Особливості системи ставлень курсантів ВНЗ МВС жіночої статі на різних етапах фахової підготовки

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2017

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Право і безпека. – 2017. – № 4 (67). – С.175-181

Анотація

Презентовано результати емпіричного дослідження системи ставлень курсантів жіночої статі, що навчаються у ВНЗ МВС. Для дослідження використано методику колірного тесту ставлень на матеріалі 73 понять, що позначають важливі для курсантів об’єкти та явища соціально-професійного оточення. На основі отриманих матриць рангових позицій понять побудовано узагальнені семантичні простори системи ставлень дівчат-курсанток першого й третього курсів навчання. Показано особливості та принципові відмінності систем ставлень дівчат-курсанток на різних етапах фахової підготовки.
The results of an empirical study of the system of relations of female cadets, which are trained at higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs, have been provided. To accomplish the study, we have used the technique of the color test of relations on the material of 73 concepts, which designate the objects and phenomena of the social and professional environment important for cadets: 1) a block of existential concepts; 2) a block of Ego-concepts; 3) a block of negative concepts; 4) a block of professional and learning-related concepts; 5) a block of emotional concepts; 6) a block of universal and national concepts. On the basis of the obtained matrices of rank positions of the concepts, we have built generalized semantic spaces of the system of relations of female cadets of the first and third years of training. The dynamics of the changes in relations of female cadets at different training courses has been provided in the form of a comparative table. As criteria for comparison, we have considered the generalized blocks “Attitude to oneself”, “Attitude to life”, “Attitude to educational and future professional activity”, “Attitude to the family”. The features and principal differences of the systems of relations of female cadets at different stages of professional training have been demonstrated.
Представлены результаты эмпирического исследования системы отношений курсантов женского пола, которые обучаются в вузе МВД. Для исследования использована методика цветового теста отношений на материале 73 понятий, которые обозначают важные для курсантов объекты и явления социально-профессионального окружения. На основе полученных матриц ранговых позиций понятий построены обобщённые семантические пространства системы отношений девушек-курсанток первого и третьего курсов обучения. Показаны особенности и принципиальные различия систем отношений девушек-курсанток на разных этапах профессиональной подготовки.

Опис

Гончарова, Г. О. Особливості системи ставлень курсантів ВНЗ МВС жіночої статі на різних етапах фахової підготовки / Г. О. Гончарова // Право і безпека. – 2017. – № 4 (67). – С.175-181.
Goncharova, G.O. (2017), “Peculiarities of the system of relations of female cadets of higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs at different stages of professional training” [“Osoblyvosti systemy stavlen kursantiv VNZ MVS zhinochoi stati na riznykh etapakh fakhovoi pidhotovky”], Pravo i Bezpeka, No. 4, pp. 175–181.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Юридична психологія. Legal psychology. Юридическая психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, вищі навчальні заклади Міністерства внутрішніх справ України, высшие учебные заведения Министерства внутренних дел Украины, higher educational establishments of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, система ставлень, ставлення особистості, курсанти, система отношений, отношения личности, курсанты, system of relations, personal relations, cadets

Бібліографічний опис