Іванова, І. Л.Ivanova, I. L.Горбач, Н. Л.Horbach, N. L.Кальченко, Т. М.Kalchenko, T. M.2024-05-152024-05-152024Іванова, І. Л. Еволюція методів навчання іноземної мови та їх використання у закладах вищої освіти / Іванова Інна Леонідівна, Горбач Наталія Львівна, Кальченко Тетяна Михайлівна // Вісник науки та освіти. - 2024. - № 3(21). - С. 707-722. - DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-3(21)-707-722.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/21083В статті ретроспективно розглядається методика викладання іноземної мови, що використовується викладачами закладів вищої освіти з метою формування у студентів іншомовної комунікативної компетентності, яка необхідна для успішного фахового спілкування і вирішення певних комунікативних задач в реальних життєвих ситуаціях. Дослідження проводиться у напрямку розгляду традиційних і нових методів навчання іноземних мов, визначення переваг і недоліків цих методів, окреслення тенденцій їх розвитку з впровадженням інформаційно-комунікаційних технології у навчальний процес. Значна увага приділяється важливому для сьогодення напрямку електронного навчання, що стрімко розвивається з опорою на онлайн платформи в контексті дистанційного навчання. Користуючись платформами, викладачі проводять заняття, а також створюють онлайнкурси, завантажують електронні матеріали, які включають тексти, презентації, відео, аудіо та різноманітні завдання. Наявність мобільних додатків адоптує користування платформами з різних пристроїв, що робить навчання більш зручним.The article retrospectively deals with the methodology of teaching foreign languages utilized by teachers in higher education institutions with the aim of fostering students' foreign language communicative competence necessary for successful professional communication and addressing specific communicative tasks in real-life situations. The research is conducted in the direction of examining traditional and new methods of teaching foreign languages, determining the advantages and disadvantages of these methods, outlining trends in their development with the introduction of information and communication technologies into the educational process, relying on the analysis of contemporary scientific and methodological sources. The issues regarding the use of terms such as teaching methods, teaching techniques and teaching aids in modern pedagogy are addressed. The authors share the viewpoint of scholars who argue that each teaching method has its own positive and negative aspects and, under certain conditions, possesses its objective value. However, none of them yields the expected results when used in isolation, but rather within the framework of the educational system, considering the goals and content of teaching, as well as students' characteristics. Considerable attention is paid to the important direction of modern elearning, which is rapidly evolving with the support of online platforms in the context of distance learning. Utilizing these platforms, teachers conduct classes as well as create online courses, upload electronic materials including texts, presentations, videos, audios, and various assignments. The availability of mobile applications facilitates access to platforms from different devices, making learning more convenient. It is emphasized that information and communication technologies enhance students' motivational potential due to a significant variety of material presentation forms, ensure differentiation of learning considering students' abilities, level of knowledge, skills, and allow teachers to guide the educational process contributing to the comprehensive development of students' personalities.В статье ретроспективно рассматривается методика преподавания иностранного языка, используемая преподавателями высшего образования с целью формирования у студентов иноязычной коммуникативной компетентности, которая необходима для успешного профессионального общения и решения определенных коммуникативных задач в реальных жизненных ситуациях. Исследование проводится в направлении рассмотрения традиционных и новых методов обучения иностранным языкам, определения преимуществ и недостатков этих методов, определения тенденций их развития с внедрением информационно-коммуникационных технологий в учебный процесс. Значительное внимание уделяется важному на сегодняшний день направлению электронного обучения, стремительно развивающемуся с опорой на онлайн платформы в контексте дистанционного обучения. Используя платформы, преподаватели проводят занятия, а также создают онлайн-курсы, загружают электронные материалы, включающие тексты, презентации, видео, аудио и разнообразные задания. Наличие мобильных приложений адаптирует пользование платформами из разных устройств, что делает обучение более удобным.ukзаклади вищої освітиметодикаіноземна моваметод навчанняінформаційно-комунікаційні технологіїуміннянавичкиелектронне навчанняонлайн-платформамобільні додаткиinstitutions of higher educationmethodologyforeign languageteaching methodinformation and communication technologiesabilityskillse-learningonline platformmobile applicationsзаведения высшего образованияиностранный языкметод обученияинформационно-коммуникационные технологииумениянавыкиэлектронное обучениеонлайн-платформамобильные приложенияЕволюція методів навчання іноземної мови та їх використання у закладах вищої освітиThe evolution of methords of teaching foreign languages and their use in higher education institutionsArticlehttps://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-3(21)-707-722https://orcid.org/0000- 0002-7089-9360https://orcid.org/0000-0002-1965-902Xhttps://orcid.org/ 0000-0003-2153-5883