейронні мережі і системи з нечіткою логікою схожі між собою, однак, кожна з них має свої переваги і недоліки. Даний висновок був узятий за основу при створенні нечітких нейронних мереж. Такі мережі будують рішення на основі апарату нечіткої логіки, проте функції приналежності налаштовуються за допомогою алгоритмів навчання штучних нейронних мереж. Крім того, такі мережі не тільки можуть навчатися, а й здатні враховувати апріорну інформацію. За своєю структурою нечіткі нейронні мережі схожі з багатошаровими мережами, наприклад, з мережею, яка навчається за алгоритмом зворотного поширення, але приховані шари в нечітких мережах відповідають етапам роботи нечіткої системи: перший шар виробляє введення нечіткості, виходячи із заданих ознак входів; другий шар визначає множину нечітких правил; третій шар виконує функцію приведення до чіткості. У кожному із зазначених шарів є набір параметрів, настройка яких проводиться так само, як і настройка звичайної нейронної мережі. Нечітка експертна система, реалізована за допомогою нечіткої нейронної мережі Ванга-Менделя, може бути використана в бортовій системі контролю і діагностики технічного стану авіаційних газотурбінних двигунів, зокрема вертолітних – ТВ3-117.Документ Відмовостійкий алгоритм ідентифікації бортової математичної моделі авіаційного двигуна ТВ3-117 в складі його системи автоматичного управління(Вісник Херсонського національного технічного університету. - 2020. - № 4(75). - С. 11-19, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Ковальський, В. С.; Kovalskyi, V. S.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1700-3550; Дятловська, В. Л.; Diatlovska, V. L.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8125-1407; Яніцький, А. А.; Yanitskyi, A. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5318-1915; Вакуленко, Р. А.; Vakulenko, R. A.Розроблено відмовостійкі алгоритми ідентифікації бортової математичної моделі авіаційного двигуна ТВ3-117 в складі його системи автоматичного управління в польотних режимах. Обґрунтувано доцільність використання Калман-фільтрації в системі автоматичного управління авіаційного двигуна ТВ3-117, визначено передавальна функція фільтра Калмана, алгоритм виявлення та локалізації відмови каналу двоканального датчика. Досліджено частотні властивості системи автоматичного управління авіаційного двигуна ТВ3-117, підтверджено і доведено рівність одиниці коефіцієнта посилення розробленого відмовостійкого блоку фільтрації і відсутності додаткових фазових зсувів, внесених можливим чистим запізненням, обумовленим особливостями реалізованих алгоритмів виявлення відмов вимірювальних каналів і Калман-фільтрації вхідної інформації бортової вбудованої математичної моделі.Документ Гендерні стереотипи та їх вплив на STEM-освіту: аналіз, виклики та перспективи з погляду нових горизонтів державної безпеки України(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали V міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 16 трав. 2024 р.). – Харків : ХНУВС, 2024. – С. 365-367, 2024) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; Рудь, Ю. Л.; Rud, Yu. L.Проаналізовано, що у сучасному світі STEM-освіта відіграє ключову роль у технологічному розвитку та інноваціях, але гендерні стереотипи значно обмежують участь жінок, що становлять лише 33% науковців, особливо у сферах цифрових технологій, комп'ютерної техніки, фізики, математики та інженерії, де їх лише 22%, що перешкоджає розвитку інноваційного та конкурентоспроможного суспільства.Документ Гендерні стереотипи та їхній вплив на stem-освіту: аналіз, виклики та перспективи з погляду нових горизонтів державної безпеки України(Міжнародна та національна безпека: теоретичні і прикладні аспекти : матеріали VІІІ Міжнар. наук.- практ. конф. (м. Дніпро, 15 берез. 2024 р.) : у 2-х ч. – Дніпро : ДДУВС, 2024. – Ч. І. – С. 353-355, 2024) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; Рудь, Ю. Л.; Rud, Yu. L.Проаналізовано, що у сучасному світі STEM-освіта відіграє ключову роль у технологічному розвитку та інноваціях, але гендерні стереотипи значно обмежують участь жінок, що становлять лише 33% науковців, особливо у сферах цифрових технологій, комп'ютерної техніки, фізики, математики та інженерії, де їх лише 22%, що перешкоджає розвитку інноваційного та конкурентоспроможного суспільства.Документ Діагностика технічного стану авіаційних двигунів вертольотів у польотних режимах за допомогою нейромережевого ансамблю(Авіація, промисловість, суспільство : матеріали ІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. (м. Кременчук, 12 трав. 2022 р.) / МВС України, Харків. нац. ун-т внутр. справ, Кременчуц. льотний коледж, Наук. парк «Наука та безпека». – Харків : ХНУВС, 2022. – С. 160-162., 2022) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Плужник, З. І.; Pluzhnyk, Z. I.Проведений порівняльний аналіз показав можливість розв’язання задачі діагностики технічного стану авіаційних двигунів вертольотів за допомогою різних архітектур нейронних мереж, а також методу найменших квадратів, що забезпечують високу достовірність розпізнавання дефектів, включаючи подвійні дефекти, у різних вузлах двигуна. Проведенный сравнительный анализ показал возможность решения задачи диагностики технического состояния авиационных двигателей вертолетов с помощью различных архитектур нейронных сетей, а также метода наименьших квадратов, обеспечивающих высокую достоверность распознавания дефектов, включая двойные дефекты, в разных узлах двигателя. The comparative analysis carried out showed the possibility of solving the problem of diagnosing the technical condition of aircraft engines of helicopters using various architectures of neural networks, as well as the least squares method, which provides high reliability of defect recognition, including double defects, in different engine nodes.Документ Задача математичного моделювання робочих процесів авіаційного двигуна ТВ3-117 для контролю і діагностики його технічного стану в польотних режимах(Актуальні проблеми сучасної науки в дослідженнях молодих учених : тези доп. учасників наук.-практ. конф. з нагоди святкування Дня науки (м. Харків, 15 трав. 2020 р.). – Харків : ХНУВС, 2020. – С. 339-345, 2020) Владов, С. І.; Vladov, S. I.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8009-5254; Шмельов, Ю. М.; Shmelоv, Yu. M.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3942-2003; Семенов, В. О.; Semenov, V. O.Визначено, що для розробки бортового обладнання сучасних повітряних суден необхідні принципові нові технічні рішення. Такі розробки неможливі без проведення широкомасштабних експериментаторів на базі виробничої техніки, технологій та технологій математичних моделей фізичних процесів авіаційного обладнання, в тому числі, й авіаційних двигунів.