Serhiienko, T. M.Сергієнко, Т. М.Samoilova, Yu. I.Самойлова, Ю. І.ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9578-03502023-03-182023-03-182022http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/16189Serhiienko, T. M. Synchronous and asynchronous format of blended learning as a way of english language training in professional military education institutions and higher education institutions with specific study conditions / Serhiienko Tetiana Mykolaivna, Samoilova Yuliia Ihorivna // Scientific Collection «InterConf». - 2022. - № 105. - P. 129-136. - DOI:10.51582/interconf.19-20.04.2022.011.Розглянуто основні аспекти використання змішаного навчання англійської мови в українських професійних військово-навчальних закладах. Досліджено основні виклики та ключові проблеми під час впровадження змішаного навчання англійської мови, наведено рекомендації щодо подальшого розвитку синхронних і асинхронних форматів навчання у закладах професійної військової освіти. Проаналізовано особливості синхронних та асинхронних форматів змішаного навчання, які забезпечують гнучкість у виборі часу самоосвіти курсантів та підвищення ефективності навчання англійської мови курсантів і слухачів мовних курсів.This paper focuses on the main aspects of using blended learning for the English language training in the Ukrainian professional military education institutions. It examines the major challenges and key problems while implementing blended English language training, introduces the recommendations for further developing the synchronous and asynchronous formats of training in the professional military education institutions, analyzes the peculiarities of synchronous and asynchronous formats of blended learning, which provide flexibility in choosing the time of self-education for cadets and increase the effectiveness of English language training of cadets and students of language courses.Рассмотрены основные аспекты использования смешанного обучения английскому языку в профессиональных военно-учебных заведениях. Исследованы основные вызовы и ключевые проблемы при внедрении смешанного обучения английскому языку, приведены рекомендации по дальнейшему развитию синхронных и асинхронных форматов обучения в учреждениях профессионального военного образования.enОсвіта. Педагогіка. Education. Pedagogy. Образование. ПедагогикаНаукові публікації. Scientific publications. Научные публикацииУкраїна. Ukraine. Украинавищі навчальні заклади зі специфічними умовами навчанняhigher educational institutions with specific study conditionsвысшие учебные заведения со специфическими условиями обучениязмішане навчанняblended leaningсмешанное обучениесинхронний формат навчанняsynchronous learning formatсинхронный формат обученияасинхронний формат навчанняasynchronous learning formatасинхронный формат обучениявивчення іноземної мовиlearning a foreign languageизучение иностранного языкаSynchronous and asynchronous format of blended learning as a way of english language training in professional military education institutions and higher education institutions with specific study conditionsArticle