Харченко, С. В.Kharchenko, S. V.ORCID: http://orcid.org/0000-0002-5149-78922017-12-282018-04-032017-12-282018-04-032017http://pb.univd.edu.ua/http://dspace.univd.edu.ua/xmlui/handle/123456789/2688Харченко, С. В. Соціальний інтелект у професійній діяльності суб’єкта / С. В. Харченко // Право і безпека. – 2017. – № 3 (66). – С. 153–158.Kharchenko, S.V. (2017), “Social intelligence within professional activity of a subject” [“Sotsialnyi intelekt u profesiinii diialnosti subiekta”], Pravo i Bezpeka, No. 3, pp. 153–158.Узагальнено результати сучасних досліджень місця здібностей соціального інтелекту у структурі професійно важливих властивостей особистості. Описано структурні компоненти соціального інтелекту психолога, педагога, спеціаліста із соціальної роботи. Показано, що в осіб із більш високим рівнем соціального інтелекту краще розвинена саморегуляція, вони впевнені в собі, обирають більш конструктивні та оригінальні шляхи розв’язання у професійній діяльності ситуацій, пов’язаних зі спілкуванням.Social intelligence is an important part of the successful business communication. The abilities of social intelligence in a number of professions such as “man-man”, are part of the professionally important properties of an individual. The objective of the article was to summarize the results of modern research in regard to the place of abilities of social intelligence in the structure of professionally important traits of a personality. The features of business communication and certain individual properties of the personality of psychologists and teachers depending on the level of social intelligence have been described. Particular attention has been paid to studying social intelligence of managers. It has been demonstrated that a high level of social intelligence is associated with the effectiveness of the leadership. The author has proved the importance of social intelligence for successful work of an entrepreneur, a technical engineer, a service worker, etc. The author insists that social intelligence creates conditions for the successful self-realization of a professional. Persons with a higher level of social intelligence are better developed in self-regulation, they are self-confident, choose more constructive and original ways of solving professional situations related to communication, have a higher level of professional competence. It has been noted that the improvement of abilities of social intelligence should be carried out with the help of specially organized training focused on the development of structural components of intelligence in the process of solving professional situations. In the process of the development of abilities of social intelligence it is necessary to focus on the subject’s humanistic value orientations. The author believes that self-education is an important component of improving the abilities of the adult’s social intelligence.Представлены результаты современных исследований места способностей социального интеллекта в структуре профессионально важных свойств личности. Описаны структурные компоненты социального интеллекта психолога, педагога, специалиста по социальной работе. Показано, что у лиц с более высоким уровнем социального интеллекта лучше развита саморегуляция, они уверены в себе, выбирают более конструктивные и оригинальные пути разрешения в профессиональной деятельности ситуаций, связанных с общением.otherПсихологія. Рsychology. ПсихологияНаукові публікації. Scientific publications. Научные публикацииУкраїна. Ukraine. Украинасоціальний інтелектпрофесійна діяльністьділове спілкуванняsocial intelligenceprofessional activitybusiness communicationсоциальный интеллектпрофессиональная деятельностьделовое общениеСоціальний інтелект у професійній діяльності суб’єктаСоциальный интеллект в профессиональной деятельности субъектаSocial intelligence within professional activity of a subjectArticle