Проблема розвитку соціально-перцептивної компетентності керівника

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2014

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Право і безпека. – 2014. – № 3 (54). – С. 213-216

Анотація

Розроблено алгоритм оптимізації процесу формування соціально-перцептивної компетентності керівників, в основі якого лежить програмно-цільовий підхід. Цей алгоритм містить три послідовні, взаємодоповнюючі та взаємообумовлені етапи. Для кожного етапу визначено цілі, завдання і програму формування компонентів соціально-перцептивної компетентності.
Professional communication in the work of the executives takes an important place. As a rule, manager receives necessary psychological knowledge to study the personality of others from the course of professional training and development. However, to transform held theoretical psychological knowledge in the knowledge of «practical» (those that can be used in real-life and professional situations), there should be implemented a complex process of their transformation, updating and building meaningful relationships. Determining step in this process is the forming of such a phenomenon as a social-perceptual competence (SPC) at the level of professional consciousness of the executives – the system of knowledge and skills that provide executives a sufficient level of general psychological knowledge, and a high level of professional identity. The structure of this concept includes the ability to manage their mental state, the ability to perceive and learn other people. There was developed an algorithm of optimization for process of the forming of social and perceptual competence of executives, based on the target-oriented approach. It included as a goal a theoretical model of socio-perceptual competence of heads developed by us, as well as a system of sequential actions, which ensures the productive character of development of SPC. This algorithm consists of three successive, complementary and interdependent stages. There were defined the objectives, goals and program components for each stage of forming the socioperceptual competence. The aim of the first phase is the predominant development of motivational and cognitive components of the SPC executives. The second stage is the dominant development of the emotional component of SPC. The aim of the third phase is the prevailed development of operational activity and the emotional component of the SPC. This study shows that there is possible to solve the problem of restructuring the system of interaction in the process of professional communication at a qualitatively new level, as well as to realize a problem of increasing the professional competence of heads.
Разработан алгоритм оптимизации процесса формирования социально-перцептивной компетентности руководителей, в основе которого лежит программно-целевой подход. Данный алгоритм содержит три последовательных, взаимодополняющих и взаимообусловленных этапа. Для каждого этапа определены цели, задачи и программа формирования компонентов социально-перцептивной компетентности.

Опис

Землянська, О. В. Проблема розвитку соціально-перцептивної компетентності керівника / О. В. Землянська // Право і безпека. – 2014. – № 3 (54). – С. 213-216.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, керівник, руководитель, head, manager, професіоналізм, профессионализм, professionalism, соціально-перцептивна компетентність, социально-перцептивная компетентность, social-perceptual competence, професійне спілкування, professional communication, профессиональное общение

Бібліографічний опис