Проаналізовано проблеми сімейного виховання підлітків, схильних до бродяжництва. Окреслено сучасний стан наукових розробок цієї проблеми. Визначено роль і функції сім’ї у вихованні підлітків. Розглянуто зміст психологічних новоутворень підліткового віку, які викликають напруження сімейної системи. Подано класифікації дисфункціональних сімей. Визначено
зміст і різновиди помилок виховання підлітків як причин соціально-психологічної дезадаптації їхніх сімей.
The article is devoted to theoretical analysis of the problem of family education of adolescents prone
to vagrancy. The current state of scientific research of the problem has been outlined. It is demonstrated that the experience of normative age crisis by an adolescent is often expressed through a variety of negative (deviant, antisocial) behavioral responses, which are due to the peculiarities of their
functioning in families.
The role and functions of the family education of adolescents have been determined, where the main
ones are the socialization of a child, his integration into society, ensuring his personal development
and future life effectiveness, and mechanisms for the implementation of these functions (simulation,
identification, learning, training and others).
The content of the psychological neoplasms of adolescence that cause the stress of family system has
been outlined. It has been demonstrated that the main reason for such a tension is the contradiction
between the content of personal socialization and individualization processes.
The classifications of dysfunctional families have been provided. It has been demonstrated that they
are diverse in content and phenomenological structure that meets the objectives of psychological assistance to such families and the prevention of behavioral disorders within adolescents.
The content and variations of mistakes in adolescents education as the causes of social and psychological maladjustment of their families have been determine. The main ones are recognized as inconsistency of educational styles of parents, their situational conditioning, excessive authoritarianism
and demanding of mothers with insufficient involvement of fathers in the upbringing.
Проанализированы проблемы семейного воспитания подростков, склонных к бродяжничеству.
Рассмотрено современное состояние научных исследований этой проблемы. Определены роль и
функции семьи в воспитании подростков. Очерчено содержание психологических новообразований подросткового возраста, которые вызывают напряжение семейной системы. Представлены классификации дисфункциональных семей. Определены содержание и разновидности ошибок воспитания подростков как причин социально-психологической дезадаптации их семей.