Наукові публікації (Scientific publications). УДК 31
Постійне посилання колекціїhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/210
Переглянути
Документ Глобализация как фактор маргинализации современного общества(Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: зб. наук. пр. - Харків: ВЦ ХНУ ім. В.Н. Каразіна, 2002. ― С. 272-274, 2002) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098; Бутылина, Е. В.У статті розглядаються проблеми поширення глобалізаційних процесів у сучасному суспільстві та їх вплив на стан його маргіналізації. Автор аналізує культурну глобалізацію як процес зіткнення локальних культур та поширення процесу глокалізації, доводить, що глобалізація детермінує процес створення нової всесвітньої стратифікаці, наслідком якого є виникнення стану глобальної маргіналізації, що відбивається у суттєвій диференціації між різними регіонами і суспільствами у світі, а також у підвищенні ролі маргінальної людини як особи, що створює нові зразки культури, поведінки.Документ Глобализация и маргинализация: две тенденции развития современного мира(Вісник Харківського національного університета ім. В. Н. Каразіна : № 621. Серія : Соціологічні дослідження сучасного суспільства : методологія, теорія, методи. – 2004. – С. 152-158, 2004) Бутылина, Е. В.; Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098Стаття присвячена розгляду таких соціальних процесів, як глобалізація та маргіналізація. Аналізуються позитивні та негативні наслідки глобальних змін для світового суспільства та для України. Автор доводить, що глобалізацю необхідно розглядати як внутрішньо суперечливий (амбівалентний) процес. Робиться висновок про те, що прискорення глобальних перетворень зумовлює посилення маргіналізації світового суспільства.Документ Специфіка маргінального стану молоді: шляхи подолання(Соціологічні дослідження. ― 2006. ― №6. ― С. 73-80, 2006) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098Стаття присвячена дослідженню проблеми маргінальності в сучасному суспільстві. Автор визначає специфічні риси маргінального положення молоді. Особлива увага приділяється студентству. У статті аналізуються об'єктивні та суб'єктивні причини маргіналізації молоді в цілому та студентства зокрема, виділяються критеріальні показники маргінальності, проводиться порівняльний аналіз рівня маргінальнсті різних груп молоді. Автор робить висновок про необхідності розробки механізмів подолання маргінального становища молоді в рамках вузу.Документ Феномен професійної маргінальності студентства: особливості соціологічного вимірювання(Право і безпека. - 2009. - № 1. - С. 259-264, 2009) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У статті досліджується феномен професійної маргінальності сучасного студентства, визначається його сутність та показники. Автор репрезентує методику соціологічного виміру досліджуваного явища та наводить результати пілотажного дослідження.Документ Анкетне опитування як метод соціологічного дослідження: особливості розгляду в аудиторії(Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2009. - № 45. - С. 214-219, 2009) Гузьман, О. А.; Huzman, O. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1694-0131Узагальнено досвід викладання методів соціологічних досліджень, визначено переваги та недоліки у використанні активних методів навчання в умовах вищої школи. Розглянуто процес забезпечення безперервного руху від простих завдань до складних, зв’язок між аудиторною та самостійною діяльністю студентів.Документ До питання про методи вивчення криміногенної особистості, що вчиняє злочини в сфері ПЕК(Форум права. – 2009. – № 1. – С. 573– 577, 2009) Шевченко, Л. О.; Shevchenko, L. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-6117-9134Розглянуто основні методи вивчення особистості, що вчиняє злочини в сфері паливно-енергетичного комплексу, зокрема, традиційні соціологічні методи вивчення особи злочинця: методи моделювання та експерименту, метод експертних оцінок, а також: анкетування, інтерв’ю та тестування.Документ Фахівець з управлінського консультування: штрихи до соціально-психологічного портрету(Соціальнопсихологічні технології управління персоналом: матеріали ІІ Всеукр. наук.- практ. конф. (м. Харків, 26-27 берез. 2010 р.). ― Харків: АдвА™, 2010. ― С. 7-9, 2010) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У тезах розглянуто професійні та етичні якості фахівця із управлінського консультування. Акцентовано увагу на якості відповідальності у роботі консультанта.Документ Соціологічні аспекти дослідження гендерного паритету в органах внутрішніх справ(Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2010. - № 1 (48). - С.318-326, 2010) Гузьман, О. А.; Huzman, O. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1694-0131; Ляшенко, Н. О.; Liashenko, N. O.Обговорено актуальні проблеми служби жінок в органах внутрішніх справ України, розглянуто існуючі гендерні переваги та труднощі під час проходження служби не тільки як складові дискримінаційних практик, але й як раціональні розбіжності, що підтримують функціонування патріархальної організації. Автори розглядають, які саме гендерні особливості допомагають жінці покращити діяльність органів внутрішніх справ, визначають основні напрямки необхідних соціологічних досліджень гендерних відносин в ОВС.Документ Комп’ютерна залежність підлітків: соціологічні аспекти дослідження(Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. - 2011. - № 1 (52). - С. 369-380, 2011) Гузьман, О. А.; Huzman, O. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1694-0131; Ляшенко, Н. О.; Liashenko, N. O.Розглянуто окремі види комп’ютерної залежності підлітків. Визначено чинники та наслідки виникнення комп’ютерної залежності неповнолітніх, її форми, а також на особливості розповсюдження азартних комп’ютерних ігор у підлітковому середовищі. З метою дослідження факторів, що впливають на захоплення комп’ютером у підлітків, та форм використання комп’ютера авторами було проведено соціологічне дослідження в загальноосвітніх навчальних закладах, результати якого наведено у статті.Документ Студентство як субпрофесійна група(Сучасні суспільні проблеми у вимірі соціології управління: Серія : Соціологія. – Донецьк, 2011. – Т. ХІІ. Вип. 211. – С. 114-120, 2011) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У статті розкривається поняття субпрофесійність. Аналізується студентство як субпрофесійна група. Описано три моделі просування студентів у напрямку до професійної групи. Сформульовано напрямки роботи ВНЗ щодо попередження негативних тенденцій у студентському середовищі.Документ Стратегії гендерної поведінки в організації(Проблеми соціально-економічного розвитку підприємств : матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Харків, 26-27 жовт. 2011 р.). – Харків: НТУ «ХПІ», 2011. - С. 85-86, 2011) Гузьман, О. А.; Huzman, O. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1694-0131; Ляшенко, Н. О.; Liashenko, N. O.В тезах викладено погляди авторів відносно необхідності врахування впливу гендерних стереотипів на загальну ефективність діяльності організації. Розглядаються традиційний та елітарний типи організації відносно най розповсюджених стереотипів поведінки чоловіків та жінок, підкреслюються переваги та недоліки кожного типу.Документ Соціально-технологічний підхід в оцінюванні показників соціальної роботи з персоналом органів внутрішніх справ(Право і безпека. – 2011. – № 3 (40). – С. 296-301, 2011) Гузьман, О. А.; Huzman, O. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1694-0131Розглянуто питання розроблення та обґрунтування технології оцінювання стану соціальної роботи з персоналом органів внутрішніх справ як необхідного етапу розвитку системи соціальної роботи в органах внутрішніх справ. Запропоновано використовувати для оцінювання ефективності соціальної роботи дві групи показників: показники змін у поведінці та показники обізнаності об’єктів та суб’єктів соціальної роботи із цілями та завданнями даної діяльності, ставлення до неї.Документ Професійна маргінальність студентів(Вісник Львівського університету: Серія соціологічна. – 2012. – Вип. 6. – С. 81–87, 2012) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У статті розглянуто передумови виникнення феномену професійної маргінальності студентства. Визначено його сутнісні характеристики, запропоновано типологію студентів за рівнем прояву професійної маргінальності. Зроблено висновок про вплив реформування системи вищої освіти в Україні на поширення феномену професійної маргінальності у студентському середовищі.Документ Громадська думка як чинник ефективності діяльності органів внутрішніх справ в Україні(Право і безпека. - 2012. - № 1 (43). - С. 161-164, 2012) Малиновська, Т. М.; Malynovska, T. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-7713-7617Проаналізовано поняття, функції та процес формування громадської думки в діяльності органів внутрішніх справ.Документ Аналіз стану здоров’я молоді на прикладі Кременчуцького регіону(Теорія і практика фізичного виховання: наук.-метод. журн. – 2012. – № 2. – С. 295-300, 2012) Гуменний, В. С.; Humennyi, V. S.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8669-7205Вивчено стан здоров’я школярів і студентів міста Кременчука за даними міського статистичного центру та на основі досліджень викладачів вищого навчального закладу. Досліджено структуру і динаміку захворювань школярів, а також рівень фізичного здоров’я школярів та студентів. Встановлено, що більшість студентів мають низький рівень фізичного здоров’я.Документ Чинники професійної маргінальності студентства(Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна : № 999 : Сер.: Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи. –2012. – Вип. 30. – С.210-215, 2012) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У статті розглядаються чинники, що впливають на рівень прояву професійної маргінальності студентства. Пропонується структура факторів та аналізується їх вплив на виникнення й розвиток досліджуваного феномену. Доводиться думка про переважно амбівалентний вплив різних факторів на прояв професійної маргінальності у студентському середовищі.Документ Методичні аспекти соціологічного вимірювання модальностей страху(Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. – 2012. – № 4 (59). Ч. 1. – С. 211-218, 2012) Свєженцева, Ю. О.; Sviezhentseva, Yu. O.; Щербакова, І. В.; Shcherbakova, I. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4779-1052Ідентифіковано та описано методичні проблеми соціологічного вимірювання модальностей страху, а також розроблено пропозиції щодо підвищення валідності та надійності вимірювання цих феноменів. Обґрунтовано висновок, що побоювання, утлумачені як знані страхи, є найбільш придатними для вимірювання методом соціологічного опитування.Документ Маргінальна ситуація: структура та соціальні наслідки(Український соціум. - 2012. - № 2(41). - С. 17-25, 2012) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У статті проаналізовано підходи до визначення поняття та феноменів маргінальної ситуації, виокремлені її структурні елементи. Характеризуючи маргінальність як стан периферійного перебування індивіда, групи у межах певного соціального середовища, авторка формулює стратегії поведінки соціальних суб’єктів у маргінальній ситуації, робить висновок про соціальні наслідки маргінальності на рівні соціальної спільноти та на індивідуальному рівні. Points of view to attribute (definition) of ideas and phenomenon of marginal situation were analyzed in this article and its structure elements were marked. Author forms behavior strategies of social persons in marginal situation and make conclusion is about marginal social consequence on the level of the public and on the individual level, characterizing marginality as condition of periphery sojourn identified or group are in limits of behavior of social persons. В статье проанализированы подходы к определению понятия и феноменов маргинальной ситуации, обозначены ее структурные элементы. Характеризуя маргинальность как состояние периферийного пребывания индивида, группы в пределах определенного социального окружения, автор формулирует стратегии поведения социальных субъектов в маргинальной ситуации, делает вывод о социальных последствиях маргинальности на уровне социальной общности и индивидуальном уровне.Документ Адаптація до навчання та професійна маргінальність студентів ВНЗ(Соціальні технології: актуальні проблеми теорії та практики. - 2012. - Вип. 56. - С. 193-201, 2012) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098У статті розглянуто питання соціальної адаптації студентів до навчання у ВНЗ та розвитку феномену професійної маргінальності. Проаналізовано їх взаємозв’язок. Визначено поняття первинної та вторинної професійної маргінальності студентів. Обґрунтовано думку про необхідність розвитку адаптивних можливостей випускників. Охарактеризовано роль ВНЗ у формуванні установки на професію й усвідомленні студентами шляху власного професійного просування.Документ Девіація як форма поведінки маргіналів(Девіантна поведінка: соціологічний, психологічний та юридичний аспекти : матеріали наук.- практ. конф. (м. Харків, 7 квіт. 2012 р.). – Харків : ХНУВС, 2012. – С. 46-50, 2012) Бутиліна, О. В.; Butylina, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-3943-4098Маргінальність розглядається у тезах як нормальне і доволі стійке соціальне явище. Авторка пропонує виокремлювати дві основні форми поведінки маргіналів: позитивну та негативну адаптацію. Остання є проявом девіації, адже в її основі лежить конфлікт із соціальним оточенням.