Кримінологічна протидія інтелектуальному піратству органами державної влади України та іноземними неурядовими організаціями: очікування та реальність

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2015

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Вісник Кримінологічної асоціації України. - 2015. - № 2 (10). - С. 210-227.

Анотація

У статті розглядаються питання застосування щодо України різних обмежень у зовнішньоекономічній діяльності, пов’язаних із порушенням прав на об’єкти інтелектуальної власності. Аналізуються гносеологічні аспекти поширення в Україні інтелектуального піратства, державної політики протидії зазначеним посяганням, а також визначаються напрями та шляхи побудови в нашій країні інноваційного суспільства. Обґрунтовується, що здійснення різноманітного впливу на ІТ-сферу в Україні з боку як урядів окремих країн, так і неурядових об’єднань компаній-виробників інтелектуального контенту не обумовлено рівнем порушення прав на об’єкти інтелектуальної власності в нашій державі, а залежить від конкретної політичної ситуації та має на меті зовнішній вплив на державну політику України. Водночас такий вплив порушує й права на захист від недобросовісної конкуренції та призводить до суттєвого ускладнення (аж до знищення) виробництва ділового та розважального програмного забезпечення в Україні, а також обумовлює експлуатацію вітчизняних фахівців виключно у напряму офшорного програмування (ІТ-аутсорсинг).
The development of the modern culture and material production is impossible without the use of the results of human creativity, legal regulation of intellectual property rights and proper ensuring of the rights protection on sucn intangible objects from their violation. If we make a retrospective analysis of the intellectual development of our country, Ukraine in 1990was, one of the most high-tech countries, and the number of research institutes and institutions surpassed all world countries. Despite the significant lag in living standards, Ukraine was ranked 10 in the world, ahead of even the United States, according to the quality of life that is defined by education, medical care, housing availability, accessibility of employment, etc. The above stated has fully defined the sphere of high technologies. Undoubtedly, recession and political instability in the early years of independent Ukraine has negatively influenced the scientific potential of our country. Nearly the first 10 years of Ukraine’s independence foreign holders of intellectual property did not pay any attention to the piracy of their products. But the situation in 2001 has essentially changed. International Intellectual Property Alliance (IIPA) has entered Ukraine on the “special law 301” (hereinafter – «Special 301» List) and our country has immediately got into the Priority Watch List, and in 2002 has received the status of “Priority Foreign Country” – has become the only country in the world number one in intellectual piracy. Ukraine, which had already completely destroyed the intellectual achievements of the Soviet times, but had not made any step towards innovation development of its economic, cultural, social and scientific spheres, became dependant on the IIPA and «Special 301» List. However, October 16, 2012 Ukraine has adopted the Law “On state support of software industry” aimed at building favorable conditions for the development of software industry, formation of high-performance jobs, attracting investments, increase output of high-tech products, stimulation of high technology exports and incentives import, implementation of scientific and technical potential of Ukraine. These national approaches in supporting the national IT-sphere, certainly increased competition on the software market for consumer electronics, telecommunications, health care, energy, automobile industry, media, entertainment, education, finance, retail trade and fashion. Change of the political, economic and social situation in Ukraine on the verge of 2013–2014 years and implementation of restrictions from the international community, which somehow were connected with the observance of intellectual property rights, has not positively influenced the dynamics and development of IT-industry in our country. This situation becomes even more confusing because of the policy of the leaders in this area. Thus, the Deputy Head of the Presidential Administration of Ukraine has recently said that the Ukrainian government does not intend to create privileged conditions for national IT-sector. Above stated allows us to ascertain that the monitoring activities and counteraction infringement of exclusive ownership on the objects of intellectual property of manufacturers from the United States and the European Union in other states are not a real objective of the existence of non-governmental associations of holders of the rights on these objects. At least the usage of these restrictions and sanctions for violation of exclusive intellectual property rights of companies producing software, movies, TV shows, music, books and journals is realized in Ukraine to influence its foreign or domestic policy. The purpose of these actions should also be admitted the efforts of the developed countries with well established industry of creation and circulation of intellectual content to get rid of possible competition in this area.
В статье рассматриваются вопросы применения в отношении Украины разного рода ограничений во внешнеэкономической деятельности, связанных с нарушением прав на объекты интеллектуальной собственности. Анализируются гносеологические аспекты распространения в Украине интеллектуального пиратства, государственной политики противодействия указанным посягательствам, а также определяются направления и конкретные шаги построения в нашей стране инновационного общества. Обосновывается, что осуществление разнообразного воздействия на ІТ-сферу в Украине со стороны как правительств отдельных государств, так и неправительственных объединений компаний-производителей интеллектуального контента не обусловлено уровнем нарушения прав на объекты интеллектуальной собственности в нашей стране, а зависит от конкретной политической ситуации и имеет целью внешнее влияние на государственную политику Украины. В то же время такие действия нарушают и права на защиту от недобросовестной конкуренции, существенно усложняют (вплоть до уничтожения) производство делового и развлекательного программного обеспечения в Украине, а также обуславливают эксплуатацию отечественных специалистов исключительно в направлении оффшорного программирования (ІТ-аутсорсинг).

Опис

Харченко, В. Б. Кримінологічна протидія інтелектуальному піратству органами державної влади України та іноземними неурядовими організаціями: очікування та реальність // Вісник Кримінологічної асоціації України. - 2015. - № 2 (10). - С. 210-227.
Харченко В. Б. "Кримінологічна протидія інтелектуальному піратству органами державної влади України та іноземними неурядовими організаціями: очікування та реальність." Вісник Кримінологічної асоціації України 2 (2015): 210-227.

Ключові слова

Кримінологія. Criminology. Криминология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, детермінанти злочинів, злочинність у сфері інтелектуальної власності, Міжнародний альянс інтелектуальної власності, IIPA, Special 301 List, ІТ-аутсорсинг, determinants of crimes, crimes in the sphere of intellectual property, International Intellectual Property Alliance, IT outsourcing, детерминанты преступлений, преступления в сфере интеллектуальной собственности, Международный альянс интеллектуальной собственности

Бібліографічний опис