Нечітайло, І. С.Nechitailo, I. S.Алієва, А.Aliieva, A.Борюшкіна, О.Boriushkina, O.Ірина Нечітайло2024-10-162024Нечітайло, І. Принципи резильєнтності системи освіти в умовах соціального потрясіння (на прикладі українських шкіл в умовах російсько-української війни) / Нечітайло Ірина, Алієва Айгуль, Борюшкіна Оксана // Грані. - 2024. - № 1. - С. 139-150. - DOI: https://doi.org/10.15421/172420.Нечітайло, І., Алієва, А., & Борюшкіна, О. (2024). Принципи резильєнтності системи освіти в умовах соціального потрясіння (на прикладі українських шкіл в умовах російсько-української війни). Науково-теоретичний альманах Грані, 27(1), 139-150. https://doi.org/10.15421/172420.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/22713Повномасштабне вторгнення росії в Україну, розпочате 24 лютого 2022 р., призвело до суттєвих змін у функціонуванні всіх соціальних інститутів, спричинило кризові стани у кожному з них. Викликана війною криза не оминула й систему освіти. Зауважено, що функціонування української системи освіти вимагає поглибленого розуміння ключових рушійних механізмів і процесів, базових принципів резильєнтності. Встановлено, що метою статті є визначення принципів резильєнтності освітньої системи в умовах глобальних соціальних потрясінь (на прикладі шкіл м. Харкова в умовах російсько-української війни). Результати. Освітню резильєнтність охарактеризовано як здатність освітніх систем та учасників освітнього процесу протистояти потрясінням і стресам, адаптуватися до них і відновлюватися після них. Виявлено індикатори освітньої резильєнтності. Презентовано результати дослідження, проведеного авторами (листопад 2022 – січень 2023; фокусовані групові інтерв’ю з батьками українських школярів з регіонів України, які є найбільш постраждалими від війни (Харківська, Донецька, Луганська області); глибинні інтерв’ю з представниками педагогічного складу харківських шкіл). Висновки. Сформульовані принципи освітньої резильєнтності, з’ясовано, що резильєнтні заклади освіти: швидко приймають рішення; мають сильних авторитетних керівників; мають педагогічний склад, стосунки в якому будуються на взаємній повазі, довірі, допомозі; здатні організувати комунікаційні процеси попри обставини і труднощі; здатні передбачити можливі труднощі; мають налагоджену систему взаємодії «вчителі-учні-батьки»; мають налагоджену систему внутрішньої підтримки учасників освітнього процесу; будують реалістичні плани та вірять у власну здатність їх реалізувати; вірять у майбутнє та бачать його у позитивному ключі; мають стійку систему цінностей.The full-scale military invasion of Russia into Ukraine, which began on February 24, 2022, led to significant changes in the functioning of all social institutions and caused multiple calamities. The crisis caused by the war greatly affected the education system as well. The continuous functioning of the Ukrainian education system requires an in-depth understanding in the framework of the institutional resilience. Goal. The aim of the article is to determine the principles of resilience of the educational system in the conditions of global social upheavals (on the example of Kharkiv schools in the ongoing Russian-Ukrainian war). Results. Educational resilience is characterized as the ability of educational systems and participants in the educational process to withstand shocks and stresses, adapt to and recover from them. Indicators of educational resilience are identified. The results of the research conducted by the authors are presented (November 2022 - January 2023; focused group interviews with parents of schoolchildren from the regions of Ukraine most affected by the war (Kharkiv, Donetsk, Luhansk regions); in-depth interviews with representatives of the teaching staff of Kharkiv schools). Conclusions. Following principles of institutional resilience are formulated: resilient educational institutions quickly make decisions; have strong authoritative leaders; have a pedagogical staff, relationships in which are built on mutual respect, trust, and help; able to organize communication processes despite circumstances and difficulties; able to foresee possible difficulties; have an established system of "teacherstudent-parent" interaction; have an established system of internal support for participants in the educational process; make realistic plans and trust in their ability to implement them; believe in the future and see it in a positive way; have a stable; have a stable value system.Определены принципы резильентности образовательной системы в условиях глобального потрясения (на примере школ г. Харькова в условиях русско-украинской войны).ukсоціальне потрясіннявійнаосвітасистема освітирезильєнтність освітизаклад освітишколаучасники освітнього процесувчителіучніsocial upheavalwareducationeducation systemresilience of educationeducational institutionschoolparticipants in the educational processteachersstudentsсоциальное потрясениевойнаобразованиесистема образованиярезильентность образованияучебное заведениеучастники образовательного процессаучителяучащиесяПринципи резильєнтності системи освіти в умовах соціального потрясіння (на прикладі українських шкіл в умовах російсько-української війни)The Principles of Education System’s Resilience in Conditions of Social Upheaval (on the Example of Ukrainian Schools in Conditions Russian-Ukrainian War)Articlehttps://doi.org/10.15421/172420https://orcid.org/0000-0002-0656-0370https://orcid.org/0000-0002-1110-496Xhttps://orcid.org/0000-0002-6726-5113