Публікація:
Діяльнісно орієнтовані технології навчання іноземних мов у ЗВО

dc.contributor.authorФилипська, В. І.
dc.contributor.authorFylypska, V. I.
dc.contributor.authorФилипська Віта Іванівна
dc.date.accessioned2024-05-15T13:17:07Z
dc.date.available2024-05-15T13:17:07Z
dc.date.issued2024
dc.description.abstractСтаття присвячена проблемі дослідженню теоретичних засад діяльнісно орієнтованої технології навчання у закладі вищої освіти України. З’ясовано сутність ключових дефініцій дослідження, а саме: «діяльнісний підхід до навчання», «діяльнісний метод навчання», «діяльнісно орієнтована технологія навчання». Зазначено, що діяльнісно орієнтована технологія навчання іноземних мов – це спосіб реалізації змісту навчання, передбаченого навчальними програмами, що репрезентує таку систему форм, методів і засобів навчання, що забезпечує найбільш ефективне досягнення поставлених цілей в оволодінні мовленнєвими компетентностями шляхом самостійного здобуття знань здобувачами вищої освіти в процесі власної навчально-пізнавальної діяльності. Охарактеризовано особливості та переваги впровадження діяльнісно орієнтованої технології навчання в навчальний процес професійної підготовки майбутніх фахівців; визначено структуру заняття іноземної мови (початковий етап або планування; етап опрацювання або виконання; етап аналізу, оцінювання та систематизації); досліджено методи (метод розумового штурму, метод навчальної дискусії, метод тренінгових вправ, метод змішаного навчання, кейс-метод, тезаурусний метод, метод ділових ігор, метод проектів) та форми навчання даної технології (фронтальна, групова та індивідуальна).
dc.description.abstractThe article is devoted to the problem of researching the theoretical foundations of activity-oriented learning technology in a higher education institution of Ukraine. The analysis of theoretical sources showed that, at present, considerable experience has been accumulated in the theory and practice of vocational education, which covers the problems of using not activity-oriented learning technology, but an activity approach in vocationaloriented education. The article clarifies the essence of the key definitions of the study, namely: «activity approach to learning», «activity method of learning», «activity-oriented learning technology». The author offers his own definition of activity-oriented learning technology: a method of implementing the content of learning provided by educational programs, which represents such a system of forms, methods and means of learning, which ensures the most effective achievement of the set goals in mastering speech competences through independent acquisition of knowledge by students of higher education in the process of their own educational and cognitive activity. The work characterizes the features and advantages of introducing activity-oriented learning technology into the educational process of professional training of future specialists; the structure of foreign language lessons is defined (initial stage or planning; development or execution stage; analysis, evaluation and systematization stage); methods of methods (brainstorming method, educational discussion method, training exercise method, mixed learning method, case method, thesaurus method, business game method, project method) and forms of learning this technology (frontal, group and individual) were investigated. The author came to the conclusion that a foreign language lesson is primarily aimed at the development of speaking in a foreign language, therefore activity-oriented learning technology is indispensable when practicing oral speech while solving communicative tasks. The author considers the study of the experience of using and forms of activity-oriented foreign language teaching technology in institutions of higher education in the countries of the European Union, the comparative analysis of the methodology of teaching this technology in the leading countries of the world and in Ukraine as promising areas of scientific research.
dc.description.abstractСтатья посвящена проблеме исследования теоретических основ деятельностно ориентированной технологии обучения в учреждении высшего образования Украины. Выяснена сущность ключевых дефиниций исследования, а именно: «деятельностный подход к обучению», «деятельностный метод обучения», «деятельностно ориентированная технология обучения». Отмечено, что деятельностно ориентированная технология обучения иностранным языкам – это способ реализации содержания обучения, предусмотренного учебными программами, представляющий такую систему форм, методов и средств обучения, обеспечивающий наиболее эффективное достижение поставленных целей в овладении речевыми компетентностями путем самостоятельного получения знаний соискателями высшего образования процессе собственной учебно-познавательной деятельности. Охарактеризованы особенности и преимущества внедрения деятельностно ориентированной технологии обучения в учебный процесс профессиональной подготовки будущих специалистов; определена структура занятия иностранного языка (начальный этап или планирование; этап обработки или выполнения; этап анализа, оценивания и систематизации); исследованы методы (метод умственного штурма, метод учебной дискуссии, метод тренинговых упражнений, метод смешанного обучения, кейс-метод, тезаурусный метод, метод деловых игр, метод проектов) и формы обучения данной технологии (фронтальная, групповая и индивидуальная).
dc.identifier.citationФилипська, В. І. Діяльнісно орієнтовані технології навчання іноземних мов у ЗВО / Филипська Віта Іванівна // Вісник науки та освіти. - 2024. - № 4(22). - С. 1536-1547. - DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-4(22)-1536-1547.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.52058/2786-6165-2024-4(22)-1536-1547
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0497-7196
dc.identifier.urihttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/21086
dc.language.isouk
dc.publisherВісник науки та освіти. - 2024. - № 4(22). - С. 1536-1547
dc.subjectдіяльнісно орієнтована технологія навчання
dc.subjectзаклади вищої освіти
dc.subjectдіяльнісний підхід
dc.subjectкомуніктавно-діяльнісний підхід до навчання
dc.subjectінноваційні технології навчання
dc.subjectособистісно-орієнтоване навчання
dc.subjectмовленнєва компетентність
dc.subjectactivity-oriented learning technology
dc.subjectinstitutions of higher education
dc.subjectlearning by doing approach
dc.subjectcommunicative-activity approach to learning
dc.subjectinnovative learning technologies
dc.subjectperson-oriented learning
dc.subjectspeaking competence
dc.subjectдеятельностно ориентированная технология обучения
dc.subjectзаведения высшего образования
dc.subjectдеятельностный подход
dc.subjectкоммуникативно-деятельностный подход к обучению
dc.subjectинновационные технологии обучения
dc.subjectличностно-ориентированное обучение
dc.subjectречевая компетентность
dc.titleДіяльнісно орієнтовані технології навчання іноземних мов у ЗВО
dc.title.alternativeActivity-oriented technologies of learning foreign languages in high schools
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublication890c4ff4-4b29-4d64-b8be-6638a245f952
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery890c4ff4-4b29-4d64-b8be-6638a245f952

Файли

Контейнер файлів

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз
Назва:
Diialnisno oriientovani_Fylypska_2024.pdf
Розмір:
374.95 KB
Формат:
Adobe Portable Document Format

Ліцензійна угода

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз недоступний
Назва:
license.txt
Розмір:
1.71 KB
Формат:
Item-specific license agreed upon to submission
Опис: