Наукові публікації (Scientific publications). УДК 342
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/123
Переглянути
Документ A cost-benefit analysis of preconditions and predicted effects from e-voting implementation in Ukraine(Trames-Journal of the Humanities and Social Sciences. – 2018. – Vol. 22(72/67), Issue 3. – Р. 257–271, 2018) Sadykova, Y. M.; Садикова, Я. М.; Садыкова, Я. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2841-8324; ResearcherID: D-1543-2018; Starynskyi, M. V.; Horobets, N. O.; Горобець, Н. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2731-9682; Zhornokui, Yu. M.; Жорнокуй, Ю. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9669-6062Питання впровадження інформаційних технологій у виборчий процес залишається предметом обговорення і в Україні. Немає чіткої позиції щодо запровадження електронного голосування як елемента електронної демократії. Аналіз існуючої практики впровадження систем електронного голосування та визначення можливих наслідків може бути засобом прийняття рішень. Для цього було обрано параметричний підхід. Такий аналіз здійснюється на підставі даних Естонії, яка вже запровадила систему електронного голосування з відповідною екстраполяцією отриманих даних щодо України. Прогнозовані наслідки впровадження електронного голосування в Україні можуть бути визначені у збільшенні нормативного електорального навантаження на виборчі дільниці, а фактична виборча навантаження зменшується, а рівень довіри та доступу до виборів зростає. Зміни активної участі населення в політичних процесах через впровадження електронного голосування наразі неможливо оцінити.Документ A medical error: does law help or hinder(Wiadomości Lekarskie. - Warsaw, 2019. - Т. LXXII, nr 4. - P. 697-701, 2019) Nikitchenko, N. V.; Никитченко, Н. В.; Khankevych, A. M.; Ханькевич, А. М.; Slynko, D. V.; Слинько, Д. В.; Savchuk, T. I.; Савчук, Т. І.; Lazariev, V. V.; Лазарєв, В. В.Системи охорони здоров'я та політика охорони здоров'я в Європейському союзі стають все більш взаємопов'язаними, а також більш складними. Цей взаємозв'язок піднімає багато питань політики охорони здоров'я, включаючи якість охорони здоров'я. Помилки в медичної допомоги можуть виникати в будь-якому місці системи охорони здоров'я - в лікарнях, кабінетах лікарів, будинках для людей похилого віку, аптеках - і в будь-якій частині процесу лікування, пов'язаної з неправильним лікуванням. Метою статті є розробка адекватних теоретичних і науково-практичних пропозицій щодо модернізації правового регулювання для захисту прав пацієнтів, спрямованих на дотримання конституційних прав і свобод.Публікація Constitutional law and judicial guarantees: their structure and interpretation at the national and international leve(Cuestiones Políticas. – 2023. – Vol. 41, № 77. – P. 256-269, 2023) Shelever, N.; Filipska, N. O.; Філіпська, Н. О.; Varunts, L. D.; Варунц, Л. Д.; Pylyp, V.; Voron, D.; Nataliia FilipskaСтаттю присвячено дослідженню сутності конституційного права разом із судовими гарантіями, їх тлумаченню та нормативному закріпленню в міжнародно-правових актах і національних нормативних актах, а також з’ясуванню місця права на справедливий суд у галузі прав людини. Завдяки використанню системи загальнонаукових і спеціальнонаукових понять і методів встановлено, що концептуалізація права на справедливий суд надана Європейською конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод і, крім того, є відображено в прецедентній практиці Європейського суду з прав людини. У цьому контексті визначено характерні ознаки права на судові гарантії, виокремлено його процесуальну та функціональну складові, охарактеризовано процесуальну та матеріальну справедливість. Усе дозволяє зробити висновок, що характерними ознаками конституційного права на справедливий суд у правовій державі є: усвідомлена здатність особи реалізувати зазначене право; наявність особливої суб'єкт-об'єктної структури; відповідні дії в спеціально створених державних судових установах для відновлення порушених прав.Публікація Constitutional rights of citizens during martial law: restrictions and protection(Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави : тези доп. ХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф., присвяч. 30-річчю Харк. нац. ун-ту внутр. справ у статусі університету (м. Вінниця, 22 листоп. 2024 р.). – Вінниця : ХНУВС, 2024. – С. 187-189, 2024) Maksymenko, K. V.; Максименко, К. В.; Sazanova, L. S.; Сазанова, Л. С.; Larysa SazanovaРозглянуто питання правових аспектів обмеження конституційних прав громадян під час воєнного стану, які використовується для збереження правового порядку та демократичних цінностей. Визначена роль громадянського суспільства в захисті прав людини. Проаналізовано основні типи обмеження прав, які можуть бути введені під час воєнного стану. Підкреслена актуальність даної теми у воєнний час та наголошується, що всі обмеження повинні бути законними, необхідними та пропорційними загрозі, а також не повинні порушувати необхідний захист прав людини.Публікація Ensuring human rights and freedoms does not mean equality for everyone: legal exceptions and restrictions(Lex Humana. – 2024. – Vol. 16, № 1. – P. 127-138, 2024) Komziuk, A. T.; Комзюк, А. Т.; Muzychuk, O. M.; Музичук, О. М.; Kobzieva, T. A.; Кобзєва, Т. А.; Siadrysta, I. I.; Сядриста, І. І.; Kovalov, I. M.; Ковальов, І. М.; Сядриста (Гришина) Ірина Ігорівна; Olena Salmanova; Anatolii KomziukПісля Другої світової війни міжнародне співтовариство почало приділяти дедалі більше уваги захисту прав і свобод людини, про що свідчить прийняття низки основоположних міжнародних документів. Сьогодні захист прав і свобод людини стає пріоритетом не лише окремої демократичної держави, а й усього світу. Ряд Декларацій і Конвенцій декларують єдність міжнародного співтовариства у розвитку правової системи забезпечення прав і свобод людини. На сьогоднішній день демократичні держави ратифікували більшість із цих документів, тим самим зобов’язавшись привести національне законодавство у відповідність до європейських правових стандартів у сфері прав і свобод людини. Водночас з кожного правила є певні винятки, як і у сфері прав і свобод людини, оскільки правова рівність не може бути однаковою для кожної людини, звичайно, за винятком таких основних прав, як права на життя і здоров'я, оскільки про їх обмеження не може бути й мови. У зв’язку з цим у статті робиться спроба відповісти на запитання, суть якого полягає в тому, що забезпечення прав і свобод людини не означає рівності для всіх.Публікація Ensuring Human Rights in Ukraine during Introduction of Martial Law: Constitutional and Administrative Aspect(Syariah: Jurnal Hukum dan Pemikiran. – 2024. – Vol. 24, № 1. – P. 52-72, 2024) Nadzhafli, E. M.; Наджафлі, Е. М.; Kisiliuk, E.; Dubenko, O.; Burlakov, S.; Yarmaki, V.The purpose of the article is to reveal provision of human rights in Ukraine under the conditions of martial law. Human rights and freedoms are the highest value, but their characteristic feature, as a fundamentally important feature of a progressive society consists in historical instability, variability and subordination to socio-economic processes in the state, which contradicts the established principles of humanism, but remains typical in war conditions. Within the scope of the scientific study, it was determined that human rights have a characteristic of evolution together with society and the state, and therefore, taking into account the complexity of the events taking place on the territory of modern Ukraine, study of the available range of problems has a particularly important scientific and practical role. Study of the available range of problems was carried out using the methods of comparison, abstraction, analysis and generalization. In the course of the study, the essential characteristics of the social category were determined, in particular, the theoretical and methodological foundations of ensuring observance of human rights in conditions of martial law (the regulatory and legal basis). Summarizing the events taking place in Ukraine as a result of the treacherous armed aggression of the Russian Federation, it was concluded that under conditions of war human rights are the highest value.Публікація Legal status of state gambling authorities in european countries: prospects for Ukraine(Revista Do Curso De Direito Do UNIFOR. – Vol. 15, № 1. – P. 171–193, 2024) Zozulia, O. I.; Зозуля, О. І.; Zozulia, I. V.; Зозуля, І. В.; Profatilo, K. V.; Профатіло, К. В.; Олександр Зозуля; Зозуля ІгорУ статті проаналізовано різноманіття підходів до організації діяльності державних регуляторів у сфері азартних ігор та лотерей у країнах Європи, їх спільні риси та відмінності, переваги та недоліки. Враховуючи унікальність підходів до організації державного регулювання у сфері азартних ігор та лотерей, схожість окремих умов і принципів, а також перспективи використання в Україні, особливу увагу приділено відповідному досвіду Бельгії, Нідерландів. , Німеччина, Велика Британія, Франція, Швейцарія та інші. Встановлено, що європейський досвід організації діяльності державного регулятора у сфері азартних ігор та лотерей виявляє значні відмінності у підходах до державного регулювання у сфері грального бізнесу щодо правових засад, підпорядкованості, підзвітності, порядку формування та склад державного регулятора, обсяг його повноважень тощо. Незважаючи на такі відмінності, державне регулювання у сфері грального бізнесу зазвичай покладено на окремий колегіальний державний орган, наділений широкими регуляторними, ліцензійними, контрольними та іншими повноваженнями. Зроблено висновки щодо доцільності застосування відповідного європейського досвіду в контексті вдосконалення правового регулювання діяльності Комісії з регулювання азартних ігор та лотерей в Україні.Документ Legality of restrictions on human rights and freedoms in a Covid - 19 Pandemic: The experience of Ukraine(Amazonia Investiga. – 2022. – Vol. 11, Issue 53 (May). – P. 122-131, 2022) Pevko, S. H.; Певко, С. Г.; ORCID: https://orcid.org/ 0000-0002-1488-9715; Romaniuk, V. V.; Романюк, В. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6077-4591; Perekopskyi, S. Yu.; Перекопський, С. Ю.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6304-7795; Khan, O. O.; Хань, О. О.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9912-1547; Shaituro, O. P.; Шайтуро, О. П.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0614-0595Мета дослідження – дослідити зміст права на здоров’я під час пандемії COVID-19. Дослідження зосереджувалося на правомірності обмежень конституційних прав і свобод через обов’язкову вакцинацію та інші заходи обмеження в Україні. Встановлено різноманітні погляди науковців на це питання, визначено законодавчу базу для встановлення обмежень конституційних прав і свобод громадян, піддано критиці прийняту Урядом України методику нормативного встановлення таких обмежень під час пандемії COVID-19. Викладено правові позиції Європейського суду з прав людини, Конституційного Суду України та Верховного Суду України щодо правомірності обов’язкової вакцинації під час пандемії та інших обмежень конституційних прав і свобод громадян. Для досягнення мети дослідження були використані загальнонаукові методи дослідження, такі як : аналіз, синтез, моделювання та абстрагування. За допомогою цих методів визначено складові елементи права особи на охорону здоров’я, визначено їх взаємозв’язок, наведено конкретні приклади вирішення проблеми вакцинації, зроблено висновки щодо правомірності вакцинації та обмеження окремих конституційних прав громадян.Публікація Reforming the System of Administrative and Territorial Organization in Ukraine and the Republic of Poland(Novum Jus. - 2023. - Vol. 17, No 1. - P. 69-97, 2023) Shatilo, V.; Marchuk, M. I.; Марчук, М. І.; Gudz, T. I.; Гудзь, Т. І.; Kudin, S.; Yarova, R.; Тетяна Гудзь; Марчук Микола ІвановичДосліджено історичні засади конституційно-правової реформи адміністративно-територіального устрою в Україні та Республіці Польща з аналізом конституційного законодавства обох країн, реалізації реформ та існуючих наукових підходів. Визначено можливості застосування польського досвіду конституційного моделювання територіального устрою в Україні. Приділено увагу основним напрямам реформування системи адміністративно-територіального устрою в Україні та Польщі на різних етапах їх історичного розвитку. Зазначається, що кожен період реформування адміністративно-територіального устрою цих держав характеризується різним ставленням до місцевого самоврядування. Це дозволило окреслити моделі системи адміністративно-територіального устрою України та Польщі та з’ясувати їх спільні та специфічні риси.Документ Rights and duties of members of the parliamentary committees in Ukraine(Visegrad journal on human rights. – 2019. – № 3 (Vol. 1). – P. 86-91, 2019) Zozulia, O. I.; Зозуля, О. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5428-4622Виконано аналіз теоретичних положень та конституційно-правового регулювання прав і обов’язків членів парламентських комітетів в Україні. Визначено основні засади, сутність та значення повноважень даних народних депутатів України. Обґрунтовано пріоритетні напрямки удосконалення статусу членів комітетів Верховної Ради України, що має передбачати розширення, конкретизацію та узгодження прав і обов’язків членів комітету, закріплення порядку їх реалізації та відповідальності за невиконання.Документ The concept of ‘militant democracy’ in the context of russia’s armed aggression against Ukraine(Access to Justice in Eastern Europe. – 2023. – № 4 (21). – P. 10-27, 2023) Bakumov, O. S.; Бакумов, О. С.Робота містить пропозиції щодо конституційного та законодавчого удосконалення регулювання засобів войовничої демократії в Україні, які ґрунтуються на світовому досвіді та використанні вже існуючих практик, які успішно апробовані та досягли результатів. Падіння диктатури супроводжується періодом демократичного транзиту, що вимагає вживання спеціальних заходів для захисту молодої та поки що нестабільної демократії. На практиці ця модель почала використовуватися після Другої світової війни у зв’язку з поширенням доктрини «демократії, здатної захистити себе», відомої також як войовнича демократія (англ.) або Wehrhafte (Streitbare) Demokrarie (нім.). Флагманом тут стала німецька наука конституційного права, яка сформувала інструментарій для створення нової правової системи з урахуванням помилок Веймарської республіки. Цей досвід є особливо актуальним для України, оскільки з 2014 року вона зіткнулася із зовнішньою збройною агресією з боку реваншистських сил, які перебрали владу у спадкоємиці радянської імперії Росії, в якій встановився тоталітарний режим і стала повноцінною державою-агресором.Документ The observance of human right to freedom from torture in professional activity of the National Police of Ukraine (article 3 of the Convention for the protection of human rights and fundamental freedoms)(JANUS.NET: e-journal of International Relations. - 2019. - Vol. 10, N.º 2. - P. 152-165, 2019) Войціховський, А. В.; Voitsikhovskyi, A. V.; ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5629-8852; Bakumov, O. S.; Бакумов, О. С.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4003-1974; Ustymenko, O. S.; Устименко, О. С.; ORCID:https://orcid.org/0000-0002-5169-0123; Seliukov, V. S.; Селюков, В. С.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6690-6484У статті розглядається питання дотримання органами Національної поліції України права людини на свободу від катувань чи нелюдського поводження або покарання. Практика Європейського суду з прав людини свідчить про те, що українці все частіше звертаються до суду за порушеннями заборони на катування або нелюдське поводження з боку поліції. Дотримання національного законодавства, застосування положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практика Європейського суду з прав людини будуть сприяти підвищенню суспільної довіри і поваги до правоохоронних органів і підвищенню ефективності української судової системи.Документ The political regime of the Republic of Poland: the main issues and challenges of that time(Visegrad journal on human rights. – 2018. - № 2/1. – P. 102-106, 2018) Marchuk, M. I.; Марчук, М. І.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0217-478XСтаття присвячена дослідженню основних проблем та викликів при здійсненні політичного режиму в Республіці Польща. Зазначається, що зростання іміджу та впливу Польщі на зовнішній арені, супроводжувалося й певними негативними проявами, що мали місце у ЄС та безпосередньо в Польщі. Робиться висновок, що саме криза мультикультурального середовища Європейського Союзу та практика «подвійних» стандартів, посилена ментальними особливостями польського народу, а також безпекові виклики на фоні популістських заяв окремих політичних сил пробудили у польському суспільстві та політикумі праві сили, представлені партіями крайніх націоналістів та релігійних фундаменталістів. Це мало наслідком прихід до влади партії «Право і справедливість», яка, наряду із соціально орієнтованими проектами, почала проводити часткове згортання ліберальної політики, характерної для ЄС.Документ Автономність дитини у реалізації свого права на освіту(Суверенність, незалежність, конституційність: становлення та розвиток української держави: зб. матеріалів ІІ наук.-практ. конф. (м. Харків, 12 черв. 2015 р.). – Харків, 2015. – С. 116-120, 2015) Селюков, В. С.; Seliukov, V. S.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6690-6484В дослідженні описані суміжні з правом на освіту права дитини. Охарактеризовано позитивні риси впровадження механізму вибірковості форми та виду навчання, його змісту з урахуванням думки самої дитини.Документ Адміністрація Президента України у системі допоміжних органів глави держави(Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія: Право. - 2013. - Вип. 21, ч. 1, т. 1. - С. 141-144, 2013) Зозуля, О. І.; Zozulia, O. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5428-4622Виконано аналіз конституційно-правового регулювання організації та функціонування системи допоміжних органів глави держави в Україні, визначено статус й місце в ній Адміністрації Президента України, а також встановлено особливості розподілу повноважень, форм і напрямків взаємодії між апаратом та іншими допоміжними органами глави держави.Документ Активне виборче право та електоральна поведінка: досвід США(Національні та міжнародні механізми захисту прав людини: тези доп. Всеукр. круглого столу (м. Харків, 20 квіт. 2016 р.) / МВС України, Харк. нац. ун-т внутр. справ. – Харків, 2016. – С. 48-50., 2016) Бакумов, О. С.; Bakumov, O. S.; ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4003-1974Досліджується поведінка виборців під час виборчої кампанії. Відзначається, що участь у виборах є чи не єдиною, доступною формою участі в політичному процесі.Документ Анулювання громадянства: зміст та перспективи запровадження в Україні(Порівняльно-аналітичне право – 2016. – № 4. – С. 56-58, 2016) Радченко, О. І.; Radchenko, O. I.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1572-8048У статті висвітлюються механізми припинення громадянства України. Дана загальна характеристика анулювання громадянства, вказано на особливості застосування такого механізму, розкрито його зміст, здійснено порівняльний аналіз механізмів анулювання і позбавленням громадянства. Обґрунтовано доцільність та необхідність запровадження цього інституту в Україні.Документ Безпосередня демократія під час війни: за та проти( Innovative development оf science, technology and education». V International Scientific and Practical Conference (Vancouver, Canada, 15-17 лют. 2024 р.). - Vancouver, 2024. - С. 604-610, 2024-02-15) Тарабанов, О. Ю.; Філіпська, Н. О.; Filipska, N. O.Дана робота присвячена проблемі забезпечення принципу змінності влади в умовах надзвичайних станів, зокрема, воєнного стану. Проаналізовано досвід держав щодо проведення виборів до органів державної влади в умовах збройного конфлікту. Аргументовано висновки щодо значного ускладнення проведення виборів глави держави в Україні у існуючих умовах повномасштабної війни, окупації значної території держави та відсутності достеменних даних щодо громадян, які виїхали з держави.Документ Бікамералізм: досвід Республіки Польща(Форум права. – 2010. – № 2. – С. 105–110, 2010) Гробова, В. П.; Grobova, V. Р.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1699-7824Щодо практики польського парламентаризму встановлено значний рівень демократичності в умовах діяльності двопалатного парламенту у зв’язку із більш тривалими та поміркованими процедурами прийняття рішень та більш адекватного представництва суспільства в органах влади.Документ Верховна Рада України як суб’єкт забезпечення міжнародного співробітництва в сфері фізичної культури та спорту(Теоретичні питання юриспруденції і проблеми правозастосування: виклики ХХІ століття : тези доп. учасників VI Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Харків, 30 черв. 2022 р.). - Харків: НДІ ППСН, 2022. - С. 105-107, 2022) Усик, О. О.; Usyk, O. O.Стверджено, що Верховна Рада України – це єдиний орган влади на території нашої держави, який відповідає за формування законодавчої основи правового регулювання суспільно-правових відносин, у тому числі пов’язаних із міжнародними відносинами в сфері фізичної культури та спорту. Відбувається це за рахунок прийняття нових законів або ратифікації міжнародних нормативних актів.