Зазначено, що наявні дослідження психологічних особливостей підлітків із делінквентною
поведінкою в більшості випадків спрямовані на обмежений діапазон характеристик, тоді як
специфіка соціальної тривоги залишається недостатньо вивченою.
З метою виявити специфіку соціальної тривоги та соціофобії у делінквентних підлітків із застосуванням опитувальника соціальної тривоги і соціофобії досліджувану вибірку – підлітків чоловічої статі старшого підліткового віку кількістю 96 осіб – було поділено на дві групи. Першу
групу (делінквентні підлітки) склали неповнолітні засуджені загальною кількістю 47 осіб, у другу групу – 49 учнів середньої загальноосвітньої школи з умовно нормативною поведінкою.
Визначено, що делінквентні підлітки, на відміну від досліджуваних нормативної групи, характеризуються більш низьким рівнем тривоги щодо проявів емоцій в експертних ситуаціях.
Вони менше переживають з приводу того, як виглядають для інших, зовнішня оцінка меншою
мірою виступає регулятором поведінки, для них менш притаманним є страх осуду з боку оточуючих.
It has been noted that the existing studies of psychological features of adolescents with delinquent
behavior in most cases are focused on a limited range of characteristics, whereas the specificity of
social anxiety remains unstudied. Social anxiety affects the quality of life of an individual, reduces
the chances for a successful social realization. Most sensitive social fears and anxiety to actualization
are adolescents.
The objective of this study is to define the specifics of social anxiety and social phobia within delinquent adolescents. To achieve the objectives we have applied the questionnaire of social anxiety and
social phobia (O. A. Sagalakova, D. V. Truyevtsev, 2012), aimed at differential diagnosis, determining the dominant type of social anxiety fear and manifestations of a fear of assessment in different
situations in young people. For statistical analysis of the results we have used t-criteria of Student for
independent samples. The empirical base of the study was Kuriazh educational colony and school
No. 26 in Kharkiv. The studied sample are young males of 96 older adolescents, who were divided
into two groups. The first group (delinquent adolescents) were convicted juveniles of a total number
of 47 people, the second group included 49 adolescents with relatively normative behavior enrolled
in secondary school.
It has been determined that delinquent adolescents, unlike regulatory studied groups feel greater freedom in communication and less worry about how they look in the eyes of others. Less distinct manifestation of social avoidance (external evaluation is less control behavior) and less fear of condemnation by others are characteristics for them. Delinquent adolescents are less restrained in the
manifestation of emotions in situations of assessment, where self-focusing of attention and blocking
anxiety as management methods in situations of manifesting sympathy and evaluation by experts are
not expressed by them. Increased social anxiety, manifestation of which in the situation of a severe
stress may be increased, are inherent to those who are under the study.
The specifics of social anxiety inherent to delinquent adolescents, which requires the development of
appropriate psychological and correctional programs, have been revealed.
Указано, что имеющиеся исследования психологических особенностей подростков с делинквентным поведением в большинстве случаев направлены на ограниченный диапазон характеристик, тогда как специфика социальной тревоги остается недостаточно изученной.
С целью выявить специфику социальной тревоги и социофобии у делинквентных подростков
с использованием опросника социальной тревоги и социофобии исследуемую выборку – подростков мужского пола в количестве 96 человек – было поделено на две группы. Первую
группу (делинквентные подростки) составили несовершеннолетние осуждённые, общим количеством 47 человек, во вторую группу вошли 49 учеников средней общеобразовательной
школы с условно нормативным поведением.
Определено, что делинквентные подростки, в отличие от испытуемых нормативной группы,
характеризуются более низким уровнем тревоги относительно проявлений эмоций в экспертных ситуациях. Они меньше переживают по поводу того, как выглядят в глазах других, внешняя оценка в меньшей степени выступает регулятором поведения, им менее присущ страх
осуждения со стороны окружающих.