Адміністративне право та процес (Administrative Law and Procedure)
Постійне посилання на розділhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/107
Переглянути
Публікація Access to Justice within Administrative Proceedings of Ukraine: Modern Realities and European Experience(Cuestiones Políticas. – 2023. – Vol. 41, № 77. – P. 103-115, 2023) Krupchan, O.; Salmanova, O. Yu.; Салманова, О. Ю.; Makarenko, N.; Paskar, A.; Yatskovyna, V.; Olena SalmanovaThe purpose of the article was to analyze the availability of justice within the Ukrainian administrative judicial system, examining its specific features in terms of martial law and the possibilities of its improvement, due to the implementation of European standards in Ukrainian legislation. The research methods used were: monographic analysis, analysis and synthesis, systemic, generalization, forecasting, etc. It has been found that the principle of access to justice is manifested in the ability of a person to receive unimpeded judicial protection and to apply for judicial protection of one’s rights. It has been emphasized that the reform of the judicial procedure in the resolution of administrative disputes requires the earlier introduction of digital technologies and Artificial Intelligence technologies. This will help to ease the burden on the court system and judges, speed up the time of hearing court cases, reduce the costs of their storage and archiving, simplify the presentation of statements and evidence in court, etc. It is concluded that the implementation of the European standards of the administrative process will lead to ensuring the appropriate degree of access to justice in Ukraine and increase public confidence in the judiciary.Документ Administative procedure axiology(Visegrad journal on human rights. – 2019. – № 1 (Vol. 2). – P. 70-75, 2019) Маркова, О. О.; Markova, O. O.У статті автор дослідив аксіологію адміністративної процедури для українського суспільства та держави крізь призму цінностей: адміністративно-правових, політичних, соціальних та економічних. Україна, проголосивши себе демократичною, соціальною і правовою державою, взяла на себе зобов’язання створити для суспільства легітимний механізм реалізації громадянами своїх прав та інтересів у взаєминах із державою через адміністративну процедуру.Публікація Administrative and Legal Principles of the Digitization of Public Relations(Amazonia Investiga. – 2020. – Vol. 9, No 25. – P. 418-422, 2020) Salmanova, O. Y.; Салманова, О. Ю.; Popovich, E.; Попович, Є.; Nikitin, A.; Нікітін, А.; Tesliuk, I.; Теслюк, І.; Olena SalmanovaРозглянуто сучасний стан правового регулювання діджиталізації суспільних відносин в Україні, а також місце та особливості у ньому адміністративно-правових норм. Надано авторське визначення понять «діджиталізація» та «адміністративно-правове забезпечення» (по відношенню до інституту суспільних відносин, що розглядається). Визначено характерні особливості практичної реалізації діджиталізації (оцифрування) суспільних відносин та застосування заходів адміністративно-правового регулювання по відношенню до них.Документ Administrative and legal regulation of humanitarian aid under martial law(Tec Empresarial Journal. – 2023. – Vol. 18, № 2. – P. 2107-2117, 2023) Siadrysta, I. I.; Сядриста, І. І.; Yamnenko, T.; Kuzmenko, S.; Kobzar, O.; Nestor, N. V.З 2014 року гуманітарна допомога є одним із факторів забезпечення життєдіяльності мирного населення на сході України (Донецька та Луганська області). Проте з кінця лютого 2022 року гуманітарна допомога стала важливим елементом підтримки населення України, оскільки в умовах воєнного стану багато громадян опинились у вкрай вразливій економічній, соціальній та психологічній ситуації. З початком повномасштабного вторгнення Російської Федерації в Україну актуальною стала проблема надання гуманітарної допомоги, благодійних пожертвувань та безоплатної допомоги військовослужбовцям і цивільним особам, насамперед внутрішньо переміщеним особам. І українці, і міжнародна спільнота, волонтери, громадські організації та благодійні фонди об’єдналися, щоб допомогти Україні. Реагуючи на виклики, держава почала стрімко реструктуризувати та диверсифікувати існуючу систему надання гуманітарної допомоги, благодійних пожертвувань та безоплатної допомоги для забезпечення їх оперативної доставки нужденним. Громадськість активізувалася та об’єдналася у наданні допомоги як внутрішньо переміщеним особам, так і військовим частинам, що призвело до створення значної кількості благодійних організацій та активізації волонтерської діяльності. Водночас почастішали випадки кримінальних правопорушень при використанні гуманітарної допомоги та благодійних пожертвувань, зокрема шахрайства, нецільового використання допомоги, розтрати тощо.Документ Administrative-legal means and methods of protection of rights of whistleblowers(Visegrad journal on human rights. – 2019. – № 3 (Vol. 1). – P. 112-117, 2019) Kosytsia, O. O.; Косиця, О. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5781-780XРозкрито погляди науковців на поняття правових засобів та способів захисту прав і свобод людини і громадянина. Проаналізовано заходи захисту прав викривачів. Дано визначення адміністративно-правових способів та адміністративно-правових засобів захисту прав викривачів.Документ Analysis of the International Experience in Providing Administrative Services to the Population: What Relevance for its Enforcement in Ukraine?(DIXI. – 2021. – Vol. 23, № 2. – P. 1-14, 2021) Zadoia, I. I.; Denysyuk, S.; Tanko, A. V.; Танько, А. В.; Nedrya, K. M.It is a common interest and understanding that providing the population with administrative services is an important aspect for the proper functioning of every given society. There is no society without the proper ma-nagement of its local population. It is to this end that there is a need to examine the position of international law in seeing the administrative management of its population with emphasis in the Ukrainian government. The ob-jective of this article is: 1) to study international experience in providing administrative services; 2) to elaborate propositions for improving the processes related to the provision of administrative services to the population.The experience of foreign countries in the field of providing administrative services to the population (in parti-cular, the United States, Canada and Western Europe) has been analyzed. It has been emphasized that Ukraine needs to build its own system of administrative services, taking into account effective models of carrying out public administration in developed Western countries. It has been noted that the quality of administrative services to the representatives of different segments of the population is one of those criteria, which assists in assessing the effectiveness of the entire state system of the country. It has been emphasized that the service state institution, whose activity is to provide both public and private administrative and legal services, the example of which can be the above-mentioned service institution of the Ministry of Internal Affairs, is only part of the large-scale reform of the existing state legal mechanism in Ukraine that has to change the essence of the functioning of state agencies in this area. The emphasis has been placed on the fact that Ukrainian society, despite some of its own successes, still needs to take many positive steps in the development of the public administration sphere and in the field of providing administrative services to the population.Документ Areas for ensuring public safety and order at the regional level(Legal, Economic Science and Praxis. - 2021. - № 3. - P. 17-20, 2021) Herasymchuk , R. V.; Герасимчук, Р. В.Узагальнено теоретичні підходи щодо сутності та особливостей категорії «сфери забезпечення громадської безпеки і порядку на регіональному рівні». Проведено аналіз чинного законодавства, норми якого спрямовані на регулювання суспільних відносин, що виникають у сфері забезпечення громадської безпеки та порядку на регіональному рівні. Висвітлено та охарактеризовано основні напрями забезпечення громадської безпеки та порядку на регіональному рівні.Документ Classification of types of supervision (control) over the quality on providing educational services by higher educational institutions with specific learning conditions(Legal, Economic Science and Praxis. - 2022. - № 6. - P. 28-32, 2022) Yatsenko, F. P.; Яценко, Ф. П.Акцентовано на тому, що нагляд (контроль) за якістю надання освітніх послуг у вищих навчальних закладах, у тому числі з особливими умовами навчання, може бути внутрішнім і зовнішнім, виходячи зі змісту законодавчих норм. Внутрішній здійснюється у складі вищого навчального закладу структурними підрозділами та їх посадовими особами, уповноваженими на її здійснення. Зовнішній нагляд (контроль), у свою чергу поділяється на державний та громадський. Державний контроль, у свою чергу, також не є однорідним, відповідно до його диференціації до окремих видів, безпосередньо залежить від повноважень суб'єкта його реалізації. Проте зазначається, що така класифікація не є вичерпною.Документ Comparative legal analysis types of administrative procedure(Юридичний вісник. – 2020. - №6. – С. 29-37, 2020) Markova, O. O.; Маркова, О. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9970-0944У статті автор проводить порівняльне-правове дослідження видів адміністративної процедури, використовуючи досвід США, Франції та Польщі з метою формування концептуального огляду та системного підходу в питанні типології адміністративної процедури. Автор проводить моніторинг процедурного законодавства вищезазначених країн на предмет закріплення видів адміністративної процедури.Документ Complementary medicine: international experience of functioning and specific features of the application in Ukraine(Wiadomości Lekarskie. - 2019. - T. LXXII, nr 5, cz II. - Р. 1103-1107, 2019) Samilyk, L. O.; Maliarova, V. O.; Малярова, В. О.; Dzhafarova, O. V.; Джафарова, О. В.; Gudz, T. I.; Гудзь, Т. І.; Kovalchuk, V. B.У статті розглядаються проблеми функціонування комплементарної (альтернативної) медицини. Аналізуються основні тенденції її розвитку в деяких зарубіжних країнах і особливості її застосування в Україні.Документ Content and Features of Economic Activity as an Object of Administrative and Legal Regulation(Журнал східноєвропейського права. – 2015. – № 14. – С. 71–74, 2015) Muzychuk, O. M.; Музичук, О. М.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-8367-2504Визначено зміст і особливості господарської діяльності як об'єкта адміністративно-правового регулювання. Надано поняття господарської діяльності, проаналізовано особливості правового регулювання господарської діяльності.Документ Contents and specificity of principles of regulatory activities of Ukraine’s executive authorities in the field of environmental protection(Visegrad journal on human rights. – 2019. – № 6 (Vol. 3). – P. 96-101, 2019) Kazanchuk, I. D.; Казанчук, І. Д.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4269-2749Надано характеристику принципів нормотворчої діяльності органів виконавчої влади в Україні у сфері охорони навколишнього природного середовища з урахуванням наукових доктрин і положень адміністративного законодавства України. Проаналізовано наукові концепції, виокремлено принципи нормотворчої діяльності державних органів загальні і спеціальні. Розглянуто особливості їх застосування у природоохоронній сфері.Документ Definition, signs and types of administrative and procedural guarantees: Established views and the need for their modernization(DIXI. – 2021. – Vol. 23, № 2 (julio-diciembre). – P. 1-13, 2021) Shapoval, R. V.; Шаповал, Р. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5716-9291; Kolomoiets, T. O.; Коломоєць, Т. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0003-1101-8073; Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-6522-8020; Garayev, M. V. oglu; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9578-7859Метою даної статті є визначення сутності та змісту адміністративно-процесуальних гарантій. У зв’язку з цим необхідно вирішити такі завдання: Уточнити визначення адміністративно-процесуальних гарантій, охарактеризувати їх види, розкрити особливості адміністративно-процесуальних гарантій, визначити місце цього правового явища в загальному легальна система. Актуалізуються та розглядаються питання щодо теоретико-правового тлумачення, законодавчого визначення та безпосередньої реалізації адміністративно-процесуальних гарантій. Проаналізовано вплив адміністративно-процесуальних гарантій на рівень розвитку вітчизняної правової системи. Звертаємо увагу на те, що якість належного функціонування адміністративно-процесуальних гарантій безпосередньо залежить від розвитку державних інститутів конкретної країни, а також від рівня досконалості та ефективності всього державно-владного механізму, тобто державний лад. Враховуючи те, що сутність сучасних адміністративно-процесуальних гарантій передбачає належне закріплення прав, свобод і законних інтересів особи, виправдано, що ключову роль у цих процесах завжди відіграватиме рівень правосвідомості, а також рівень прозорості. і своєчасність. Наведено авторські визначення понять «адміністративно-процесуальні гарантії», «захист правових гарантій громадян» та «правосвідомість населення». Запропоновано до реалізації деякі характерні риси зарубіжних моделей адміністративно-правового регулювання.Документ Developing information technology law and legislation: analysis of international experience and possibilities of its application in Ukraine(Revista de Derecho. – 2021. – Vol. 10 (2). – P. 117-128, 2021) Aristova, I. V.; Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.; Koshikov, D. O.; Кошиков, Д. О.; Kaplya, O.Метою статті є зосередження уваги на актуальних проблемних питаннях, які існують у сфері правового регулювання вітчизняної сфери високих технологій, а також пошук шляхів їх ефективного вирішення.Публікація Ensuring national security in the conditions of martial law and state of emergency: theoretical and legal analysis of foreign experience(DIXI. – 2023. – Vol. 25, № 2. – P. 1-14, 2023) Gusarov, S. M.; Гусаров, С. М.; Vasylenko, V. M.; Василенко, В. М.; Nosach, A. V.; Носач, А. В.; Korobtsova, D. V.; Коробцова, Д. В.; Сергій Гусаров; Viktor Vasylenko; Коробцова Дар'яУ цій статті розглядаються та ґрунтовно аналізуються ключові елементи сучасного стану процесів національної безпеки в Україні. Також розглянуто шляхи можливого покращення стану забезпечення національної безпеки України в сучасних умовах активної дії режиму воєнного стану. Зазначається, що різні країни світу на власний розсуд схильні трактувати сутність та важливі елементи національної безпеки, які існують у сучасному світі. Крім того, країни мають різні можливості вжити реальних дій щодо реформування ситуації з національною безпекою. У статті акцентовано увагу на тому, що справді якісний та динамічний розвиток сфери належного забезпечення національної безпеки відбувається в державі лише тоді, коли вона знаходиться під загрозою (її державному суверенітету, територіальній цілісності чи іншим важливим інтересам). Приклад Ізраїлю, США та деяких інших країн не єдиний, де лише після виникнення тієї чи іншої небезпеки починають працювати на практиці механізми та інструменти її подолання. Також було наголошено на важливості досягнення Україною повноправного членства у військово-політичному альянсі НАТО. Адже цей військово-політичний альянс, який об’єднує близько трьох десятків суверенних держав, більшість з яких є справжніми ліберальними демократіями з реальним верховенством права та прозорою й ефективною державною системою, визнаний найкращим прикладом такого оборонного союзу в Україні. історії людства і є добрим об'єднанням близьких Україні за духом держав. Вказується, що після відбиття російського вторгнення Україна має зосередити всі зусилля на вступі до НАТО.Документ Essence and content of administrative and legal counteraction to illegal migration in Ukraine(Legal, Economic Science and Praxis. - 2023. - № 8. - P. 18-22, 2023) Sokolovskyi, A. S.; Соколовський, А. С.Наголошено, що адміністративно-правова протидія нелегальній міграції в Україні – це комплексний і багатогранний процес, який потребує постійного вдосконалення та адаптації до нових викликів. Адміністративно-правова протидія нелегальній міграції в Україні включає комплекс заходів, спрямованих на попередження, виявлення, припинення та ліквідацію нелегальної міграції на території країни. Це сукупність правових норм, адміністративних процедур і дії державних органів, спрямовані на захист національної безпеки, громадського порядку та дотримання міграційного законодавства. Зазначено, що до основних аспектів адміністративно-правової протидії нелегальній міграції в Україні належать: законодавча база, організаційні та контрольні заходи, співробітництво з іншими державами та міжнародними організаціями, застосування санкцій і відповідальності, а також запобіжних заходів. Встановлено, що адміністративно-правова протидія нелегальній міграції в Україні охоплює комплексні заходи, що базуються на різних аспектах, що дозволяє ефективно розглядати проблему та розробляти стратегії її подолання. Кожен із цих аспектів відіграє важливу роль у створенні цілісної системи протидії нелегальній міграції. Адміністративно-правова протидія нелегальній міграції є складовою частиною загальної системи безпеки і правопорядку в Україні. Вона спрямована на захист національних інтересів, забезпечення дотримання правового режиму на території держави та міжнародних зобов’язань України.Документ Foreign experience in protecting state sovereignty and territorial integrity and potentials of its application in Ukraine(Підприємництво, господарство і право. - 2022. - № 10. - С. 18-24, 2022) Berezhnoi, S. M.; Бережной, С. М.Узагальнено досвід захисту державного суверенітету та територіальної цілісності провідних країн Європи, зокрема Великобританії, Німеччини та Франції. Відзначено, що суттєвий вплив на розвиток законодавства цих країн має те, що вони є членами Європейського Союзу та Організації Об’єднаних Націй. Запропоновано власне бачення щодо можливих напрямів імплементації найбільш позитивного зарубіжного досвіду захисту державного суверенітету та територіальної цілісності у вітчизняних реаліях.Документ Foreign experience of administrative and legal support of citizens' rights by prosecutor's offices and possibilities of its use in Ukraine(AMAZONIA Investiga. – 2020. – Vol. 9, Issue 27. – P. 544-551, 2020) Yevdokimenko, S. V.; Naymova, A. O.; Наумова, А. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4273-8068; Yakymchuk, S. O.; Povydysh, V. V.Мета статті полягає в тому, щоб на підставі аналізу законодавства Франції, Італії, Німеччини, Великобританії та США обґрунтувати шляхи вдосконалення законодавства України у сфері забезпечення прав громадян органами прокуратури. Під час написанні статті застосовувалися такі методи, як порівняльно-правовий, системноструктурний, логіко-нормативний. Актуальність статті зумовлена тим, що оптимізація діяльності органів прокуратури не можлива без урахування зарубіжного досвіду. Особливого значення дане питання набуває в сфері забезпечення органами прокуратури прав і свобод людини. З огляду на це, здійснено аналіз законодавства Франції, Італії, Німеччини, Великобританії та США, що дало змогу сформулювати певні шляхи вдосконалення національного законодавства стосовно забезпечення прав громадян органами прокуратури. Визначено, що в зарубіжних країнах прокуратура володіє значно вужчими правами щодо забезпечення прав громадян. Аргументовано доцільним удосконалити адміністративний статус органів прокуратури, переглянути її функції, вимоги щодо рівня підготовки та законодавчо передбачити чіткий механізм реалізації функцій. За результатами дослідження авторами визначені можливі напрями використання позитивного зарубіжного досвіду адміністративно-правового забезпечення прав громадян органами прокуратури.Документ French approach to administrative act(Дніпровський науковий часопис публічного управління, психології, права. - 2022. - № 5. - С. 82-85, 2022) Markova, O. O.; Маркова, О. О.; ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9970-0944Проведено огляд французького законодавства: «Кодекс відносин між громадськістю та адміністрацією » (CRPA), прийнятий в 2016 роком і Закон« Про права громадян у їх відносинах з адміністрацією »від 12.04.2000 № 2000-321 на предмет закріплення положень про адміністративні актах в яких об’єктивується результат адміністративної процедури. Кодекс адміністративних процедур, був прийнятий у Франції в 2015 році після періоду «ізоляції» Франції всередині ЄС. Хоча «Кодекс відносин між громадськістю та адміністрацією» (CRPA) являє собою кодифікацію à droit constant, він ввів деякі важливі і новаторські принципи. Розглянуто види адміністративних актів, серед яких виділено: 1) припускаються рішення; 2) односторонні адміністративні акти; 3) адміністративні акти. Новий революційний принцип мовчазної згоди має на увазі впровадження принципу “silence de l’administration vaut acceptation” – мовчання адміністрації розглядається тепер як згоду або як безмовне прийняття адміністративного рішення. Даний принцип є однією з найважливіших новел Кодексу. Таким чином, ефект, досягнутий CRPA, полягав у тому, щоб інвертувати зв’язок між правилом і винятком. У зв’язку з цим частково можна говорити, що французьким законодавцем були почуті прохання прихильників принципу «мовчання означає визнання вимог». Звісно ж цілком логічним, що для будь-якого заявника навіть при існуючих обмеженнях більш сприятливим є отримання позитивного рішення, адже це запобігає звернення до суду зі сторони заявника. Французьке законодавство теж відрізняється рядом особливостей пов’язаних, в першу чергу, з наявністю такої форми як мовчазні рішення і односторонні адміністративні рішення.Документ Implementation of state policy in the field of economic security of the state: administrative and legal aspect(Journal of law and political sciences. – 2022. – Vol. 33, issue 2.– P. 370-382., 2022) Brusakova, O. V.; Брусакова, О. В.; Yefremov, A. O.; Єфремов, А. О.; Riazantseva, I. M.; Рязанцева, І. М.Метою дослідження визначено зміст поняття «адміністративно-правове регулювання» та його складові. Основний зміст. Основною метою адміністративно-правового регулювання економічної безпеки держави є забезпечення реалізації та захисту економічних прав, свобод і законних інтересів фізичних і юридичних осіб. Методологія. Огляд матеріалів і методик на основі аналізу документальних матеріалів для регулювання економічної безпеки держави. Висновки. За своєю сутністю адміністративно-правове регулювання економічної безпеки слід розглядати у двох аспектах: 1) як сукупність адміністративно-правових норм, що регулюють управлінські суспільні відносини у сфері економічної безпеки; 2) як системний організуючий вплив спеціально уповноважених державних органів на економічні і соціальні відносини за допомогою адміністративно-правових норм та інших правових засобів, насамперед адміністративного характеру, з метою їх охорони, поліпшення та створення належних умов для подальшого розвитку в контекст забезпечення національної безпеки України.