Жиравецький, Т. М.Zhyravetskyi, T. M.2023-05-292023-05-292020Жиравецький, Т. М. Організаційно-правові засади регулювання земельних відносин у державно-управлінській діяльності (на матеріалах українських губерній у складі Російської імперії) / Т. М. Жиравецький // Держава та регіони. Серія: Право. – 2020. – № 2 (68). – С. 267-271. - DOI: https://doi.org/10.32840/1813-338X-2020.2.45.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/16936Досліджено організаційно-правові засади регулювання земельних відносин у державно-управлінській діяльності. Акцентовано увагу на тому, що проблеми правового регулювання земельних відносин породжені внутрішньою їх складністю: тісним переплетенням в них приватних та публічно-правових елементів. Констатовано, що законодавство, а ще більше реальна практика найму сільськогосподарських робітників показувала, що робочі ставилися в кабальну, напівкріпацьку залежність від наймача. Пережитки кріпацтва, безумовно, значно гальмували процес становлення капіталістичних відносин, що не могло не позначитися на загальному рівні розвитку сільського господарства та економіки країни в цілому. Громада мала значний моральний авторитет та реальну владу: а) накласти на селянина штраф, покарати за подружню зраду б) за вироками місцевих товариств, затверджених вищою адміністрацією могли бути відібрані паспортні книжки; в) у разі залишення без піклування членів сім’ї або вихователів, потребують коштів до життя і не можуть знайти собі прожиток особистою працею; г) у разі обрання селянина на одну з громадських посад (волосного старшини, сільського старости). Проте, і сільське населення поступово змінювалося під впливом економічних змін. Відбувалася соціальна диференціація сільського населення, змінювалася суть поміщицького господарства, з’являлися спеціалізовані господарства, орієнтовані на ринок. І хоча в цілому громадська форма господарювання не зацікавлена в технічних нововведеннях, однак, з’явилися особи, які займалися не тільки лихварством, а й використовували найману працю.The scientific article is devoted to the study of organizational and legal principles of regulation of land relations in public administration (on the materials of the Ukrainian provinces as part of the Russian Empire) Emphasis is placed on the fact that the problems of legal regulation of land relations are caused by their internal complexity: the close intertwining of private and public law elements. As a result, at present the legal regulation of these relations is carried out by the norms of two branches – civil and land, between which there are often conflicts and gaps, which directly and indirectly affects the process of scientific substantiation of the studied issues. It was stated that the legislation, and even more so the real practice of hiring agricultural workers showed that workers were placed in bondage, semi-serfdom dependence on the employer. The remnants of serfdom, of course, significantly slowed down the process of formation of capitalist relations, which inevitably affected the general level of development of agriculture and the economy as a whole. The community had considerable moral authority and real power: a) to impose a fine on the peasant, to punish for adultery b) according to the verdicts of local societies approved by the higher administration, passport books could be confiscated; c) in case of leaving without care family members or educators, need livelihoods and can not find a livelihood by personal labor; d) in the case of election of a peasant to one of the public positions (village foreman, village elder). However, the rural population gradually changed under the influence of economic change. There was a social differentiation of the rural population, the essence of the landed economy changed, there were specialized farms, market-oriented. And although in general the public form of management is not interested in technical innovations, however, there are people who were not only engaged in usury, but also used hired labor.Исследованы организационно-правовые основы регулирования земельных отношений в государственно-управленческой деятельности. Акцентировано внимание на том, что проблемы правового регулирования земельных отношений порождены их внутренней сложностью: тесным переплетением в них частных и публично-правовых элементов. Констатировано, что законодательство, а еще более реальная практика найма сельскохозяйственных рабочих показывала, что рабочие ставились в кабальную, полукрепостную зависимость от нанимателя. Пережитки крепостного права, безусловно, значительно тормозили процесс становления капиталистических отношений, что не могло не сказаться на общем уровне развития сельского. хозяйства и экономики страны в целом.ukземельні відносиниland relationsземельные отношенияісторико-правовий аналізhistorical and legal analysisисторико-правовой анализдержавно-управлінська діяльністьstate management activityгосударственно-управленческая деятельностьінститут приватної власності на землюinstitution of private ownership of landинститут частной собственности на землюукраїнські території у складі Російської імперіїUkrainian territories within the Russian Empireукраинские территории в составе Российской империиправове регулюванняlegal regulationправовое регулированиеформи власностіtype of ownershipформы собственностиукраїнські губерніїUkrainian provincesукраинские губернииОрганізаційно-правові засади регулювання земельних відносин у державно-управлінській діяльності (на матеріалах українських губерній у складі Російської імперії)Organizational and legal principles of regulation of land relations in public administration (on the materials of the Ukrainian provinces as part of the Russian Empire)Articlehttps://doi.org/10.32840/1813-338X-2020.2.45