Представлено результати теоретичного дослідження проблеми інноваційної компетентності у
професійній діяльності як важливої риси фахівця в сучасному суспільстві. Розглянуто дефініцію поняття інноваційної компетентності в різноманітних літературних джерелах та визначено основні наукові підходи щодо визначення змісту та структури цього феномена. Інноваційна компетентність розуміється як обов’язкова компетенція фахівця, без наявності якої
унеможливлюється ефективне виконання професійної діяльності особистістю, оскільки потребує від неї готовності до змін у зв’язку з постійними нововведеннями та модернізаціями,
що відбуваються в суспільстві.
The authors have provided results of theoretical research of the problem of innovative competence in
professional activity as an important feature of a specialist in modern society. In science, the various
approaches to studying this phenomenon in terms of the educational sphere are rather widely represented, in contrast to the consideration of this problem in the plane of other types of professional activity.
The authors of this article believe that the study of innovative competence of a specialist as an important competence within professional activity requires theoretical analysis from a psychological point
of view. They reveal various interpretations of the concept of innovative activity, which is interpreted
as a complex system that includes mechanisms for the implementation of value and semantic landmarks and the content of productive professional activities: training, education, development, selfeducation, acquaintance with innovations; innovative activity is also an instrument for selfdevelopment of an individual and a mean of self-realization of an individual, whose main role is the
formation and development of personal qualities of a specialist. Innovative competence contributes to
the emergence of young professionals with a broad outlook, with a high level of intellectual abilities,
ready for professional communication and the acquisition of the necessary knowledge, skills and
abilities for the future profession and successful participation in society activities. It has been determined that innovative competence also serves as a form of internationalization of vocational education through self-identification with the profession and is a mechanism of cultural and intellectual exchange, which, in turn, helps to find the personality of their own reserves to increase efficiency by
using the opportunities of local, corporate and global computer networks.
It has been established that innovative competence in the psychological sense directly depends on the
presence of innovative potential of a specialist, which the authors define as a measure of the ability to
implement innovative transformations and the introduction of innovations, that is, the availability of
the necessary psychological resources and the degree of intensity of their use to ensure effective performance of innovative activity by a specialist and relaying innovative experience. Various approaches in the interpretation of the concept of innovative competence reveal in details the
structural components and content of this phenomenon, which allows to determine the specificity of
innovative competence and the need for its effective implementation in the basic characteristics of a
modern specialist.
Представлены результаты теоретического исследования проблемы инновационной компетентности в профессиональной деятельности как важной черты специалиста в современном
обществе. Рассмотрена дефиниция понятия инновационной компетентности в различных литературных источниках и определены основные научные подходы к определению содержания
и структуры данного феномена. Инновационная компетентность понимается как обязательная
компетенция специалиста, без наличия которой исключается эффективное выполнение профессиональной деятельности личностью, поскольку требует от неё готовности к изменениям в
связи с постоянными нововведениями и модернизациями, которые происходят в обществе.