Шаповал, В. М.Shapoval, V. M.ORCID: http://orcid.org/0000-0003-4826-84632018-12-272018-12-272016http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/4158Шаповал, В. М. Іван Франко и Густав Лебон : два філософських погляди на теорію і практику соціалізму / Шаповал Володимир Миколайович // Практична філософія. – 2016. – № 3. – С. 99-104.Стаття має за мету співставити погляди двох визначних інтелектуалів кінця XIX – початку XX ст.ст. – І. Франка и Г. Лебона, на одну з найвпливовіших суспільно-політичних та світоглядних течій того часу – соціалізм, та дати їм адекватну оцінку. Принципова різниця позицій аналізованих авторів полягає у наступному. Іван Франко, висловлюючи свої думки з приводу тогочасного стану та майбутнього українського народу, пов’язував це майбутнє саме з соціалізмом, вбачаючи у ньому найбільш переконливу теорію, що прокладає шлях до справедливого суспільного устрою. На відміну від нього, Густав Лебон, беручи до уваги реальну історію Франції останніх століть та погляди класиків наукового соціалізму, вбачав у ньому вкрай суперечливу доктрину, теоретично слабу і необґрунтовану, котра, якщо її запровадити у життя, призведе до великих трагедій. Практика підтвердила висновки Г. Лебона, що, на жаль, не зменшує кількість спроб маніпулювати ідеями соціалізму заради меркантильних прагматичних інтересів.The article aims to compare the views of two outstanding intellectuals of the late XIX - early XX centuries. - I. Franko and G. Lebon, one of the most influential socio-political and ideological trends of the time - socialism, and give them an adequate assessment. The principal difference between the positions of the authors being analyzed is as follows. Ivan Franko, reflecting on the then-current state and the future of the Ukrainian people, connected this future with socialism, seeing in it the most convincing theory that paves the way for a just social order. In contrast, Gustav Lebon, taking into account the real history of France of the last centuries and the views of the classics of scientific socialism, saw in him an extremely contradictory doctrine, theoretically weak and unreasonable, which, if enforced, would lead to great tragedies. Practice confirmed the findings of G. Lebon, which, unfortunately, does not reduce the number of attempts to manipulate the ideas of socialism for mercantile pragmatic interests.Статья имеет целью сопоставить взгляды двух выдающихся интеллектуалов конца XIX - начала XX вв. - И. Франко и Г. Лебона, на одно из самых влиятельных общественно-политических и мировоззренческих течений того времени – социализм, и дать им адекватную оценку. Принципиальная разница позиций анализируемых авторов заключается в следующем. Иван Франко, размышляя по поводу тогдашнего состояния и будущего украинского народа, связывал это будущее именно с социализмом, видя в нем наиболее убедительную теорию, которая пролагает путь к справедливому общественному строю. В отличие от него, Густав Лебон, принимая во внимание реальную историю Франции последних веков и взгляды классиков научного социализма, видел в нем крайне противоречивую доктрину, теоретически слабую и необоснованную, которая, если еепровести в жизнь, приведет к большим трагедиям. Практика подтвердила выводы Г. Лебона, что, к сожалению, не уменьшает количество попыток манипулировать идеями социализма ради меркантильных прагматичных интересов.otherФілософія. Логіка. Philosophy. Logic. Философия. ЛогикаНаукові публікації. Scientific publications. Научные публикациисоціалізмлюдинасправедливістьтеорія і практикасуперечністьзлочинсоциализмчеловексправедливостьтеория и практикапротиворечивостьпреступлениеsocialismhumanjusticetheory and practicecontradictioncrimeФранко И.Франко І.Franko I.Лебон ГуставLebon GustavІван Франко и Густав Лебон : два філософських погляди на теорію і практику соціалізмуИван Франко и Густав Лебон: два философских взгляда на теорию и практику социализмаIvan Franco and Gustav Lebon : two philosophical reflections to the theory and practice of socialismArticle