Професійний розвиток викладачів ЗВО Ірландії та його імплементація в систему вітчизняної педагогічної освіти

Вантажиться...
Ескіз

Дата

2020

ORCID

DOI

Науковий ступінь

Рівень дисертації

Шифр та назва спеціальності

Рада захисту

Установа захисту

Науковий керівник

Члени комітету

Видавець

Інноваційна педагогіка. - 2020. - Вип. 23, т. 1. - С. 145-149

Анотація

Визначено вимоги до професійного розвитку науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти Ірландії, досліджено їхню участь у програмах фахового зростання. Доведено, що ірландський досвід становить значний інтерес, є вагомим джерелом для осмислення й творчого використання позитивних моментів у вітчизняній освітній практиці. Розроблено рекомендації Міністерству освіти та науки, а також закладам вищої освіти України з метою адаптації передового досвіду Ірландії до українських реалій і досягнення світових стандартів якості в підготовці науково-педагогічних працівників вищої кваліфікації.
The article deals with one of the most pressing issues in today's education system, namely the professional development of teachers of higher education institutions in Ukraine through the use of advanced foreign ideas, namely the experience of the Irish higher education establishments. The paper covers the requirements for the professional development of scientific and teaching staff in Ireland, defines the basic concepts of scientific search: “professional development”, “scientific and pedagogical staff member”, “Irish higher education system” etc. The participation of the teaching staff of the third-level educational institutions in the programs and activities of professional growth is highlighted. The programs of professional development that are most popular among teachers are underlined. It is proved that the professional growth of teaching staff is facilitated by numerous projects of national scale, their disciplinary associations; programs for certificates, diplomas, master's degrees, Ph.D.'s etc. Recognizing the need to provide the country's higher education system with scientific and pedagogical staff of higher qualification, following the provisions of the National Strategy for the Development of Higher Education by 2030, almost all third-level Irish institutions have established centers of pedagogical practice to improve the teaching skills and methods. At the same time, Irish higher education institutions have updated their existing professional development programs, many of which are currently available online. It is proved that the Irish experience is of great interest and is a significant source for reflection and creative use of the positive aspects in domestic educational practice. In this regard, recommendations have been developed for the Ministry of Education and Science, as well as for the institutions of higher education of Ukraine, with the aim of adapting Ireland's best practices to Ukrainian realities and achieving world quality standards in the training of highly qualified scientific and teaching staff.
Определены требования к профессиональному развитию научно-педагогических работников высшего образования Ирландии, исследовано их участие в программах профессионального роста. Доказано, что ирландский опыт представляет значительный интерес, является значимым источником для осмысления и творческого использования положительных моментов в отечественной образовательной практике. Разработаны рекомендации Министерству образования и науки, а также учреждениям высшего образования Украины с целью адаптации передового опыта Ирландии к украинским реалиям и достижения мировых стандартов качества в подготовке научно-педагогических работников высшей квалификации.

Опис

Лисенко, О. А. Професійний розвиток викладачів ЗВО Ірландії та його імплементація в систему вітчизняної педагогічної освіти / Лисенко О. А., Самойлова Ю. І. // Інноваційна педагогіка. - 2020. - Вип. 23, т. 1. - С. 145-149. -DOI :https://doi.org/10.32843/2663- 6085/2020/23-1.32.

Ключові слова

Освіта. Педагогіка. Education. Pedagogy. Образование. Педагогика, Наукові публікації. Scientific publications. Научные публикации, зарубіжний досвід, foreign experience, зарубежный опыт, Ірландія, Ireland, Ирландия, заклади вищої освіти, institutions of higher education, заведения высшего образования, професійний розвиток, professional development, профессиональное развитие, професійна майстерність викладача, professional skill of the teacher, профессиональное мастерство преподавателя, науково-педагогічний працівник, scientific and pedagogical worker, Україна. Ukraine. Украина, професійна підготовка, professional training, профессиональная подготовка

Бібліографічний опис