Публікація: Проблеми кримінально-правової протидії поширенню порнографічних предметів: аналіз окремих законодавчих ініціатив
Вантажиться...
Дата
DOI
https://doi.org/10.32631/vca.2025.2.34
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Вісник Кримінологічної асоціації України. - 2025. - № 2 (35), частина 2. - С. 11-20
Анотація
Стаття присвячена кримінально-правовому аналізу положень
Проєктом Закону України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо забезпечення свободи від втручання в приватне життя
людини». Відстоюється думка про те, що утримання законодавчих меж, які
позначають морально-правову позицію держави на неприпустимість
розбещення, утримання високого формату людської естетики та етики – це
є, перш за все, питанням про гідність, а не про поширеність, доступність,
економічну привабливість. Для України ж питання гідності є центруючими
останні десять років, адже саме гідність визначає суб’єктність, правову,
політичну, цивілізаційну. Ними не можна нехтувати, користуючи з
політичної кон’юнктури. Україна лишається зобов’язаною за ст. 1 Конвенції
ООН про припинення обігу порнографічних видань та торгівлі ними до
кримінального переслідування за створення, ввезення і розповсюдження
порнографічної продукції.
Обгрунтовується, що зі змісту ч. 4 ст. 301 проєкту вбачається
занадто суворе кримінально-правове обтяження за вчинення повторно дій,
передбачених ч. 1 ст. 301. Інакше кажучи, повторність вчинення
кримінального проступку перетворює його у вчинення тяжкого злочину, що
навряд чи виправдано з огляду на дійсні супутні обставини. Річ у тім, що за
своєю суспільною небезпекою вони у більшості випадків відповідатимуть
ступеню суспільної небезпечності нетяжкого злочину. У зв’язку з цим,
кримінальну відповідальність за повторне поширення порнографії без згоди
особи, яка у ній зображена, слід було б передбачити у ч. 2, а не 3 ст. 301
проєкту. Сформовано пропозиції до законопроєкту.
The article is devoted to the criminal-legal analysis of the provisions of the Draft Law of Ukraine “On Amendments to the Criminal Code of Ukraine on Ensuring Freedom from Interference in a Person’s Private Life”. The opinion is defended that maintaining legislative boundaries that indicate the moral and legal position of the state on the inadmissibility of corruption, maintaining a high standard of human aesthetics and ethics is, first of all, a question of dignity, and not of prevalence, accessibility, economic attractiveness. For Ukraine, the issue of dignity has been central for the last ten years, because it is dignity that determines subjectivity, legal, political, and civilizational. They cannot be neglected, taking advantage of the political situation. Ukraine remains obliged under Art. 1 of the UN Convention on the Suppression of the Circulation of Pornographic Publications and Trafficking in Them to Criminal Prosecution for the Creation, Importation and Distribution of Pornographic Products. It is argued that the content of Part 4 of Article 301 of the draft law suggests that the criminal law burden for the repeated commission of the acts provided for in Part 1 of Article 301 is too severe. In other words, the repeated commission of a criminal offense turns it into a serious crime, which is hardly justified given the actual accompanying circumstances. The fact is that in terms of their social danger, in most cases they will correspond to the degree of social danger of a minor crime. In this regard, criminal liability for the repeated distribution of pornography without the consent of the person depicted in it should be provided for in Part 2, and not in Article 301 of the draft law. Proposals to the draft law have been formulated.
The article is devoted to the criminal-legal analysis of the provisions of the Draft Law of Ukraine “On Amendments to the Criminal Code of Ukraine on Ensuring Freedom from Interference in a Person’s Private Life”. The opinion is defended that maintaining legislative boundaries that indicate the moral and legal position of the state on the inadmissibility of corruption, maintaining a high standard of human aesthetics and ethics is, first of all, a question of dignity, and not of prevalence, accessibility, economic attractiveness. For Ukraine, the issue of dignity has been central for the last ten years, because it is dignity that determines subjectivity, legal, political, and civilizational. They cannot be neglected, taking advantage of the political situation. Ukraine remains obliged under Art. 1 of the UN Convention on the Suppression of the Circulation of Pornographic Publications and Trafficking in Them to Criminal Prosecution for the Creation, Importation and Distribution of Pornographic Products. It is argued that the content of Part 4 of Article 301 of the draft law suggests that the criminal law burden for the repeated commission of the acts provided for in Part 1 of Article 301 is too severe. In other words, the repeated commission of a criminal offense turns it into a serious crime, which is hardly justified given the actual accompanying circumstances. The fact is that in terms of their social danger, in most cases they will correspond to the degree of social danger of a minor crime. In this regard, criminal liability for the repeated distribution of pornography without the consent of the person depicted in it should be provided for in Part 2, and not in Article 301 of the draft law. Proposals to the draft law have been formulated.
Опис
Бібліографічний опис
Авдєєв, О. О. Проблеми кримінально-правової протидії поширенню порнографічних предметів: аналіз окремих законодавчих ініціатив / Олександр Олександрович Авдєєв, Євгенія Анатоліївна Липій, Юлія Юріївна Іншекова // Вісник Кримінологічної асоціації України. - 2025. - № 2 (35), частина 2. - С. 11-20. - DOI: https://doi.org/10.32631/vca.2025.2.34.
ПРОБЛЕМИ КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВОЇ ПРОТИДІЇ ПОШИРЕННЮ ПОРНОГРАФІЧНИХ ПРЕДМЕТІВ: АНАЛІЗ ОКРЕМИХ ЗАКОНОДАВЧИХ ІНІЦІАТИВ. (2025). Вісник Кримінологічної асоціації України, 35(2), 11-20. https://doi.org/10.32631/.
ПРОБЛЕМИ КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВОЇ ПРОТИДІЇ ПОШИРЕННЮ ПОРНОГРАФІЧНИХ ПРЕДМЕТІВ: АНАЛІЗ ОКРЕМИХ ЗАКОНОДАВЧИХ ІНІЦІАТИВ. (2025). Вісник Кримінологічної асоціації України, 35(2), 11-20. https://doi.org/10.32631/.
