Джафарова, О. В.Dzhafarova, O. V.Артеменко, І. А.Artemenko, I. A.Лещенко, Д. О.Leshchenko, D. O.Ігор АртеменкоДжафарова Олена В'ячеславівна2024-04-172024-04-172024Джафарова, О. В. Адміністративно-правові засади взаємодії Служби безпеки України з іншими суб’єктами сектору безпеки і оборони щодо забезпечення прав людини / Джафарова Олена В'ячеславівна, Артеменко Ігор Анатолійович, Лещенко Дмитро Олександрович // Наше право. - 2024. - № 1. - С. 58-63. - DOI: https://doi.org/10.32782/NP.2024.1.6.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/20755Розглянуто діяльність Служби безпеки України з питань взаємодії з багатьма суб’єктами сектору безпеки й оборони, що становить фундамент внутрішньої і зовнішньої безпеки в країні. Наголошено, шляхом співпраці з ДБР, НПУ, МВС, ЗСУ, Міністерством оборони України та іншими органами державної влади, ця спецслужба забезпечує захист прав і свобод людини і громадянина, яка спрямована на недопущення терактів всередині країни, виявлення зрадників та агентів впливу в органах державної влади, розслідування воєнних злочинів росії, а також злочинів, що посягають на національну безпеку, на запобігання диверсійній діяльності шляхом проведення превентивних заходів у напрямку захисту міграційного законодавства і виявлення його порушників. Надано рекомендації, спрямовані на усунення недоліків або прогалин.The article examines the activity of the Security Service of Ukraine on interaction with many subjects of the security and defense sector, which is the foundation of internal and external security in the country. It is emphasized that through cooperation with the SBI, NPU, MIA, Armed Forces of Ukraine, the Ministry of Defense of Ukraine and other state authorities, this special service ensures the protection of human and citizen rights and freedoms, which is aimed at preventing terrorist attacks inside the country, identifying traitors and agents of influence in state authorities , the investigation of war crimes of Russia, as well as crimes that encroach on national security, to prevent subversive activities by conducting preventive measures in the direction of protecting migration legislation and identifying its violators. It is highlighted that the interaction of the SBU with other security and defense entities takes place within the framework of meetings of the Staff of the Supreme Commander-in-Chief, as well as the National Security and Defense Council of the country, where all necessary measures aimed at preserving sovereignty, returning occupied territories, and protecting life and health are coordinated I, the rights and freedoms of a person and a citizen. It is claimed that the cooperation of the Security Service of Ukraine with other security and defense entities is quite effective, tight and comprehensive, which is strengthened primarily through the creation of mechanisms aimed at properly responding to complaints about the activities of individual units and individuals of the Security Service of Ukraine, through the cooperation of internal security SBU with the prosecutor’s office and the human rights commissioner. The need to create working groups to conduct a full and comprehensive review of appeals of this nature, as well as monitoring the lifestyle of persons against whom complaints are received, has been proven. Attention was drawn to the need to relieve the Security Service of Ukraine by depriving it of the pre-trial investigation function, which would help the special service to concentrate on intelligence and counterintelligence activities.Рассмотрена деятельность Службы безопасности Украины по вопросам взаимодействия со многими субъектами сектора безопасности и обороны, составляющими фундамент внутренней и внешней безопасности в стране. Отмечено, что путем сотрудничества с ГБР, НПУ, МВД, ВСУ, Министерством обороны Украины и другими органами государственной власти, эта спецслужба обеспечивает защиту прав и свобод человека и гражданина, направленную на недопущение терактов внутри страны, выявление предателей и агентов влияния в органах государственной власти, расследование военных преступлений России, а также преступлений, посягающих на национальную безопасность, на предотвращение диверсионной деятельности путём проведения превентивных мероприятий в направлении защиты миграционного законодательства и выявления его нарушителей. Даны рекомендации, направленные на устранение недостатков или пробелов.ukСлужба безпеки Українисектор безпеки і оборони Українинаціональна безпекаадміністративно-правове забезпеченняоргани публічної адміністраціїправа і свободи людини та громадянинаправові механізми захисту прав людиниправоохоронна діяльністьвзаємодіяSecurity Service of Ukrainesecurity and defense sector of Ukrainenational securityadministrative and legal supportpublic administration bodieshuman and citizen rights and freedomslegal mechanisms for the protection of human rightslaw enforcement activitiesinteractionСлужба безопасности Украинысектор безопасности и обороны Украинынациональная безопасностьадминистративно-правовое обеспечениеорганы публичной администрацииправа и свободы человека и гражданинаправовые механизмы защиты прав человекаправоохранительная деятельностьвзаимодействиеАдміністративно-правові засади взаємодії Служби безпеки України з іншими суб’єктами сектору безпеки і оборони щодо забезпечення прав людиниArticlehttps://doi.org/10.32782/NP.2024.1.6https://orcid.org/0000-0003-4201-0218https://orcid.org/0000-0002-9144-1500