Брусакова, О. В.Brusakova, O. V.Оксана Брусакова2024-02-152024-02-152023Брусакова, О. В. Правові основи діяльності Служби безпеки України як суб’єкта публічної влади [Електронний ресурс] / Брусакова О. В. // Юридичний науковий електронний журнал. - 2023. - № 12. - С. 533-535. - Режим доступу: http://www.lsej.org.ua/12_2023/130.pdf.https://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/19988Визначено роль та місце Служби безпеки України у системі органів публічної влади. Проаналізовано ознаки Служби безпеки України, як суб’єкта публічної влади: можливість впливати на поведінку людей приймаючи відповідне рішення; авторитетність, визнана суспільством, громадянами України, або значною частиною населення держави; офіційність, діють на підставі законів, мають офіційні зовнішні ознаки; забезпечуються необхідними ресурсами - фінансовими, матеріальними, кадровим потенціалом; автономність, суб’єкти публічної влади організаційно і функціонально один від одного відокремлені і не залежать від об’єктів влади. Деталізовано основні повноваження Служби безпеки України та розкрито їх зміст: здійснення контррозвідувальних заходів, захист національної державності, захист інформаційного та кіберпростору, охорона державної таємниці, боротьба з тероризмом, захист об’єктів критичної інфраструктури, протидія російській агресії. Встановлено, що адміністративно-правовий статус Служби безпеки України , як суб’єкта публічної влади закріплено не лише в Законі України «Про Службу безпеки України», який є спеціальним нормативно-правовим актом, що регламентує її діяльність, але й у інших законодавчих актах. Зазначено, що Служби безпеки України згідно із Законом України «Про контррозвідувальну діяльність» є єдиним органом в Україні відповідальним за розвиток та зміцнення контррозвідувального захисту держави.The purpose of the article is to determine the role and place of the Security Service of Ukraine in the system of public authorities. The main normative legal acts in the activity of the Security Service of Ukraine are highlighted and their content is analyzed, including: the Law of Ukraine «On the Security Service of Ukraine», the Law of Ukraine «On National Security of Ukraine», the Law of Ukraine «On State Secrets», the Law of Ukraine «On the Fight against Terrorism «, the Law of Ukraine «On counter-intelligence activities», the Law of Ukraine «On operational and investigative activities». The author identified the features of the SBU as a subject of public authority: the ability to influence people’s behavior by making the appropriate decision; authority recognized by society, citizens of Ukraine, or a significant part of the state’s population; officialdom, act on the basis of laws, have official external features; are provided with the necessary resources - financial, material, personnel potential; autonomy, subjects of public authority are organizationally and functionally separated from each other and do not depend on objects of authority. The main powers of the Security Service of Ukraine are detailed and their content is disclosed: the implementation of counterintelligence measures, the protection of national statehood, the protection of information and cyberspace, the protection of state secrets, the fight against terrorism, the protection of critical infrastructure facilities, and countering russian aggression. It has been established that the administrative and legal status of the Security Service of Ukraine as a subject of public authority is enshrined not only in the Law of Ukraine “On the Security Service of Ukraine”, which is a special legal act regulating its activities, but also in other legislative acts. The author found that the SBU, according to the Law of Ukraine “On Counterintelligence Activities”, is the only body in Ukraine responsible for the development and strengthening of the state’s counterintelligence protection.Определены роль и место Службы безопасности Украины в системе органов публичной власти. Проанализированы признаки Службы безопасности Украины как субъекта публичной власти: возможность влиять на поведение людей принимая соответствующее решение; авторитетность, признанная обществом, гражданами Украины или значительной частью населения государства; официальность, действующая на основании законов, имеющих официальные внешние признаки; обеспечиваются необходимыми ресурсами – финансовыми, материальными, кадровым потенциалом; автономность, субъекты публичной власти организационно и функционально друг от друга отделены и не зависят от объектов власти. Детализированы основные полномочия Службы безопасности Украины и раскрыто их содержание.ukСлужба безпеки Україниправові засадиадміністративно-правовий статусфункціїповноваженнязаконодавствоSecurity Service of Ukrainelegal principlesadministrative and legal statusfunctionspowerslegislationСлужба безопасности Украиныправовые основыадминистративно-правовой статусфункцииполномочиязаконодательствоПравові основи діяльності Служби безпеки України як суб’єкта публічної владиLegal bases of the activity of the Security Service of Ukraine as an entity public authorityArticlehttp://www.lsej.org.ua/12_2023/130.pdfhttps://orcid.org/0000-0001-6522-8020