Толерантність як соціально-педагогічний інструмент вирішення конфліктних ситуацій

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2020

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Інноваційна педагогіка. – 2020. – Вип. 22, т. 2. – С. 153-156

Анотація

Стаття присвячена дослідженню поняття толерантності з огляду на умови сьогодення, та доповненню цього поняття новим соціально-педагогічним змістом з огляду на можливість його використання при вирішенні конфліктних ситуацій, які виникають в умовах військового соціуму. Зокрема, розкривається сутність такого поняття як «толерантність» з різних підходів та розуміння його провідними науковцями в галузі педагогічних знань. Під час проведення дослідження було використано такі методи: метод аналізу та синтезу для визначення поняття толерантності в культурологічному, психолого-педагогічному, соціологічному, філософському та в інших аспектах, відповідно до наукових пошуків учених-педагогів, та формування підходів до застосування феномену толерантності для вирішення конфліктних ситуацій; методи індукції та дедукції для визначення спільних рис трактування толерантності з погляду різних підходів щодо використання цього феномену в умовах депривованого середовища. Основна увага зосереджується на дослідженні концепту толерантності як соціально-педагогічного феномена. Це дозволяє визначити декілька детермінант толерантності, а саме: психофізіологічну (яка має забезпечити психологічну стійкість); психологічну (яка охоплює якості особистості); соціально-педагогічну, що охоплює формування та розвиток певної соціальної (професійної, гендерної та іншої) ролі особистості з опорою на позитивні цінності особистості та суспільства. Отже, в результаті аналізу змісту феномену толерантності авторами було зроблено висновок, що саме соціально-педагогічний підхід дає змогу розглядати його у трьох основних аспектах, а саме: в інтегративному аспекті, змістовному та регулятивному аспектах. Також це дозволяє застосовувати його як принципову соціокультурну норму у вирішенні конфліктних ситуацій на рівнях «особистість – особистість» і «особистість – соціум»; виявити та вирішувати проблемні питання взаємодії людини у сферах суспільства, які характеризуються відносною закритістю та деривацією: Збройні сили України, Національна Гвардія, Національна Поліція тощо.
The article is devoted to the research of the concept of tolerance, based on the current conditions, and to supplement this concept with new social and pedagogical content in view of the possibility of its use in solving conflict situations arising in the conditions of military society. In particular, the essence of such a concept as “tolerance” is revealed from the position of different approaches and its understanding by leading scientists in the pedagogical knowledge feld. During the research we used the following methods: analysis and synthesis – to defne the concept of tolerance from the point of view of cultural, psychological, pedagogical, sociological, philosophical and other aspects in accordance with the scientifc searches of scientists in pedagogical area, and forming approaches to the implementation of the phenomenon of tolerance for resolving of conflict situations; methods of induction and deduction to determine common features of tolerance in terms of different approaches and use of this phenomenon in an isolated environment. The main focus is on the research of the concept of tolerance as a social and pedagogical phenomenon, which allows us to identify several determinants of tolerance, namely: psychophysiological (which should ensure psychological stability); psychological (including personal characteristic); social and pedagogical, which involves the formation and development of a certain social (professional, gender and other) role of the individual with emphasis on the positive values of the individual and society. Consequently, as a result of the analysis of the content of the phenomenon of tolerance the authors of this article concluded that social and pedagogical analysis of the content of the phenomenon of tolerance makes it possible to apply it as a basic social and cultural principle in the resolution of conflict situations at the levels: “individual and individual” and “individual and society”, identify and solve problematic issues in human interaction in areas of society characterized by deprivation – the Armed Forces of Ukraine, the National Guard, the National Police, etc.
Статья посвящена исследованию понятия толерантности учитывая условия настоящего, и дополнению этого понятия новым социально-педагогическим содержанием учитывая возможность его использования при решении конфликтных ситуаций, возникающих в условиях военного социума.

Опис

Сергієнко Т. М. Толерантність як соціально-педагогічний інструмент вирішення конфліктних ситуацій / Сергієнко Т. М., Самойлова Ю. І., Денисюк Ю. І. // Інноваційна педагогіка. – 2020. – Вип. 22, т. 2. – С. 153-156.

Ключові слова

Психологія. Рsychology. Психология, Юридична психологія. Legal psychology. Юридическая психология, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, Україна. Ukraine. Украина, Національна поліція України. National police of Ukraine. Национальная полиция Украины, National police of Ukraine, Национальная полиция Украины, поліція, полиция, police, конфліктні ситуації, толерантність, терпимість, tolerance, self-possession

Бібліографічний опис