Психологія (Рsychology)
Постійне посилання на розділhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/94
Переглянути
Документ Цветовые предпочтения подростков с акцентуациями характера(Журнал неврологии и психиатрии им. С.С. Корсакова. - 1997. - №1, Т. 97. - С. 24-28, 1997) Базыма, Б. А.; Базима, Б. О.; Bazyma, B. A.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1005-1920; Кутько, И. И.; Bazyma, B. O.Експериментальне дослідження валідності «Клінічного колірного тесту» М. Люшера для вивчення типів акцентуацій характеру за класифікацією А. Е. Личко. Запропоновано нові діагностичні індекси , а саме: «сума основного кольору» (∑N) і «коефіцієнт співвідношення сум основних кольорів (км). Ці показники були відсутні у класичній варіації тесту. Результати дослідження засвідчили високі можливості тесту Люшера для оцінки більшості типів акцентуацій, а також відхиляється і психоорганична основа патохарактерологічних відхилень. Було також підкреслено, що діагностика типів акцентуацій за допомогою тесту Люшера можлива тільки з урахуванням співвідношення переваг «основних кольорів». Був зроблений висновок про перспективність застосування тесту Люшера для групової та індивідуальної діагностики.Документ Психология агрессивного поведения(Влада і насильство : збірка наук. статей / за ред. Кривулі О.М. - Харків : Ун-т внутр. справ, 1997. - С. 133-146, 1997) Базыма, Б. А.; Базима, Б. О.; Bazyma, B. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1005-1920; Bazyma, B. A.Аналізується історія і сучасний стан психології агресивної поведінки. Розглядаються основні поняття і ознаки агресивної поведінки (АП), а також його форми – «інструментальна агресія» (ИА) і «ворожа агресія» (ВА) та умови їх виникнення. Обговорюються різні концепції АП: «інстинктивна», «фрустраціона» і «соціального навчання». Розглядаються різні фактори АП. Особлива увага приділяється індивідуальним особливостям у виникненні АП у людини. Робиться висновок, що АП визначається взаємодією індивідуальних особливостей індивіда і конкретної ситуації: одна і та ж особистісна риса або особливість в різних ситуаціях по-різному пов'язана з АП.Документ Психологічна підготовка особового складу спеціальних підрозділів ОВС до дій в екстремальних ситуаціях : автореф. дис.(Харків, 2001) Логачев, М. Г.; Logachev, M. G.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-2706-9521; Логачев, Н. Г.; Шапар, В. Б. - науковий керівникУ дослідженні показано особливості професійної діяльності спеціальних підрозділів, проблему професійного добору, критерії професійної надійності і прогнозування успішної діяльності в екстремальних умовах. Показано методи психологічної підготовки особового складу і роль функціональної готовності до дій в умовах інтенсивного впливу стресчинників. Розробляється проблема професійного страху і шляхи його подолання, фізичної агресії як форми поведінки бійця спеціального підрозділу при розв'язанні кризової ситуації. Розглядається проблема патогенного впливу стрес-чинників на виникнення психосоматичної патології і методики досягнення антиноцицептивного ефекту методом психологічного купірування больового синдрому.Документ Юридическая психология : учебник(Харьков: Изд-во Нац. ун-та внутр. дел, 2002. – 596 с., 2002) Бандурка, А. М.; Бандурка, О. М.; Bandurka, O. M.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-0240-5517; Бочарова, С. П.; Bocharova, S. P.; Землянская, Е. В.; Zemlianska, O. V.; Землянська, О. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6547-2621В предлагаемом учебнике излагаются сущность и структура теоретических понятий юридической психологии, ее методы и основные этапы становления. В книге раскрываются закономерности психологии личности применительно к области правовой регуляции ее деятельности; психологические механизмы деятельности субъектов судопроизводства и правоприменительной системы. Анализируются закономерности формирования и проявления преступного поведения; психологические аспекты состояния личности потерпевшего; раскрываются цели и методы судебно-психологической экспертизы. Для преподавателей, курсантов, слушателей и студентов юридических и педагогических вузов и факультетов, а также практических работников правоохранительных органов.Документ Деякі підходи до вивчення міжособистісних конфліктів(Вісник Національного університету внутрішніх справ. - 2002. - Вип. 18. - С. 499-504, 2002) Милорадова, Н. Е.; Myloradova, N. E.Досліджено теоретичну розробку конфліктів. Конфлікти, що виникають при взаємовідносинах людей, прийнято називати міжособистісними. Вони відрізняються специфічними рисами та багатогранністю засобів класифікування, які базуються на різноманітних позиціях авторів та особливостях підходів. The theoretical development of conflicts is investigated. Conflicts that arise in human relationships are called interpersonal. They differ in specific features and versatility of classification tools, which are based on different positions of the authors and features of approaches. Исследована теоретическая разработка конфликтов. Конфликты, возникающие при взаимоотношениях людей, принято называть межличностными. Они отличаются специфическими чертами и многогранностью средств классификации, основанные на различных позициях авторов и особенностях подходов.Документ Професійний стрес працівників органів внутрішніх справ України (концептуалізація, прогнозування, діагностика та корекція) : автореф. дис.(Харків, 2003) Тімченко, О. В.; Timchenko, O. V.; Тимченко, А. В.; Сафін, О. Д. - науковий консультантУ дисертації подано концептуальну модель дослідження професійного стресу працівників ОВС, розкрито сучасні підходи прогнозування можливих наслідків діяльності людини в умовах впливу стрес-чинників підвищеної інтенсивності, проаналізовано сильні і слабкі сторони біохімічних, фізіологічних, психологічних і поведінкових категорій виміру причин і ефектів професійного стресу, розглянуто ефективні методи психокорекційної і психопрофілактичної роботи обласних Центрів практичної психології при УМВС України.Документ Аутоагресивна поведінка працівників органів внутрішніх справ України (соціально-психологічні детермінанти виникнення, методи превенції та профілактики) : автореф. дис.(Харків, 2003) Тимченко, О. В.; Tymchenko, O. V.; Тімченко, О. В. - науковий керівникУ дисертації розглянуто природу аутоагресивної поведінки працівників органів внутрішніх справ (її структуру, причини, приводи). На основі аналізу випадків самогубств працівників ОВС України за період 1996 – 2000 роки складено соціально-демографічний портрет суїцидента. Запропоновано алгоритм діяльності практичного психолога щодо запобігання аутоагресивній поведінці працівників міліції, який складається з прогнозування, превенції та психопрофілактики.Документ Стан страху та його роль в правоохоронній діяльності працівників ОВС : автореф. дис.(Харків, 2003) Артем’єв, В. О.; Artemiev, V. O.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-1603-7401; Артемьев, В. А.; Бандурка, О. М. - науковий керівникДисертація присвячена вивченню проблеми страху в організації поведінки як окремого індивіда, так і його взаємообумовленої поведінки в групі, а також проблемі страху як інструмента керування в системі побудови соціально-правових відносин. Страх як стримуючий фактор в оцінці небезпеки середовищного впливу широко використовується в системі правового регулювання суспільних відносин. Однак проблема психології страху в системі юридичної психології практично не висвітлена. Це пов’язане насамперед з тим, що відсутні достатньо ефективні методики, які дозволяли б класифікувати даний емоційний стан у його якісній структурі і силі прояву. Тому визначальною задачею в напрямку даного дослідження була розробка методик оцінки емоційного стану “страху”. В основу дослідження динаміки поведінки індивіда при дії небезпечного середовища було застосовано ефект “уникання - досягання”, що на підставі методики оцінки індивідуальної норми, розробленої в дослідженнях Л.М. Балабанової, В.А.Друзя, В.М. Самсонкіна, дозволив установити зони оптимального впливу середовища. Зіставлення із соматографічним контролем відеозапису реальної поведінки під час спортивного бою, суб’єктивної оцінки свого стану до бою й аналізу допущених помилок дозволив зіставити індивідуальні можливості із пропонованими умовами дії середовища, одержавши при цьому якісне і кількісне описання контрольованої поведінки. При цьому було встановлено, що якісна характеристика страху може бути пов’язана з острахом: упустити можливе; не зберегти досягнутого; не домогтися доступного; не зберегти те, що залишилося. Відповідно до цього страх може спонукати до агресивного нападу, до покірності, до захисту, до миролюбної поведінки. Можливість зображення цих характеристик у виді вектора в полях відображення форми поведінки дозволила зіставити якісну характеристику прояву страху і кількісну його величину в умовах конкретного впливу середовища на індивіда. Оцінюючи вплив сили страху, не залежно від його якісної спрямованості, на вибір адекватної поведінки, було встановлено, що зростання числа помилок збільшується по експоненті в міру віддалення від стану спокою. Отриманий результат дозволяє установити і контролювати допустимі межі страшного впливу середовища, у межах яких здійснюється найбільш ефективна адаптивна поведінка у забезпеченні адекватних відносин із ним.Документ Тактико-психологічне забезпечення очної ставки : автореферат дисертації(Харків, 2004) Лозова, С. М.; Lozova, S. M.; Попова, Г. В. - науковий керівникУ дисертації розглянуто основні тактико-психологічні детермінанти ефективного проведення очної ставки. Уточнено психологічні механізми дії тактичних прийомів, що застосовуються при проведенні очної ставки. Проаналізовано тактико-психологічні помилки слідчого під час проведення слідчої дії. Запропоновано систему тактико-психологічного забезпечення ефективного проведення очної ставки.Документ Педагогічна компетентність курсових офіцерів як складова формування готовності до виховної роботи з курсантами у вищих навчальних закладах МВС України(Професіоналізм педагога. Європейський вибір України : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф.(м. Ялта, 21-23 верес. 2005 р.). - Ялта : РВВ КГУ, 2005, 2005) Червоний, П. Д.; Chervonyi, P. D.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8172-7732В статті розглядаються причини виникнення проблем у навчально-виховному процесі відомчих навчальних закладів МВС України та можливі шляхи їх подолання. Запропоновано формувати готовність та педагогічну компетентність у курсових офіцерів для виховної роботи з курсантами, на яких покладена організаторська та виховна робота.Документ Формування адекватної поведінки працівниками ОВС у ризиконебезпечних ситуаціях виконання оперативно-службових завдань : автореф. дис.(Харків, 2005) Чуносов, М. О.; Chunosov, M. O.; Чуносов, М. А.; Балабанова, Л. М. - науковий керівникУ дисертації розглянуті психологічні особливості формування адекватної поведінки працівників ОВС при виконанні оперативно-службових завдань у ризиконебезпечних ситуаціях. Теоретичний аналіз дозволив виділити етапи формування адекватної поведінки, які включають: оцінку наявної ситуації, програмування діяльності, ухвалення рішення та ініціацію програми дій. Експериментальне дослідження дозволило обґрунтувати чинники, що впливають на ефективність виконання оперативно-службових завдань працівником ОВС у ризиконебезпечних ситуаціях, і виявити стратегії формування адекватної поведінки. Показана залежність вибору стратегій формування поведінки від наявності чинників у різних поєднаннях. Результати дослідження впроваджені у практику професійної підготовки працівників ОВС до виконання оперативно- службових завдань у ризиконебезпечних ситуаціях.Документ Конфліктологія як інтегративна галузь наукових знань про конфлікти(Вісник Національного університету внутрішніх справ. - 2005. - Вип. 30. - С. 394-399, 2005) Антонов, Г. В.; Antonov, H. V.Висвітлено уявлення про конфлікти, що існують у конфліктологічних літературних джерелах. З’ясовано сучасні підходи до сутності конфліктів, визначено предмет науки про конфлікти (конфліктології). Зазначено, що педагогічний конфлікт як феномен реальної педагогічної дійсності повинен вивчатися, оцінюватися, сприйматися в практичній діяльності, у взаємозв’язку з дослідними зусиллями педагогів, психологів, соціологів, правознавців, фахівців з управління тощо. The concept of conflicts that exist in conflicting literary sources is covered. Contemporary approaches to the essence of conflict have been clarified, the subject of conflict science (conflictology) has been identified. It is stated that pedagogical conflict as a phenomenon of real pedagogical reality should to study, evaluate, perceive in practical activity, in connection with the research efforts of teachers, psychologists, sociologists, jurists, management specialists, etc. Освещены представления о конфликтах, которые существуют в конфликтологических литературных источниках. Выяснены современные подходы к сущности конфликтов, определен предмет науки о конфликтах (конфликтологии). Отмечено, что педагогический конфликт как феномен реальной педагогической действительности должен изучаться, оцениваться, восприниматься в практической деятельности, в взаимосвязи с опытными усилиями педагогов, психологов, социологов, правоведов, специалистов по управлению и тому подобное.Документ Соціальні уявлення як об’єкт психологічного дослідження в теоретичних схемах західної соціальної психології(Право і безпека. – 2005. – № 4/4. – С. 193-197, 2005) Романенко, О. В.; Romanenko, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0011-9290Розглядається проблема становлення поняття “соціальне уявлення” в теорії західної соціальної психології.Документ Педагогічний менеджмент у виховній системі вищих навчальних закладів МВС України(Проблеми сучасної педагогічної освіти. Серія : Педагогіка і психологія: зб. ст. -Ялта : РВВ РВУЗ КГУ, 2006. - Вип. 9. Ч. 1. – С. 136-140, 2006) Червоний, П. Д.; Chervonyi, P. D.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8172-7732В статті розглядаються шляхи підготовки курсових офіцерів до виховної роботи з курсантами з метою оптимізації виховної системи відомчих навчальних закладів МВС України. Запропоновано реалізувати андрагогічний підхід у підготовці курсових офіцерів для формування у них готовності до виховної роботи з курсантами та виховання інтелігентності курсантів.Документ Організаційно-психологічні питання професійної підготовки оперативних працівників для застосування гласних та негласних методів й заходів ОРД(Форум права. - 2006. - № 1. – С.89-107, 2006) Філіпенко, Н. Є.; Filipenko, N. Ye.Розглянуто аспекти використання психологічних знань для забезпечення виконання завдань цивільного судочинства, профілактики адміністративних правопорушень, їх застосування в законотворчому процесі та оперативно-розшуковій діяльності.Документ Виховання майбутніх правоохоронців у вищих навчальних закладах МВС України(Актуальні проблеми професійного становлення особистості сучасного юриста: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. (м. Суми, 16-17 трав. 2006 р.). – Суми : ЗАТ «ІСА-Інтерпапір», 2006. – С. 283-290, 2006) Червоний, П. Д.; Chervonyi, P. D.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8172-7732В статті розглядається доцільність підготовки керівників учбових курсів до виховної роботи з курсантами у вищих навчальних закладах МВС України з метою формування фахівця як справжнього інтелігента, високоморальної, відповідальної людини, професіонала та громадянина.Документ Особистість та професійна діяльність практичного психолога ОВС : автореф. дис.(Харків, 2007) Романенко, О. В.; Romanenko, O. V.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-0011-9290; Землянська, О. В. - науковий керівникУ дисертації вперше наведено дані емпіричного дослідження психологічних особливостей практичного психолога ОВС. Аналізується зміст уявлень стосовно діяльності практичного психолога працівниками основних підрозділів ОВС. Представлено аналіз наукових теоретичних концепцій та підходів до вивчення професійно важливих особистісних якостей психолога у вітчизняній та зарубіжній психології. Здійснено підбір комплексу методів для вивчення особистісних особливостей практичних психологів ОВС. Встановлено, що існують певні відмінності між особистими якостями практичних психологів ОВС та іншими представниками професії. Розроблено психограму практичного психолога ОВС, запропоновано систему активної підготовки практичного психолога ОВС.Документ Психология цвета: Теория и практика : монография(СПб. : Речь, 2007. - 204 с., 2007) Базыма, Б. А.; Bazyma, B. A.; Базима, Б. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1005-1920; Bazyma, B. O.В монографии освещаются различные аспекты взаимосвязи цвета и психики человека. Рассматривается история развития цветовой символики. Описывается психофизиологическое и психологическое воздействие цвета на человека. Анализируются факторы и механизмы цветовых предпочтений. Приводятся обширные данные об особенностях восприятия и отношение к цвету при шизофрении и других психических заболеваниях. Обсуждаются актуальные вопросы цветовой психодиагностики. Особое внимание уделяется цветовому тесту Люшера, как одной из наиболее распространенных методик цветовой психодиагностики.Документ Судово-психологічна експертиза неповнолітніх обвинувачуваних за агресивні злочини : автореф. дис.(Харків, 2008) Ярош, О. В.; Yarosh, O. V.; Землянська, О. В. - науковий керівникДисертація присвячена вивченню особливостей проведення судово–психологічної експертизи неповнолітніх обвинувачених у скоєнні агресивних злочинів. Розглянуто теоретичні й методологічні підходи до вивчення проблеми агресивної поведінки підлітків як у плані психологічного аналізу її структури, так і в плані психологічної характеристики властивого їй комплексу важливих особистісних якостей (Н.В.Алікіна, О.М. Бандурка, Л.М. Балабанова, П.Д. Беленчук, С.П. Бочарова, В.Л. Васильєв, А.І. Гуров, О.В. Землянська, М.А. Зубань, А.В Костицький, В.Є. Коновалова, В.Н. Кудрявцев, О.Р. Ратінов, В.В. Романов, А.В. Ромашко, О.Д. Сафін, О.В. Тімченко та ін.). Проаналізовані також основні чинники, які негативно впливають на формування особиcтості неповнолітнього. Це, перш за все, дефекти сімейного виховання, ті умови, в яких проходить первинна морально-правова соціалізація. Бездоглядність дітей, слабкий контроль або повна його відсутність, байдужість до дитячих проблем, формально-байдуже ставлення до неповнолітніх у школі, яке породжує у відповідь байдужість з боку дітей і ранній відхід від школи. Деформація особиcтості неповнолітніх зачіпає всі її структурні компоненти: емоційно-вольову, інтелектуальну, характерологічну сфери. Аналіз сучасних досліджень у галузі загальної та юридичної психології свідчить про високу наукову актуальність вирішення проблеми агресивної поведінки підлітків, зокрема судово–психологічної експертизи неповнолітніх обвинувачених у скоєнні агресивних злочинів. Агресивну поведінку підлітків слід розглядати як особливу форму поведінки, яку, в зв’язку із впливом ряду об’єктивних (соціальних) і суб’єктивних (психологічних) факторів необхідно враховувати при проведені судово–психологічної експертизи неповнолітніх обвинувачених у скоєнні агресивних злочинів.Документ Особливості формування конфліктологічної компетентності курсових офіцерів(Проблеми сучасності: культура, мистецтво, педагогіка : зб. наук. пр. – Харків-Луганськ : СтильІздат, 2008. – Вип. 11. – С. 303-313, 2008) Червоний, П. Д.; Chervonyi, P. D.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8172-7732В статті розглядається залежність конфліктологічної компетентності курсових офіцерів від їх особистісних якостей. Доведено, що особистісні якості курсових офіцерів впливають на виховну роботу з курсантами через спілкування. Визначено доцільність формувати готовність курсових офіцерів до виховної роботи з курсантами шляхом підвищення конфліктологічної компетентності за допомогою участі у тренінгах.