Освіта. Педагогіка (Education. Pedagogy)No Descriptionhttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/922024-03-28T19:47:58Z2024-03-28T19:47:58Z6221Вплив технологій онлайн-навчання на сприйняття здобувачами академічної недоброчесностіДовгополова, Г. Г.Dovhopolova, H. H.Барабаш, В. А.Barabash, V. A.Білявська, В. С.Biliavska, V. S.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/203642024-03-20T00:00:40Z2023-01-01T00:00:00Zdc.title: Вплив технологій онлайн-навчання на сприйняття здобувачами академічної недоброчесності
dc.contributor.author: Довгополова, Г. Г.; Dovhopolova, H. H.; Барабаш, В. А.; Barabash, V. A.; Білявська, В. С.; Biliavska, V. S.
dc.description.abstract: Зазначено, що інформаційно-комунікаційні технології відкрили нові можливості для навчання, але, на жаль, і для
списування. Запропоновано переглянути освітні підходи, спрямовані на зменшення академічної недоброчесності, і розглянути різні форми академічної недбалості, різні типи освітніх інструментів і різноманітне ставлення до неетичної поведінки як ключових компонентів розвитку освіти.; It is noted that information and communication technologies have opened up new opportunities for learning, but, unfortunately, for writing off It is proposed to review educational approaches aimed at reducing academic dishonesty and consider different forms of academic negligence, different types of educational tools and different attitudes towards unethical behavior as key components of education development.; Отмечено, что информационно-коммуникационные технологии открыли новые возможности для обучения, но, к сожалению, и для списывание. Предложено пересмотреть образовательные подходы, направленные на уменьшение академического неблагочестия, и рассмотреть разные формы академической халатности, разные типы образовательных инструментов и разнообразное отношение к неэтичному поведению как ключевых компонентов развития образования.
2023-01-01T00:00:00ZРоль профорієнтаційних центрів у формуванні мовленнєвої культури старшокласниківБудянська, В. А.Budianska, V. A.Мариківська, Г. А.Marykivska, H. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/203392024-03-18T00:00:29Z2024-01-01T00:00:00Zdc.title: Роль профорієнтаційних центрів у формуванні мовленнєвої культури старшокласників
dc.contributor.author: Будянська, В. А.; Budianska, V. A.; Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.
dc.description.abstract: Зазначено, що мовленнєва культура – це інтегративна особистісна якість, що відбиває спроможність людини здійснювати ефективну мовленнєву діяльність на основі врахування поставленої мети й наявної мовленнєвої ситуації, а також норм літературної мови. Доведено доцільність формування мовленнєвої культури
старшокласників у профорієнтаційних центрах закладів вищої освіти.; It is noted that speech culture is an integrative personal quality that reflects a person's ability to perform effective speech activity based on taking into account the set goal and the existing speech situation, as well as the norms of the literary language. The expediency of the formation of speech culture has been proven
high school students in career guidance centers of higher education institutions.; Отмечено, что речевая культура – это интегративное личностное качество, отражающее способность человека осуществлять эффективную речевую деятельность на основе учета поставленных целей и существующей речевой ситуации, а также норм литературного языка. Доказана целесообразность формирования речевой культуры старшеклассников в профориентационных центрах заведений высшего образования.
2024-01-01T00:00:00ZРозвиток навичок раціонального читання студентів як умова формування їхньої професійно-комунікативної компетентностіМариківська, Г. А.Marykivska, H. A.Лавінда, С. Д.Lavinda, S. D.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202862024-03-13T00:01:39Z2019-01-01T00:00:00Zdc.title: Розвиток навичок раціонального читання студентів як умова формування їхньої професійно-комунікативної компетентності
dc.contributor.author: Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.; Лавінда, С. Д.; Lavinda, S. D.
dc.description.abstract: Відзначено, що формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх фахівців, зокрема фахівців з будівництва та цивільної інженерії, передбачає якісну мовну підготовку, в основі якої лежить розвиток мовленнєвих умінь: уміння читати, слухати, писати і говорити.; It was noted that the formation of professional and communicative competence of future specialists, in particular specialists in construction and civil engineering, requires high-quality language training, which is based on the development of speech skills: the ability to read, listen, write and speak.; Отмечено, что формирование профессионально-коммуникативной компетентности будущих специалистов, в частности, специалистов по строительству и гражданской инженерии, предполагает качественную языковую подготовку, в основе которой лежит развитие речевых умений: умение читать, слушать, писать и говорить.
2019-01-01T00:00:00ZФормування мовленнєвої культури майбутніх діячів мистецтвБудянська, В. А.Budianska, V. A.Мариківська, Г. А.Marykivska, H. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202852024-03-13T00:00:54Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Формування мовленнєвої культури майбутніх діячів мистецтв
dc.contributor.author: Будянська, В. А.; Budianska, V. A.; Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.
dc.description.abstract: Дана стаття присвячена проблемі застосування лінгвістичних ігор на заняттях з української мови професійного спрямування в процесі підготовки майбутніх діячів мистецтв. Доведено доцільність застосування лінгвістичних ігор на заняттях з української мови. Розкрито сутність термінів мовленнєвої культури; зроблено аналіз методу «лінгвістична гра»; надано приклади використання лінгвістичних ігор. Перспективним напрямом дослідження є розробка системи лінгвістичних ігор, які можна застосовувати в процесі підготовки спеціалістів будь-яких спеціальностей, зокрема під час підготовки майбутніх фахівців мистецтв.; Tendencies to the globalization of modern society, the importance of harmonious
international cooperation determines the need for the education system of Ukraine related to
highly educated cultural citizens capable of effective communicative interaction. The
achievement of such interaction is facilitated by the use of linguistic games in classes in
higher education institutions. The provided article is devoted to the problem of using linguistic games in
professional Ukrainian language classes in the process of training future artists.
The purpose of the article is to prove the feasibility of using linguistic games in
Ukrainian language classes for professional purposes in the process of training future artists.
The objectives of the study: 1) to prove the relevance of this problem; 2) to reveal the
essence of the terms “speech culture”, “language competence”, “linguistic competence”; 3) to
analyze the method of “linguistic game”; 4) to show examples of the use of linguistic games in
the process of training future artists; 5) to conclude about the appropriateness of the use of
linguistic games in the training of future artists; 6) to determine the priority areas of this study.
To implement the tasks, the following theoretical research methods were used:
analysis, synthesis, systematization, comparison, generalization of psychological and
pedagogical, methodological sources.
An effective means of forming speech culture, in particular linguistic and language
competences of students, is the performance of a special set of speech exercises and tasks.
We consider it necessary to use receptive, productive exercises in classes. These exercises
should be offered by the teacher in a certain set, which provides an order of increasing
complexity of tasks, the relationship with different types of speech activity. It is expediently
enough to add another type of exercises - creative exercises that help students show
creativity as the ability to be creative, the ability to make non-standard decisions and create
fundamentally new ideas. A perspective area of this study is the development of a system of linguistic games
that can be used in classes in the Ukrainian language of professional orientation in the
training of specialists in any field, in particular in future artists training.; Данная статья посвящена проблеме применения лингвистических игр на занятиях по украинскому языку профессионального направления в процессе подготовки будущих деятелей искусств. Доведена целесообразность применения лингвистических игр на занятиях по украинскому языку. Раскрыта сущность терминов речевой культуры; сделан анализ метода «лингвистическая игра»; предоставлены примеры
использования лингвистических игр. Перспективным направлением исследования является разработка системы лингвистических игр, которые можно применять в процессе подготовки специалистов любых специальностей, в частности при подготовке будущих специалистов искусств.
2020-01-01T00:00:00ZУдосконалення мовленнєвої підготовки майбутніх абітурієнтів у системі позашкільної освітиМариківська, Г. А.Marykivska, H. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202842024-03-13T00:01:38Z2021-01-01T00:00:00Zdc.title: Удосконалення мовленнєвої підготовки майбутніх абітурієнтів у системі позашкільної освіти
dc.contributor.author: Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.
dc.description.abstract: Обґрунтовано шляхи мовленнєвої підготовки абітурієнтів на підготовчих курсах закладів вищої освіти. Підкреслено, що мовленнєва підготовка майбутніх абітурієнтів на підготовчих курсах має передбачати залучення їх до виконання різних мовленнєвих вправ з метою забезпечення осмислення ними основних мовних
норм та мовленнєвих правил, засвоєння знань про функціональні стилі літературного мовлення, усвідомлення взаємозв‘язків усіх складових системи мови, структури мовлення та невербальних структур.; The ways of speech preparation of applicants at preparatory courses of higher education institutions are substantiated. It is emphasized that the speech training of future entrants to the preparatory courses of higher education institutions should involve their involvement in performing various speech exercises in order to ensure their understanding of the main language norms and speech rules, assimilation of knowledge about the functional styles of literary speech, awareness of the interrelationships of all components of the language system, speech structure and non-verbal structures.; Обоснованы пути речевой подготовки абитуриентов на подготовительных курсах учреждениях высшего образования. Подчеркнуто, что речевая подготовка будущих абитуриентов на подготовительных курсах должна предусматривать привлечение их к выполнению различных речевых упражнений с целью обеспечения осмысления ими основных языковых норм и речевых правил, усвоение знаний о функциональных стилях литературной речи, осознание взаимосвязей всех составляющих системы языка, структуры речи и невербальных структур.
2021-01-01T00:00:00ZКультурологічний підхід як теоретико-методологічна основа формування мовленнєвої культури студентівМариківська, Г. А.Marykivska, H. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202832024-03-13T00:01:07Z2021-01-01T00:00:00Zdc.title: Культурологічний підхід як теоретико-методологічна основа формування мовленнєвої культури студентів
dc.contributor.author: Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.
dc.description.abstract: Проаналізовано культурологічний підхід як теоретико-методологічну основу формування мовленнєвої культури студентів. Наголошено, що важливість використання культурологічного підходу як методологічної бази дослідження обраної проблеми зумовило стратегією гуманізації процесу виховання учнів, яка передбачає формування їх як суб’єктів і носіїв сучасної культури. Крім того, проведення наукового пошуку з позиції окресленого підходу забезпечує сприйняття мовленнєвої культури як важливого складника духовної культури окремої особистості й людства загалом.; The cultural approach as a theoretical and methodological basis for the formation of students' speech culture is analyzed. It is emphasized that the importance of using the cultural approach as a methodological basis for the research of the selected problem was determined by the strategy of humanizing the process of educating students, which involves their formation as subjects and bearers of modern culture. In addition, conducting scientific research from the position of the outlined approach ensures the perception of speech culture as an important component of the spiritual culture of an individual and humanity in general.; Проанализирован культурологический подход как теоретико-методологическая основа формирования речевой культуры студентов. Отмечено, что важность использования культурологического подхода как методологической базы исследования выбранной проблемы обусловила стратегию гуманизации процесса воспитания учащихся, которая предполагает формирование их как субъектов и носителей современной культуры. Кроме того, проведение научного поиска с позиции обозначенного подхода обеспечивает восприятие речевой культуры как важной составляющей духовной культуры отдельной личности и человечества в целом.
2021-01-01T00:00:00ZФормування культури ділового спілкування як умова підготовки майбутніх правоохоронцівМариківська, Г. А.Marykivska, H. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202822024-03-12T00:00:25Z2022-01-01T00:00:00Zdc.title: Формування культури ділового спілкування як умова підготовки майбутніх правоохоронців
dc.contributor.author: Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.
dc.description.abstract: Доведено доцільність використання інтерактивних методів для навчання культури ділового спілкування в процесі підготовки майбутніх правоохоронців. Проблема професіоналізму правозахисників має велике
значення як для охорони закону, так і для існування й розвитку суспільства загалом. Навчити майбутніх правоохоронців спілкуванню, зокрема діловому спілкуванню, – першочергове завдання викладачів.; The expediency of using interactive methods for teaching the culture of business communication in the process of training future law enforcement officers has been proven. The problem of professionalism of human rights defenders is big significance both for the protection of the law and for the existence and development of society in general. Teaching future law enforcement officers communication, in particular business communication, is the primary task of teachers.; Доказана целесообразность использования интерактивных методов обучения культуры делового общения в процессе подготовки будущих правоохранителей. Проблема профессионализма правозащитников имеет большое значение как для охраны закона, так и для существования и развития общества в целом. Научить будущих правоохранителей общению, в частности деловому общению, – первоочередная задача преподавателей.
2022-01-01T00:00:00ZФормування змістового компоненту культури ділового спілкування майбутніх менеджерів освітиБудянська, В. А.Budianska, V. A.Мариківська, Г. А.Marykivska, H. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202812024-03-12T00:00:57Z2020-01-01T00:00:00Zdc.title: Формування змістового компоненту культури ділового спілкування майбутніх менеджерів освіти
dc.contributor.author: Будянська, В. А.; Budianska, V. A.; Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.
dc.description.abstract: Розглянуто процес формування змістового компоненту культури ділового спілкування майбутніх менеджерів освіти. Проаналізовано поняття «ділове спілкування», «культура ділового спілкування», «компоненти
культури ділового спілкування», «змістовий компонент культури ділового спілкування»; «знання», «уміння», «навички». З метою формування змістового критерію культури ділового спілкування майбутніх менеджерів освіти доцільно застосовувати мовні вправи різного рівня складності, мовленнєві вправи, творчі завдання.; The competitiveness of future education managers depends not only on the quality of
their mastery of modern economic knowledge, the ability to think and act in a categorical market
economy, but also largely on the level of their culture, which in the new paradigm is understood
as mastering the culture of communication, among the components of which an important
place is occupied by the culture of business communication. The purpose of the article is to show the process
of forming the semantic component of the culture of business communication of future education
managers. The objectives of the article are as follows: 1) to analyze the concepts of “business
communication”, “culture of business communication”, “components of the culture of
business communication”, “semantic component of the culture of business communication”;
“кnowledge”, “competence”, “skills”; 2) to analyze and provide examples of different
types of work (language exercises of different levels of complexity, speech exercises, creative
tasks) used in modern Ukrainian language classes in the process of training future
education managers; 3) show the organization of independent work of students in order to form a
meaningful component of the culture of business communication of future education managers.
Analysis of psychological and pedagogical literature and own teaching experience allowed
to distinguish three criteria for the formation of a culture of business communication: motivational,
semantic and reflective. The motivational criterion is based on the motives of the individual,
in particular the motives for the professional activity of the future education manager and
his sociability. The semantic criterion takes into account the level of formation of knowledge,
skills, competence of business communication culture and the level of formation of skills,
abilities of business Internet communication. Reflexive criterion reflects the ability of students
to reflect, analyze, evaluate, self-assess, selfcontrol, forecast, monitor the process of business
communication. In order to form a semantic criterion of the culture of business communication
of future education managers, it is advisable to use language exercises of different levels of
complexity, speech exercises, creative tasks.; Рассмотрен процесс формирования содержательного компонента культуры делового общения будущих менеджеров образования. Проанализированы понятия «деловое общение», «культура делового общения», «компоненты культуры делового общения», «содержательный компонент культуры делового общения»; "знание", "умение", "навыки". В целях формирования содержательного критерия культуры делового общения будущих менеджеров образования целесообразно применять языковые упражнения разной степени сложности, речевые упражнения, творческие задачи.
2020-01-01T00:00:00ZФормування красномовності майбутніх правозахисників на заняттях з української мови в закладі вищої освітиМариківська, Г. А.Marykivska, H. A.Будянська, В. А.Budianska, V. A.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/202802024-03-12T00:00:56Z2024-01-01T00:00:00Zdc.title: Формування красномовності майбутніх правозахисників на заняттях з української мови в закладі вищої освіти
dc.contributor.author: Мариківська, Г. А.; Marykivska, H. A.; Будянська, В. А.; Budianska, V. A.
dc.description.abstract: Окреслено шляхи формування риторичної майстерності майбутніх правозахисників на заняттях з української
мови професійного спрямування. Важливе місце в роботі, спрямованій на оволодіння студентами красномовністю, має бути відведено організації спеціальних практикумів, тренінгів, які сприятимуть засвоєнню риторичних знань на практиці. Зокрема студенти мають залучатися до виконання вправ різного типу, спрямованих на оволодіння технікою мовлення. Одним із шляхів формування красномовності студентів є використання мовленнєвих ситуацій. Під мовленнєвими ситуаціями розуміємо сукупність спеціально створених зовнішніх обставин, що спонукають здобувачів вищої освіти до спілкування та створюють певні відносини між ними. Такі ситуації дають їм можливість на практиці відпрацювати дотримання загальноприйнятих норм комунікативної поведінки та побудови мовленнєвого процесу. Ефективним засобом формування красномовності є виконання спеціальних мовленнєвих вправ та завдань. Значний вплив на розвиток красномовності
студентів має також проведення різноманітних виховних заходів, які вимагають від кожного учасника демонстрації мовленнєвих знань та вмінь. Для активізації розвитку в студентів красномовності викладачі мають залучати їх до
виконання індивідуальних навчально-дослідних проєктів на різну тематику.; Rhetoric is the science of methods of persuasion and effective forms of influence on the audience,
taking into account its characteristics. And since the profession of human rights defenders involves
participation in court debates, it is important for their ability to persuade and argue in court to possess
rhetorical skills, not to treat this as a secondary problem. Rhetorical skills, speech culture in the
professional activity of a human rights defender are the main tools with which this activity is carried out.
Only a human rights defender who knows how to correctly perceive and professionally explain laws,
influence society, opponents, jurors, listeners and can achieve success in his professional activity.
The purpose of the article is to outline the ways of forming the rhetorical skills of future human rights
defenders in professional Ukrainian language classes. In order to encourage students to constantly
practice eloquence, teachers in the process of pedagogical interaction should pay considerable
attention to revealing the essence of the very concept of eloquence and its role in the life of a
modern person, the history of the development of oratory in the modern society. For this purpose,
students can be offered mini-lectures, discussions, and conversations. An important part of this work aimed at students’ mastery of eloquence should be given to the organization of special practicums and trainings
that will promote the assimilation of rhetorical knowledge in practice. In particular, students
should be involved in various types of exercises aimed at mastering speech techniques.
One of the ways of forming students’ eloquence is the use of speech situations. By speech situations, we mean a set of specially created external circumstances that encourage students of higher
education to communicate and create certain relationships between them. Such situations give
them the opportunity to work out in practice the observance of generally accepted norms of communicative behavior and the construction of the speech process. An effective means of forming eloquence is the
performance of special speech exercises and tasks. Conducting various educational activities that
require each participant to demonstrate speaking knowledge and skills also has a significant impact
on the development of students’ eloquence. To activate the development of eloquence in students, teachers should involve them in the implementation of individual educational and research projects on various topics.; Обозначены пути формирования риторического мастерства будущих правозащитников на занятиях по украинскому языку профессионального направления. Важное место в работе, направленной на овладение студентами красноречия, должно быть отведено организации специальных практикумов, тренингов, способствующих усвоению риторических знаний на практике. В частности, студенты должны привлекаться к выполнению упражнений разного типа, направленных на овладение техникой речи. Одним из путей формирования красноречия студентов является использование речевых ситуаций. Для активизации развития у студентов красноречия преподаватели должны вовлекать их в выполнение индивидуальных учебно-исследовательских проектов на разную тематику.
2024-01-01T00:00:00ZДеякі аспекти формування професійної компетентності майбутнього фахівця в едукаційному середовищі закладу вищої освіти у кризових умовахЖовтоніжко, І. М.Zhovtonizhko, I. M.Марченко, О. Г.Marchenko, O. H.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/201722024-03-03T00:01:38Z2024-01-01T00:00:00Zdc.title: Деякі аспекти формування професійної компетентності майбутнього фахівця в едукаційному середовищі закладу вищої освіти у кризових умовах
dc.contributor.author: Жовтоніжко, І. М.; Zhovtonizhko, I. M.; Марченко, О. Г.; Marchenko, O. H.
dc.description.abstract: У статті доведено актуальність компетентнісного підходу до професійної підготовки фахівців у закладах вищої освіти. Професійну компетентність фахівця визначено як соціально-професійний феномен, основою якого є фахові знання, засвоєні способи дій, уміння, навички, професійно важливі особистісні якості та корпоративні цінності, які забезпечують готовність до майбутньої професійної діяльності, дозволяють швидко адаптуватися до певних умов, бути відповідальним, ініціативним, прагнути до вдосконалення, самореалізації, здорового способу життя. З’ясовано, що професійна компетентність є основою фахового та кар’єрного зростання випускника закладу вищої освіти, досягнення ним професійно значущих і життєвих цілей. Рівень сформованості професійної компетентності фахівця визначає його кваліфікацію, якість організації праці, адекватність оцінки її результатів.; The article proves the relevance of the competence approach to the
professional training of specialists in higher education institutions. The professional
competence of a specialist is defined as a socio-professional phenomenon, the basis
of which is professional knowledge, learned ways of acting, abilities, skills,
professionally important personal qualities and corporate values, which ensure
readiness for future professional activity, allow you to quickly adapt to certain
conditions, be responsible, proactive, striving for improvement, self-realization, a
healthy lifestyle. It was found that professional competence is the basis of the
professional and career growth of a higher education institution graduate, his
achievement of professionally significant and life goals. The level of formation of
the specialist's professional competence determines his qualification, the quality of
work organization, and the adequacy of the evaluation of its results. The pedagogical principles of professional competence formation are the
well-known principles of modern industrial training: systematicity, integrability,
differentiation, universality, unity of socialization and professionalization of the
individual, modularity, professional periodization, stagedness, democratization,
humanization, intensification, professional mobility, stability and dynamism.
It has been established that the educational environment of a higher education
institution is the basis for the formation of a specialist's professional competence as
a source of regular, organized influences on the subjects of the educational process
due to the action of various material and non-material factors. In the structure of the
educational environment, polysubject, corporate-value, content-didactic, organizationalactivity, spatial-subject subsystems and their differentiated influence on the
professional competence formation are distinguished.
It has been found that the framework of professional competence is formed in
the institution of higher education, around which special (professional and
technological) competences are crystallized in the process of activity according to
the chosen profile. It is considered how in the crisis conditions of a full-scale
invasion, the effective formation of professional competence of future specialists
can be ensured through distance and mixed learning in on-line and off-line modes.; В статье подтверждена актуальность компетентностного подхода к профессиональной подготовке специалистов в учреждениях высшего образования. Профессиональная компетентность специалиста определена как социально-профессиональный феномен, основой которого являются профессиональные знания, усвоенные способы действий, умения, навыки, профессионально важные личностные качества и корпоративные ценности, обеспечивающие готовность к будущей профессиональной деятельности, позволяющие быстро адаптироваться к определенным условиям, быть инициативным, стремиться к совершенствованию, самореализации, здоровому образу жизни. Выяснено, что профессиональная компетентность является основой профессионального и карьерного роста выпускника высшего образования, достижения им профессионально значимых и жизненных целей. Уровень сформированности профессиональной компетентности специалиста определяет его квалификацию, качество организации труда, адекватность оценки его результатов.
2024-01-01T00:00:00Z