Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави психологічного та майнового характеру, що існують в реальному часі чи можуть виник- нути у майбутньому у зв’язку з виконанням такими поліцейськими службових обов’яз- ків, а також від протиправного перешкоджання або втручання у їх службову діяльність з боку керівного складу поліції, МВС України, прокуратури, окремих представників орга- нів державної влади та місцевого самоврядування, громадських, політичних та релігій- них об’єднань, або необґрунтованої дискредитації. У свою чергу «власну безпеку в орга- нах поліції» ми пропонуємо розглядати як комплексний режим захищеності органу (чи органів) поліції, а також кожного окремого поліцейського (їх близьких родичів і членів сім’ї, майна) від загроз деструктивного і дезорганізуючого впливу, що можуть зашко- дити їх ефективному функціонуванню у звичайних та нестандартних (надзвичайних) ситуаціях. Враховуючи викладене, перспективним напрямом наших подальших наукових розві- док стане характеристика загроз власної безпеки в органах поліції як сукупності умов і фак- торів, що створюють перешкоди для виконання ними покладених законодавством завдань. Список бібліографічних посилань 1. Лінник А.О. Кризи професійного становлення поліцейських. Юридична психологія. 2017. № 1 (20). С. 181-188. URL: https://psychped.naiau.kiev.ua/article/view/429/431 2. Про Національну поліцію: Закон України від 02 липня 2015 р. № № 580-VIII. URL : https://zakon.rada.gov.ua/laws/main/580-19 Одержано 10.11.2020 УДК 656.11 Ігор Володимирович ВЛАСЕНКО, кандидат технічних наук, доцент, доцент кафедри тактичної та спеціальної фізичної підготовки факультету №2 Харківського національного університету внутрішніх справ; Микола Олександрович КОТЕЛЮХ, кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри тактичної та спеціальної фізичної підготовки факультету №2 Харківського національного університету внутрішніх справ АНАЛІЗ ПРИЧИН ВИНИКНЕННЯ ДТП ЗА 2019 РІК Нажаль, у світі зберігається негативна тенденція зростання кількості дорожньо- транспортних пригод (ДТП) і велика кількість постраждалих в них. Як повідомив ВООЗ в 2019 році в світі зросла смертність через аварії на дорогах, за рік гине 1,35 млн осіб. У звіті за 2015 рік ВООЗ оприлюднило, що в результаті ДТП щорічно гинуло близько 1,25 млн осіб, а за даними 2013 року загиблих було 1.24 млн осіб. Аналіз причин травматизму на дорогах дозволяє встановити основні напрямки щодо зниження цього негативного явища. Загальносвітові тенденції результатів ДТП: − ДТП є основною причиною смерті для людей у віці від 15 до 29 років; − збільшується кількість автомобілів та кількість автомобілів на 1000 населення; − збільшення кількості ДТП за участі мотоциклістів та велосипедистів (мотоцик- лісти складають 23% від усіх загиблих на дорогах); − 49% загиблих на дорогах не є автомобілістами; − найбільша кількість ДТП та загиблих в них припадає на країни з невисоким рів- нем доходу (90% смертельних випадків в результаті ДТП); − транспортні засоби, що продаються в 80% всіх країн світу, не відповідають базо- вим стандартам безпеки. © Власенко І. В., 32 Котелюх М. О. 2020 Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави На дорогах України складається не однозначна картина. У 2019 році загальна кіль- кість ДТП на дорогах України сягнула 160675 випадків, з них 26052 ДТП з постражда- лими, в яких загинуло 3454 осіб, а 32736 було травмовано. З урахуванням тенденцій за останні роки, небезпека на дорогах України у 2019 році дещо збільшилася. Динаміка та тенденції у сфері безпеки дорожнього руху в Україні надані на рисунках 1 – 4. Проведений аналіз рівня небезпеки на дорогах України за 2019 рік вказує на появу негативних напрямків. Статистичний аналіз вказує на середньозважені закономірності щодо погіршення стану безпеки дорожнього руху в Україні. До найбільш суттєвих підсу- мків, проведеного аналізу, відноситься: 1. ДТП за участю пішоходів становить 33% від загальної кількості ДТП із загиблими та/або травмованими особами за 2019 рік. Кількість ДТП з постраждалими, скоєні з вини пішоходів збільшилася на 4.4.%, в яких з цієї причини травмованих стало на 9% більше. 2. Збільшилася на 7.6% кількість ДТП за участю дітей, загинуло на 6.8% більше ніж за попередній рік. Кількість ДТП з постраждалими, які скоєні з вини дітей також збільши- лась на 26.3%. З цієї причини загинуло та травмовано більше ніж торік на 16.7% та 21%. 3. Кількість ДТП з постраждалими, скоєні з вини водіїв також збільшилася на 13.7%. З цієї причини загинуло на 14.6%, а травмовано на 11.2% більше ніж торік. 4. На 1.5% збільшилася кількість ДТП на автодорогах державного значення, в яких травмовано на 3.3% більше ніж торік. 165000 27500 160000 27000 155000 26500 150000 26000 145000 25500 140000 25000 135000 24500 130000 24000 2015 2016 2017 2018 2019 2015 2016 2017 2018 2019 Рисунок 1. Кількість ДТП в Україні. Рисунок 2. Кількість ДТП с постраждалими. 35500 4000 3900 34500 3800 33500 3700 32500 3600 3500 31500 3400 30500 3300 2015 2016 2017 2018 2019 2015 2016 2017 2018 2019 Рисунок 3. Кількість постраждалих в ДТП. Рисунок 4. Кількість загиблих в ДТП. 5. У ДТП з постраждалими за причинами скоєння, з 34 причин збільшення відбу- лося у 22 пунктах. 6. Відбулось збільшення на 19.3% кількості ДТП з постраждалими, скоєні за умов незадовільного стану вулиць. 7. На 10% знизилася кількість ДТП з постраждалими, скоєні за умов незадовіль- ного стану доріг але кількість травмованих в них зросла на 16.2%. Збільшення кількості ДТП відбулося по усіх регіонах України. Найгірші показники з виникненням дорожньо-транспортних пригод з постраждалими по регіонах мають Лу- ганська, Івано-Франківська, Тернопільська, Волинська та Миколаївська області. 33 Сучасні проблеми правового, економічного та соціального розвитку держави Аналіз основних причин виникнення ДТП в Україні за 2019 рік вказує на наступні тенденції та підсумки. Найпоширеніші види ДТП: зіткнення (63%), наїзд на транспортний засіб, що стоїть (15%), наїзд на перешкоду (12%), що загалом складає 90% від усіх ДТП. Основні причини ДТП із потерпілими: перевищення безпечної швидкості руху – 8761 автопригод (34% від усіх ДТП із потерпілими); порушення правил маневрування – 5676 (22%); порушення правил проїзду перехресть – 2132 (8%); недотримання дистанції – 1967 (8%); порушення правил проїзду пішохідних переходів 1673 (6%). Після проведеного аналізу стану безпеки дорожнього руху в Україні у 2019 році, нами були визначені основні напрямки подолання негативних тенденцій. До першоче- ргових для вирішення напрямків відносяться: − забезпечення безпеки на дорогах національного значення; − зниження рівня травматизму дітей на дорогах; − зниження рівня травматизму серед мотоциклістів та велосипедистів; − зменшення кількості учасників дорожнього руху, які знаходяться у стані алкого- льного або наркотичного сп’яніння; − поліпшення стан доріг та дорожньої інфраструктури; − вивчення правил дорожнього руху усіма учасникам на постійній основі; − удосконалення роботи патрульної поліції. Стратегія підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року передбачала зниження всіх показників небезпеки та покращення рівня безпеки на дорогах. Результат проведеного аналізу вказує на необхідність корегування цієї страте- гії. Законодавче та нормативне забезпечення національної політики у галузі безпеки до- рожнього руху потребує удосконалення з урахуванням визначених нами тенденцій. Особливу роль в забезпеченні безпеки дорожнього руху в Україні відіграє Націона- льна поліція. Погіршення у цій сфері вказує на появу негативних тенденцій у роботі, на- самперед, патрульної поліції. Зв'язок погіршення стану безпеки дорожнього руху та по- рядку і способів несення патрульної поліції потребує подальшого дослідження. Одержано 23.10.2020 УДК 351.74(477):005.963.1 Андрій Васильович ВОЙЦЕХОВСЬКИЙ, кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри конституційного і міжнародного права факультету №4 Харківського національного університету внутрішніх справ; Віталій Олегович НАЙДА, слухач магістратури 1 курсу факультету № 1 Харківського національного університету внутрішніх справ НОВІТНІ АСПЕКТИ ДІЯЛЬНОСТІ ПОЛІЦІЇ В УМОВАХ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ Реформування основ діяльності правоохоронних органів лежить в основі європей- ської інтеграції. Новітнім аспектом діяльності поліції в умовах європейської інтеграції є взаємодія з громадськістю, яка останнім часом розглядається не лише як завдання чи функція полі- ції, а як фундаментальна концепція (стратегія), своєрідна філософія поліцейської діяль- ності у демократичному суспільстві. У ході євроінтеграції стратегія «community policing» активно впроваджується у діяльність Національної поліції України, у тому числі за © Войцеховський А. В., 34 Найда В. О. 2020