Orlov, Yu. V.Орлов, Ю. В.Yashchenko, A. M.Ященко, А. М.2024-06-272024-06-272024Orlov, Yu. V. Firearms control as an element of criminological security in the concept of transitional justice for Ukraine / Yurii Volodymyrovych Orlov, Andrii Mykolaiovych Yashchenko // Право і безпека. - 2024. - № 2 (93). - С. 76-86. - DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2024.2.07.Orlov, Y. V. and Yashchenko, A. M. (2024) “Firearms control as an element of criminological security in the concept of transitional justice for Ukraine”, Law and Safety, 93(2), pp. 76-86. doi: 10.32631/pb.2024.2.07.Orlov Yu. V., Yashchenko A. M. Firearms control as an element of criminological security in the concept of transitional justice for Ukraine. Law and Safety. 2024. No. 2 (93). Pp. 76–86. DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2024.2.07.Orlov, Yu. V., & Yashchenko, A. M. (2024). Firearms control as an element of criminological security in the concept of transitional justice for Ukraine. Law and Safety, 2(93), 76–86. https://doi.org/10.32631/pb.2024.2.07.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/21588Статтю присвячено розробці кримінологічної моделі контролю над обігом вогнепальної зброї в контексті перехідного правосуддя для України. Встановлено, що незаконний обіг вогнепальної зброї закладає довготривалі тенденції погіршення криміногенної обстановки, зокрема в повоєнний період, у перспективі загрожує зміцненням функціоналу організованих злочинних угрупувань, сплеском насильницької кримінальної активності. Запропоновано кримінологічну модель встановлення контролю за обігом вогнепальної зброї, яка передбачає: 1) збереження для цивільних осіб до завершення збройного конфлікту і правового режиму воєнного стану наявного правового режиму обігу вогнепальної зброї; після скасування воєнного стану потрібна виважена легалізація цивільної (короткоствольної) зброї із жорстким контролем, верифікацією та постійним моніторингом; 2) для військовослужбовців (зокрема, звільнених зі служби): а) спеціальний вид звільнення від кримінальної відповідальності за статтями 263 та 410 (в частині привласнення вогнепальної зброї, бойових припасів, вибухових або інших бойових речовин) Кримінального кодексу України за умови пред’явлення для перевірки, реєстрації та видачі дозволу (de lege ferenda); б) отримання дозволу (de lege ferenda) на зберігання вогнепальної зброї (у кількості не більше однієї одиниці на особу) та боєприпасів (у кількості не більше 60 шт.); 3) за порушення умов дозволу зберігання й носіння вогнепальної зброї – кримінальна відповідальність. Підкреслено, що посилення кримінальної відповідальності щодо незаконного придбання, передачі чи збуту вогнепальної зброї, бойових припасів, вибухових речовин або вибухових пристроїв в умовах воєнного або надзвичайного стану є прикладом надмірної криміналізації суспільно небезпечних діянь.The article is devoted to the development of a criminological model of firearms trafficking control in the context of transitional justice for Ukraine. It is established that illicit firearms trafficking lays down long-term trends of deterioration of the criminogenic situation, including in the post-war period, and in the future threatens to strengthen the functionality of organised criminal groups and a surge in violent criminal activity. The article proposes a criminological model for establishing control over firearms circulation which provides for: 1) preservation of the existing legal regime of firearms circulation for civilians until the end of the armed conflict and the legal regime of martial law; after the lifting of martial law, a balanced legalisation of civilian (short-barreled) weapons with strict control, verification and constant monitoring is required; 2) for military personnel (including those discharged from service): a) a special type of exemption from criminal liability under Articles 263 and 410 (regarding misappropriation of firearms, ammunition, explosives or other munitions) of the Criminal Code of Ukraine, subject to presentation for inspection, registration and issuance of a permit (de lege ferenda); b) obtaining a permit (de lege ferenda) for storage of firearms (in the amount of no more than one unit per person) and ammunition (in the amount of no more than 60 pieces); 3) criminal liability for violation of the conditions of the permit to keep and carry firearms. It is concluded that the enhancement of criminal liability for the illegal acquisition, transfer or sale of firearms, ammunition, explosives or explosive devices under martial law or a state of emergency is an example of excessive criminalisation of socially dangerous acts. Law enforcement agencies, by complying with the requirements on the general principles of sentencing (Article 65, paragraph 11, part 1, Article 67 of the Criminal Code of Ukraine), have sufficiently effective tools to assess and take into account the degree of social danger of various manifestations of illegal handling of weapons. The proposal is to supplement the disposition of Part 1 of Art. 263 of the Criminal Code of Ukraine with an indication of such an object of a criminal offence as a constructive part of a firearm, setting it out in the following wording: “Carrying, storing, purchasing, transferring or selling firearms or their constructive parts (except for smooth-bore hunting rifles and their constructive parts), ammunition, explosives or explosive devices without a permit provided for by law – …”.Статья посвящена разработке криминологической модели контроля над оборотом огнестрельного оружия в контексте переходного правосудия для Украины. Установлено, что незаконное обращение огнестрельного оружия закладывает долговременные тенденции ухудшения криминогенной обстановки, в частности в послевоенный период, в перспективе грозит укреплением функционала организованных преступных группировок, всплеском насильственной криминальной активности. Предложена криминологическая модель установления контроля за оборотом огнестрельного оружия, которая предусматривает: 1) сохранение для гражданских лиц до завершения вооруженного конфликта и правового режима военного положения имеющегося правового режима обращения огнестрельного оружия; после отмены военного положения требуется взвешенная легализация гражданского (короткоствольного) оружия с жестким контролем, верификацией и постоянным мониторингом; 2) для военнослужащих (в частности, уволенных со службы): а) специальный вид освобождения от уголовной ответственности по статьям 263 и 410 (в части присвоения огнестрельного оружия, боевых припасов, взрывных или других боевых веществ) Уголовного кодекса Украины при предъявлении для проверки, регистрации и выдачи разрешения (de lege ferenda); б) получение разрешения (de lege ferenda) на хранение огнестрельного оружия (в количестве не более одной единицы на человека) и боеприпасов (в количестве не более 60 шт.); 3) за нарушение условий разрешения на хранение и ношение огнестрельного оружия – уголовная ответственность. Подчеркнуто, что усиление уголовной ответственности за незаконное приобретение, передачу или сбыт огнестрельного оружия, боевых припасов, взрывчатых веществ или взрывных устройств в условиях военного или чрезвычайного положения является примером чрезмерной криминализации общественно опасных деяний.enвійназбройний конфліктвогнепальна зброякриміногенний ризиккримінологічна безпекакримінальна відповідальністьперехідне правосуддяwararmed conflictfirearmscriminogenic riskcriminological securitycriminal liabilitytransitional justiceвойнавооруженный конфликтогнестрельное оружиекриминогенный рисккриминологическая безопасностьуголовная ответственностьпереходное правосудиеFirearms control as an element of criminological security in the concept of transitional justice for UkraineКонтроль над обігом вогнепальної зброї як елемент кримінологічної безпеки в концепції перехідного правосуддя для УкраїниArticlehttps://doi.org/10.32631/pb.2024.2.07https://orcid.org/0000-0003-1981-0794https://orcid.org/0000-0003-3956-3487