Розглянуто особливості формування ціннісних регуляторів поведінки правоохоронців на етапі
фахової підготовки. Виокремлено та розкрито сутність чотирьох основних функцій ціннісних
орієнтацій особистості: визначення мети, мотивування, оцінювання та саморегуляції активності людини. Підкреслено значення періоду навчання у вищому навчальному закладі для розвитку ціннісно-смислових структур особистості.
Виокремлено, проаналізовано та надано змістовну характеристику чотирьом основним етапам
формування ціннісних регуляторів поведінки майбутніх правоохоронців. Розкрито сутність
засобів організації процесу формування системи ціннісних орієнтацій майбутніх правоохоронців на етапі професійної підготовки.
The author considers the place of the life values in terms of behavior determination. Life values are
the most important elements of the personality structure, which are formed during the process of
gaining a social experience. They are revealed in the aims and beliefs of a personality. The author
underlines that the life values determine the contents and the type of activity.
The life values are revealed, fixed and corrected during the life activity of a person.
The following was done: the features of the life values formation during the professional training
were investigated; four main functions of the life values of a personality were determined: goal determination, motivation, self-esteem and self-regulation.
The meaning of studying in the higher educational establishment for the life values development is
underlined. The author analyzed and characterized four main stages life values formation.
Also, the author investigated the tools for the life values formation process. The author claims that
the system of life values is considered as the most important component of the personality structure.
Рассмотрены особенности формирования ценностных регуляторов поведения правоохранителей на этапе профессиональной подготовки. Выделена и раскрыта сущность четырёх основных функций ценностных ориентаций личности: определения цели, мотивации, оценки и саморегуляции активности человека. Подчёркнуто значение периода обучения в высшем
учебном заведении для развития ценностно-смысловых структур личности.
Выделено, проанализировано и дано содержательную характеристику четырём основным этапам формирования ценностных регуляторов поведения будущих правоохранителей. Раскрыта
сущность средств организации процесса формирования системы ценностных ориентаций будущих правоохранителей на этапе профессиональной подготовки.