Концептуальна модель професійної орієнтації населення стосовно професії «слідчий»

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2018

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Право і безпека. – 2018. – № 4 (71). – С. 72-79

Анотація

Подано основні підходи щодо побудови концептуальної моделі професійної орієнтації населення стосовно вибору професії «слідчий». Розглянуто основні структурні елементи зазначеної моделі: мету, базові принципи, основні завдання, умови (нормативно-правові, організаційно-методичні, психолого-педагогічні) і фактори (об’єктивні та суб’єктивні), об’єкти і суб’єкти профорієнтаційної діяльності; методи, форми та засоби її здійснення на кожному етапі стадії професійного самовизначення.
The main approaches to constructing a conceptual model of professional orientation of the population regarding the choice of an investigator’s profession have been provided. It has been noted that the productivity of the offered model is provided by modern principles and approaches of career guidance. Among the main approaches the author has defined: socioeconomic, psycho-physiological, psycho-pedagogical and differentiated approaches. The main structural elements of the given model have been studied: the purpose, basic principles, main tasks, conditions (regulatory, organizational and methodical, psychological and pedagogical) and factors (objective and subjective), objects and subjects of vocational guidance; methods, forms and means of its implementation at each stage of the phase of professional personal identity. It has been emphasized that a special role in exercising the career guidance regarding the selection of police professions should be directly attributed to employees of various police departments, educational institutions with specific learning conditions and the cadets who study there. It has been noted that depending on the stage, when the professional orientation activity is carried out (primary, secondary, tertiary), a complex of appropriate methods and forms is used that gradually leads to the young person’s realization of conscious, independent, motivated professional choice on the basis of individual abilities, needs and interests. It has been emphasized that the balance of all elements and processes of the indicated conceptual model is the basis for achieving optimal results at each stage of professional personal identity.
Представлены основные подходы к построению концептуальной модели профессиональной ориентации населения относительно выбора профессии «следователь». Рассмотрены основные структурные элементы указанной модели: цель, базовые принципы, основные задачи, условия (нормативно-правовые, организационно-методические, психолого-педагогические) и факторы (объективные и субъективные), объекты и субъекты профориентационной деятельности; методы, формы и способы её осуществления на каждом этапе стадии профессионального самоопределения.

Опис

Мілорадова, Н. Е. Концептуальна модель професійної орієнтації населення стосовно професії «слідчий» / Наталя Едуардівна Мілорадова // Право і безпека. – 2018. – № 4 (71). – С. 72-79. – DOI: https://doi.org/10.32631/pb.2018.4.10.
Miloradova, N. (2018) Концептуальна модель професійної орієнтації населення стосовно професії ‘слідчий’, Право і безпека, 71(4), pp 72-79. doi: 10.32631/pb.2018.4.10.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Юридична психологія. Legal psychology. Юридическая психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, професійна орієнтація, концептуальна модель, стадія професійного самовизначення, слідчий, професійне самовизначення, professional orientation, conceptual model, stage of professional personal identity, investigator, professional personal identity, профессиональная ориентация, концептуальная модель, стадия профессионального самоопределения, следователь, профессиональное самоопределение

Бібліографічний опис