Публікація:
Причини та види іншомовної тривожності під час вивчення другої мови

dc.contributor.authorГорбач, Н. В.
dc.contributor.authorHorbach , N. V.
dc.contributor.authorКальченко, Т. М.
dc.contributor.authorKalchenko, T. M.
dc.contributor.authorБортник, Ю. М.
dc.contributor.authorBortnyk , Yu. M.
dc.contributor.authorCавченко, О. О.
dc.contributor.authorSavchenko, O. O.
dc.contributor.authorЮлія Бортнік
dc.contributor.authorКальченко Тетяна Михайлівна
dc.date.accessioned2024-01-13T17:51:42Z
dc.date.available2024-01-13T17:51:42Z
dc.date.issued2023
dc.description.abstractВиявлено причини іншомовної тривожності у студентів та розкрито способи її подолання. Встановлено найпоширеніші види діяльності, які викликають іншомовну тривожність серед студентів. Розглянуто подолання почуття тривожності під час вивчення другої мови та взаємозв'язок між тривожністю та іншими мовними навичками: читанням, аудіюванням і письмом.
dc.description.abstractForeign language anxiety, also known as xenoglossophobia, is a feeling of uneasiness, apprehension, nervousness, and fear that arises when learning or using a second or foreign language. The research has shown that foreign language anxiety is a significant problem more often among adults than among children, especially in terms of its close connection with foreign language speaking skills. Motivation of university students to learn foreign languages remains important for domestic and foreign scholars. The peculiarity of this problem lies in the fact that it involves both individual characteristics and the emotional sphere of a person. Among the most common problems are the fear of communicating in a foreign language, the fear of looking ridiculous because of mistakes in speech, and the fear of forgetting the right words during a conversation. Scientists attribute this fear to the personality of the student, the teacher, and the conditions and organization of the learning process. The aim of the article is to identify the causes of students' foreign language anxiety and to indicate the ways to overcome it, to identify the most common activities that cause foreign language anxiety among students. The reduction of students' anxiety during spontaneous speech activities in a foreign language is analyzed. If the class includes one spontaneous speaking activity, the feeling of anxiety goes down sharply. It can be a game or a debate. Listening is one of the most powerful triggers of anxiety and it interferes with information retrieval. Scientists have found that there are several main sources of listening anxiety: lack of confidence; lack of listening strategies that teachers should teach; peculiarities of listening comprehension; characteristics of listening materials. Anxiety is an effective filter that causes learners with higher levels of anxiety to block comprehension, and this causes them to perform really poorly. overcome anxiety while learning a second language. The article also discusses overcoming anxiety while learning a second language and the relationship between anxiety and other language skills: reading, listening, and writing.
dc.description.abstractВыявлены причины иноязычной тревожности у студентов и раскрыты способы ее преодоления. Установлены самые распространенные виды деятельности, вызывающие иноязычную тревожность среди студентов. Рассмотрено преодоление чувства тревожности при изучении второго языка и взаимосвязи между тревожностью и другими языковыми навыками: чтением, аудированием и письмом.
dc.identifier.citationГорбач, Н. В. Причини та види іншомовної тривожності під час вивчення другої мови / Горбач Наталія Віталіївна, Кальченко Тетяна Михайлівна, Бортник Юлія Миколаївна та ін. // Наукові інновації та передові технології. - 2023. - № 14(28). - С. 945-953. -DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-14(28)-945-953.
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.52058/2786-5274-2023-14(28)-945-953
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-1965-902X
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-2153-5883
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0002-4569-9885
dc.identifier.orcidhttps://orcid.org/0000-0003-0085-7189
dc.identifier.urihttps://dspace.univd.edu.ua/handle/123456789/19611
dc.language.isouk
dc.publisherНаукові інновації та передові технології. - 2023. - № 14(28). - С. 945-953
dc.subjectвивчення іноземної мови
dc.subjectlearning a foreign language
dc.subjectизучение иностранного языка
dc.subjectіншомовна тривожність
dc.subjectforeign language anxiety
dc.subjectиноязычная тревожность
dc.subjectпобоювання
dc.subjectfear
dc.subjectопасение
dc.subjectнервозність
dc.subjectnervousness
dc.subjectнервозность
dc.subjectмовленнєва активність
dc.subjectspeech activity
dc.subjectречевая активность
dc.titleПричини та види іншомовної тривожності під час вивчення другої мови
dc.title.alternativeCauses and types of foreign language anxiety when learning a second language
dc.typeArticle
dspace.entity.typePublication
relation.isAuthorOfPublicationebed4e47-e407-4397-ac5f-b4b558b2d97c
relation.isAuthorOfPublicationcdd3230a-7bcf-4576-afdb-ce7d4fb156c8
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscoveryebed4e47-e407-4397-ac5f-b4b558b2d97c

Файли

Контейнер файлів
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Вантажиться...
Ескіз
Назва:
Prychyny ta vydy inshomovnoi_2023.pdf
Розмір:
222.13 KB
Формат:
Adobe Portable Document Format
Ліцензійна угода
Зараз показуємо 1 - 1 з 1
Ескіз недоступний
Назва:
license.txt
Розмір:
1.71 KB
Формат:
Item-specific license agreed upon to submission
Опис: