Особливості репрезентації ґендерної тематики в британській жіночій прозі останньої третини ХХ ст. (А. Картер, Ф. Велдон, Дж. Вінтерсон) : автореф. дис.

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2008

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Київ

Анотація

У дисертації комплексно проаналізовано тенденції критичного перегляду і реінтерпретації різноманітних аспектів ґендерної асиметрії у творах сучасних британських письменниць. Простежено зв’язок їхньої прози з явищем жіночої готики, розглянуто особливості модифікації готичного дискурсу і посилення його деконструктивістського потенціалу у феміністичній літературі. У процесі дослідження художнього матеріалу й есеїстики А.Картер, Ф.Велдон і Дж.Вінтерсон встановлено корелятивні зв’язки між британською літературною пропозицією і (пост)феміністичними концепціями (Е. Сіксу, Ю. Крістевої, Дж. Батлер, Р. Брайдотті), низкою постмодерністських концепцій (Ж.-Ф. Ліотара, Ж. Бодріяра, М. Фуко, С. Жижека). Визначено ключові елементи конфігурації жіночого письма кожної з письменниць (зокрема, адаптація сюрреалістичного досвіду в інтелектуальній прозі А. Картер; епатажна контроверсійність фемінізму Ф. Велдон; практика спіральної нарації і постмодерністський романтизм Дж. Вінтерсон). На основі аналізу творів, написаних починаючи з 1970-х рр. до кінця ХХ ст., робиться висновок про поступовий відхід аналізованих британських письменниць із позицій радикального фемінізму, переорієнтацію на зняття ґендерної полярності, культивування екзистенційної поліваріантності й мінливої ґендерної ідентичності.
The dissertation analyses tendencies of critical revision and reinterpretation of various aspects of gender asymmetry reflected in the writings of contemporary British women writers. In view of existing connection between their prose and literary tradition of female Gothic, research considers the ways of modification of Gothic discourse and methods of strengthening its deconstructive potential applied in the feminist literature. Channeled through the Gothic mode were ideas of woman’s liberation and reforming of gender sphere. Artistic experiments of selected authors frequently introduced fantastic widening of choices for woman’s self-fulfillment, daring breaks of a spell of patriarchal past. Attempts of the featured writers to destabilize the patriarchal discourse envisaged provocative transgressions that permeated various levels, including those of cultural norms, corporality, and narration. Central to the plots of many novels comes to be a picaresque type of female rebel endowed with unique features and abilities represented by a shedevil, a giantess, a flying woman or an androgyne. Androgyny of female characters contributes to visualization of the fluid gender identity and at the same time demonstrates the idea of multiplicity of social roles open for women. A pronounced inclination towards fantastic transformation of reality also uncovers coherent intentions of contemporary female Gothic and magic realism. Besides, gothic discourse at the given stage happens to be interrelated with surrealism (as exemplified in Carter’s novels) and science fiction (inscribed in some Weldon’s novels) that account for reinforcement of its critical potential. Study of literary works and essays by Carter, Weldon and Winterson revealed correlations between British literary proposal and (post)feminist ideas (H. Cixous, J. Kristeva, J. Butler, R. Braidotti) as well as some postmodernist ideas (including those of J.-F. Lyotard, J. Baudrillard, M. Foucout, S. Ћiћek). The thesis also identifies the key elements that constitute individual profile of each woman writer, in particular, adaptation of surrealist experience in Carter’s intellectual prose; intentional controversy of Weldon’s feminism; practicing of a spiral narrative and postmodern Romanticism of Winterson. Analysis of the literary works written from 1970s till the end of the 20th century brings to a conclusion about gradual departure of the analyzed British authors from radical feminism and their reorientation to reversal of gender polarities together with a move towards exploring multiple existential possibilities and fluid gender identity conceptualized in gender studies of the 1990s. Although revision of cultural construction exemplified in the writings of selected British women writers was to remain an unfinished project, its overall effect and significance was considerable and catalyzed modifications in the gender paradigm.
В диссертации производится комплексный анализ тенденций критического пересмотра и реинтерпретации различных аспектов гендерной асимметрии в произведениях современных британских писательниц. Прослежена связь их прозы с явлением женской готики, рассмотрены особенности модификации готического дискурса и наращивания его деконструктивистского потенциала в феминистической литературе. В ходе исследования художественного материала и эссеистики А. Картер, Ф. Уэлдон и Дж. Уинтерсон установлены коррелятивные связи между британскими литературными разработками и (пост)феминистическими концепциями (Э. Сиксу, Ю. Кристевой, Дж. Батлер, Р. Брайдотти), рядом постмодернистских концепций (Ж.-Ф. Лиотара, Ж. Бодрийяра, М. Фуко, С. Жижека). Определены ключевые элементы конфигурации женского письма каждой писательницы (в частности, адаптация сюрреалистического наследия в интеллектуальной прозе А. Картер; эпатажная контроверсийность феминизма Ф. Уэлдон; практика спиральной наррации и постмодернистский романтизм Дж. Уинтерсон). Исходя из анализа произведений, написанных начиная с 1970-х гг. до конца ХХ ст., делается вывод о постепенном отходе анализируемых британских писательниц с позиций радикального феминизма, переориентировании на снятие гендерной полярности, культивировании экзистенциальной поливариантности и изменчивой гендерной идентичности.

Опис

Кононенко, Т. П. Особливості репрезентації ґендерної тематики в британській жіночій прозі останньої третини ХХ ст. (А.Картер, Ф.Велдон, Дж.Вінтерсон): автореф. дис. ... канд. філол. наук : 10.01.04 / Т. П. Кононенко; Ін-т літ. ім. Т.Г.Шевченка НАН України. - Київ, 2008. - 23 с.

Ключові слова

Історія. Культура. History. Culture. История. Культура, Автореферати дисертацій. Abstracts of Theses. Авторефераты диссертаций, філологічні науки, Англія, Англия, Великобританія, Великобритания, реінтерпретація, ґендерна асиметрія, жіноча готика, готичний дискурс, фемінізм, ґендерна ідентичність, reinterpretation, gender asymmetry, female Gothic, Gothic discourse, feminism, gender identity, реинтерпретация, гендерная асимметрия, женская готика, готический дискурс, феминизм, гендерная идентичность, Angela Carter, Fay Weldon, Jeanette Winterson, Картер А., Велдон Ф., Вінтерсон Дж., 10.01.04

Бібліографічний опис