Шатрава, С. О.Shatrava, S. O.Джафарова, О. В.Dzhafarova, O. V.Денищук, Д. Є.Denyshchuk, D. Ye.Погорілець, О. В.Pohorilets, O. V.2024-02-182024-02-182023Шатрава, О. С. Деякі аспекти декриміналізації статті 301 Кримінального кодексу України / Сергій Олександрович Шатрава, Олена Вʼячеславівна Джафарова, Денис Євгенійович Денищук, Олена Валеріївна Погорілець // Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. – 2023. – № 4 (103). - С. 184-196. - DOI: https://doi.org/10.32631/v.2023.4.17.Шатрава, С. О., Джафарова, О. В., Денищук, Д. Є. і Погорілець, О. В. (2023) «Деякі аспекти декриміналізації статті 301 Кримінального кодексу України», Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ, 103(4), с. 184-196. doi: 10.32631/v.2023.4.17.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/20016Доведено, що заборона, як і декриміналізація порнографії, – резонансна соціальна тема. Окрім виконання ролі морально-етичної складової суспільного життя, вона виступає важелем на міжнародній політичній арені, а також зачіпає деякі питання фінансових доходів і надходження податків. Законодавством ЄС порнографія в цілому розцінюється як явище, що не становить соціальної або морально-етичної небезпеки. У межах наукової праці обґрунтовано перегляд кримінального законодавства щодо проблематики порнографії з урахуванням основних тенденцій прогресивного правового розвитку держави та суспільства. Розглянуто сучасні ініціативи громадських організацій в Україні щодо декриміналізації статей Кримінального кодексу України, які стосуються порнографії. Запропоновано власні рекомендації, зокрема щодо внесення змін до ч. 1 ст. 302 Кримінального кодексу України.The article proves that prohibition, as well as the decriminalisation of pornography, is a resonant social issue. In addition to playing the role of a moral and ethical component of public life, it acts as a lever in the international political arena, and also touches upon some matters of financial income and tax revenue. EU legislation generally regards pornography as a phenomenon that does not pose a social or moral and ethical danger. It is noted that with the expiry of the Law of Ukraine “On Protection of Public Morality”, the legal justification for a complete ban on pornography in Ukraine has also been lost. The logical continuation of the above legal changes is the revision of criminal legislation on pornography with due regard to the main trends of progressive legal development. The analysis of the information materials to the BRDO’s initiative draft law stipulates that the absence of a regulatory definition of “debauchery” and “place of debauchery” creates conditions under which criminal liability may be imposed on party organisers, hotel and nightclub owners or creators of pornographic materials. Based on this, the BRDO proposes to exclude Article 302 from the Criminal Code of Ukraine as a whole. The BRDO’s argument is indeed convincing. However, it does not take into account the risks of such crimes and offences as: pimping or involvement of a person in prostitution (Article 303 of the Criminal Code of Ukraine); prostitution (Article 181-1 of the Code of Administrative Offences of Ukraine). In addition, if Article 302 is removed from the Criminal Code of Ukraine, its parts 3 and 4 will also be lost, which may reduce the protection of minors and young persons. In view of the above, we believe that it would be appropriate to amend the content of part 1 of Article 302 of the Criminal Code of Ukraine as follows: “Article 302. Organisation of activities for places to provide paid sexual services and engage in prostitution 1. Organisation and receipt of remuneration from the activities of places for the face-toface provision of paid sexual services and prostitution – …”.Доказано, что запрет, как и декриминализация порнографии, – резонансная социальная тема. Кроме выполнения роли морально-нравственной составляющей общественной жизни, она выступает рычагом на международной политической арене, а также затрагивает некоторые вопросы финансовых доходов и поступления налогов. Законодательством ЕС порнография в целом расценивается как явление, не представляющее социальной или морально-нравственной опасности. В рамках научной работы обоснован пересмотр уголовного законодательства по проблематике порнографии с учетом основных тенденций прогрессивного правового развития страны и общества. Рассмотрены современные инициативы общественных организаций в Украине по декриминализации статей Уголовного кодекса Украины, относящихся к порнографии. Предложены собственные рекомендации, в частности, по внесению изменений в ч. 1 ст. 302 Уголовного кодекса Украины.ukдекриміналізаціяпорнографіявиготовлення, збут і розповсюдження порнографічних предметівутримання місць розпусти і звідництвокримінальне законодавствозахист суспільної мораліpornographyproductionsale and distribution of pornographic itemsmaintenance of places of debauchery and solicitationcriminal legislationprotection of public moralsпорнографияизготовление, сбыт и распространение порнографических предметовсодержание мест разврата и сводничествоуголовное законодательствозащита общественной моралиДеякі аспекти декриміналізації статті 301 Кримінального кодексу УкраїниDirections for the development of the criminal procedure scienceArticlehttps://doi.org/10.32631/v.2023.4.17https://orcid.org/0000-0002-7072-961Xhttps://orcid.org/0000-0003-4201-0218https://orcid.org/0000-0002-0285-8831https://orcid.org/0000-0003-4739-4441