Наголошено на тісному змістовному й функціональному зв’язку між удосконаленням інститутів прямого народовладдя та підвищенням рівня юридичної відповідальності держави перед особою та суспільством, що цілковито вписується в контекст моделі відповідального конституційного правління, яку розбудовує
Україна на шляху євроінтеграції. Зауважено, що конституційно-правове вдосконалення інститутів безпосереднього народовладдя в Україні має спиратися на чітку конституційну основу та новітні доктринально-правові напрацювання; сприяти інтегруванню безпосередньої та представницької демократії в єдиному механізмі народовладдя; сприяти подальшій диференціації системи інститутів прямого народовладдя та появі й конституційно-правовій інституціалізації її нових видів; розширенню прав громадян України
під час реалізації форм безпосереднього народовладдя; передбачати суттєву процесуалізацію
відповідних матеріальних норм, їх доповнення належними гарантіями та санкціями юридичної
відповідальності за їх порушення; забезпечувати поєднання загальнодержавних, регіональних та
локальних форм прямого народовладдя тощо.
The author of the article explores the functional and meaningful relationship between
improving of direct democracy institutions and increasing of the level of state liability
to the person and society, which fits entirely into the context of the model of responsible
constitutional rule that Ukraine is developing on the path to European integration. It is emphasized, that the constitutional and legal regulation of the institutions
of direct democracy in modern Ukraine still does not differ in its completed character.
Moreover, in connection with the constitutional reform initiated by the President of
Ukraine, considered system of institutions is subject to further improvement. Absolutely,
indicated reformist measures should be based on the need to maximize the involvement
of people in the management of public affairs on a more permanent and procedurally
orderly manner, and then demand the adoption of well-designed and balanced decisions in
the form of laws. Obviously, laws that further will regulate the procedure of organization
of elections and referendums cannot limit the field of direct democracy institutions that
require their legal institutionalization at the same regulatory level.
It is concluded that the constitutional and legal improvement of the institutions of
direct democracy in Ukraine should be based on a clear constitutional basis and the latest
doctrinal and legal developments; promote the integration of direct and representative
democracy in a single mechanism of democracy; promote further differentiation of the
system of institutions of direct democracy and the emergence and constitutional and
legal institutionalization of its new species; empowerment of citizens of Ukraine in the
implementation of forms of direct democracy; to provide for substantial proceduralisation
of the relevant substantive rules, their supplementation with proper guarantees and
sanctions of legal responsibility for their violation; to ensure a combination of national,
regional and local forms of direct democracy, etc.
Отмечена тесная содержательная и функциональная связь между усовершенствованием институтов прямого народовластия и повышением уровня юридической ответственности государства перед личностью и обществом, что полностью вписывается в контекст модели ответственного конституционного правления, которую развивает Украина на пути евроинтеграции. Замечено, что конституционно-правовое усовершенствование институтов непосредственного народовластия в Украине должно опираться на четкую конституционную основу и новейшие доктринально-правовые наработки; способствовать интегрированию непосредственной и представительной демократии в едином механизме народовластия; способствовать дальнейшей дифференциации системы институтов прямого народовластия и появлению и конституционно-правовой институциализации новых видов; расширению прав граждан Украины при реализации форм непосредственного народовластия; предусматривать существенную процессализацию соответствующих материальных норм, их дополнение надлежащими гарантиями и санкциями юридической ответственности за их нарушение; обеспечивать сочетание общегосударственных, региональных и локальных форм прямого народовластия и т.д.