Garnyk, L. P.Гарник, Л. П.Snihurova, I. I.Снігурова, І. І.Danchenko, I. O.Данченко, І. О.2023-10-122023-10-122023Garnyk, L. P. Theoretical and practical aspects of conducting research on integration processes and intercultural communication within educational space / Garnyk Liudmyla Petrivna, Snihurova Irina Ivanivna, Danchenko Irina Oleksiivna // Наукові інновації та передові технології. - 2023. - № 1(15). - С. 288-306. - DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-1(15)-288-306.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/18537Багатопланова агресія Російської Федерації та спроби окупації українських територій спричинили хвилі масової міграції населення зі Сходу та Півдня України до її західних регіонів або до Європейського Союзу, де вимушені біженці отримали тимчасові притулки та сприятливі умови для проживання, а також психологічну та медичну допомогу, пропозиції щодо працевлаштування та можливості продовження навчання в закладах початкової, середньої, професійної та вищої освіти. Переважна більшість викладачів і співробітників європейських навчальних закладів, куди були направлені продовжувати навчання тисячі українців, змушені були знайти рішення щодо пошуку такого формату роботи з новими студентами, який би спростив їх інтеграцію в нове соціокультурне середовище. або навіть сприяти більш успішному засвоєнню ними нового навчального матеріалу. Надзвичайна потреба в практичних рекомендаціях щодо організації навчально-виховного процесу в змішаних групах, де разом навчаються європейці та українці (іноземці), ініціює розробку методик комплексної діагностики відповідальності учасників навчального процесу за толерантне конструктивне міжкультурне спілкування та їх інтеграцію в соціокультурний простір України.Multidimensional aggression of Russian Federation and attempts of occupying Ukrainian territories caused waves of mass migration of population from Eastern and Southern Ukraine to its Western regions or to European Union, where forced refugees have got temporary shelters and favorable conditions for accommodation, also psychological and medical assistance, employment proposals and possibility to continue education into primary, secondary, professional and higher education institutions. The vast majority of teachers and staff members of European educational institutions, where thousands of Ukrainians were sent to continue their studies, had to find solution for issue of finding such a format of work with new students that would simplify their integration into the new sociocultural environment or even facilitate for them more successful assimilation of new learning material. Essential need in practical recommendations for organization of educational process in mixed groups, where Europeans and Ukrainians (foreigners) study together, initiates development of methods on complex diagnostics of educational process participants responsibility for tolerant constructive intercultural communication and their integration into socio-cultural space of new educational institution. Given comprehensive diagnostic technique must meet the following criteria:collection and analysis of information can also be carried out in an interactive and remote mode; methods of data collection and analysis allow to reach the largest (multicultural) audience of respondents and quickly process the results using software; selected data collection methods should contain clearly formed questions that can be translated into other languages without loss of content; obtained diagnostic results can be used both for working with small groups and for developing a program of special measures for pedagogical and socio-psychological support of certain category of foreign students studying in mixed groups. Considering the specifics of main research issues, it was proposed build research methodology using following techniques: diagnostics of general communicative tolerance (V. Boyko); tolerance Index express test (G. Soldatova); types of ethnic self-awareness (G. Soldatova, S. Ryzhova); determination of sociocultural identity (OSKI); scale of a social distance (scale of Еmory Bogardus) (version of L. Pochebut); determination of vital values (MUST-TEST) (P. Ivanov, E. Kolobova), as well as determining the state of adaptation of the individual to the new sociocultural and/or linguistic environment of L. Jankowski. Also article provides an overview of key theoretical foundations and practical aspects of planning and conducting psychosocial research on integration processes and intercultural communication within educational space.enadaptation of foreignerscross-cultural communicationmethodology of sociocultural researchpsycho-social rehabilitation of refugeessocial distanceintegrative pedagogyMuslim diasporas of Kharkiv cityUkraineадаптація іноземцівміжкультурне спілкуванняпсихосоціальна реабілітація біженцівсоціальна дистанціяінтегративна педагогікамусульманські діаспори міста Харковаадаптация иностранцевмежкультурное общениеметодология социокультурных исследованийпсихосоциальная реабилитация беженцевсоциальная дистанцияинтегративная педагогикамусульманские диаспоры города ХарьковаУкраїнаTeoretical and practical aspects of conducting research on integration processes and intercultural communication within educational spaceТеоретичні та практичні аспекти проведення досліджень інтеграційних процесів і міжкультурної комунікації в освітньому просторіArticlehttps://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-1(15)-288-306https://orcid.org/0000-0003-0983-9323https://orcid.org/0000-0002-9637-2428https://orcid.org/0000-0003-0103-8142